گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

معاون اقتصادی استاندار ایلام خواستار راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مرز بین المللی مهران شد

                      

                        به گزارش ایرنا، حشمت الله عسگری شامگاه یکشنبه در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی استان اظهار کرد: صادرات تره بار در مرز مهران هم اکنون با مشکلاتی روبروست و بسیاری از محموله ها با توجه به توقف چند روزه و موانع ایجاد شده از سوی طرف عراقی در معرض فساد قرار می گیرند.
وی افزود: صادرکنندگان ایرانی به منظور جلوگیری از نابودی محصولات آن را با نصف و حتی یک سوم قیمت واقعی به فروش می رساند که سازمان جهاد کشاورزی باید ضمن آسیب شناسی دلایل این امر، راهکارهای مقابله با آن را نیز اتخاذ کند.
معاون استاندار ایلام ادامه داد: لزوم ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و احداث مراکز نگهداری بویژه سردخانه در مرز مهران با توجه به این مسایل ضروری به نظر می رسد که می توان از ظرفیت افراد علاقه مند برای سرمایه گذاری در این پایانه بهره برد.
عسگری همچنین احداث غرفه عرضه سوغات در این مرز را از مواردی ذکر کرد که باید سازمان صنعت، معدن و تجارت مشوق های لازم را برای جذب سرمایه گذاران در این حوزه فراهم کند.
وی یادآور شد: تمامی ظرفیت های تجاری هم اکنون در مرز مهران برای رونق تجارت بکارگیری شده و مدیران دستگاه های اجرایی باید با تلاش مضاعف زمینه تسریع در روند صادرات کالا را فراهم کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام تاکید کرد: امکان تردد خودروهای عراقی در داخل استان و کشور فراهم شده که سازمان میراث فرهنگی باید از این مزیت برای رونق گردشگری و توریستم در منطقه استفاده بهینه کند.
عسگری اضافه کرد: حوزه گردشگری استان باید نقش پررنگ تری در مهران با توجه به ویژگی ها و مزیت های منطقه داشته و طرح های مدونی را برای زمینه سازی ورود هرچه بیشتر گردشگران به منطقه ارایه دهد.
وی از نیروی انتظامی خواست نسبت به صدور پلاک موقت برای خودروهای عراقی همکاری بیشتری داشته باشد، ضمن اینکه با رایزنی های صورت گرفته امکان تردد خودروهای ایرانی در عراق نیز فراهم شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به روند بررسی طرح ایجاد منطقه آزاد در مهران پرداخت و اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش ها و پیگیری های مستمر مسوولان استان و نمایندگان ایلام در مجلس این طرح در 2 کمیسیون فرعی و اصلی مجلس بررسی و به تصویب رسیده است.
معاون استاندار ایلام گفت: نمایندگان خواستار ارایه نقشه منطقه شده بودند که در نهایت دقت این نقشه تدوین شد که در ابتدا هشت هزار هکتار را در نظر گرفتیم که در مراحل بعدی آن را به 91 هزار هکتار افزایش دادیم که از پل کنجانچم تا چنگوله در محدوده مرز و ارتفاعات ملکشاهی امتداد دارد.
عسگری اظهار کرد: این نقشه از نظر مکان یابی قابل دفاع است و امیدواریم هرچه سریع تر در مجلس تصویب و مراحل اجرایی آن آغاز شود.
وی افزود: مهران هم اکنون در سازمان مناطق آزاد کشور در تهران دارای دفتر نمایندگی است که همین موضوع زمینه سرعت بخشی در روند پیگیری ها و شناخت بیشتر تجار و بازرگانان کشور از ویژگی های مرز مهران را فراهم کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام یادآور شد: اعضای کارگروه صادرات غیرنفتی استان با هماهنگی استاندار بازدیدی از منطقه آزاد (ارس) با توجه به تطابق جغرافیایی و خشکی بودن منطقه با مهران خواهند داشت تا بیش از پیش با خصوصیات مناطق آزاد تجاری و صنعتی آشنا شوند.
عسگری در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش های سازمان نظام مهندسی استان برای راه اندازی دفتر این مرکز در شهر (کوت) عراق قدردانی کرد و ضمن تاکید بر استقرار نظام معدن در این شهر گفت: بدون شک با حضور صنوف و N G O ها در عراق زمینه بهره مندی بیشتر تجار و بازرگانان ایرانی از بازار این کشور فراهم می شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در این نشست از قرار گرفتن ایران در جایگاه دوم کشورهای صادر کننده کالا و خدمات به کشور عراق خبر داد. 
یارالله نصیری تاکید کرد: ایران پس از ترکیه در جایگاه دوم و سپس چین در رتبه سوم صدور کالا به کشور عراق قرار دارند. 
وی با اشاره به ضرورت تدوین ساز و کار مناسب برای کسب سهم بیشتر از بازارهای کشور عراق اضافه کرد: اقدامات خوبی در راستای رونق صادرات غیر نفتی همچون راه اندازی دفاتر شرکت های خدمات فنی و مهندسی و همچنین دفاتر فروش شرکت های بزرگ در دست اقدام است که امید به رونق تجارت بیشتر در این منطقه را افزایش داده است. 
رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد: بر اساس آمارهای موجود از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 360 میلیون دلار کالا از مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر شده که به نظر می رسد با توجه به فعل و انفعالات مثبت صورت گرفته و اتخاذ تدابیر هوشمندانه در روند مناسبت های بین المللی توسط دولتمردان جمهوری اسلامی، امسال نیز مانند سال قبل شاهد رشد بیشتر صادرات غیر نفتی از این مرز باشیم. 
نصیری توسعه و تکمیل زیر ساخت های مورد نیاز مانند راه اندازی مکان برگزاری نمایشگاه های بین المللی و همچنین تکمیل پایانه صادراتی صدف را جزو اولویت های کاری مجموعه سازمان خود دانست.
وی گفت: موضوع کمک های بلاعوض به این مکان ها در دستور کار قرار دارد که در ادامه با نظر کارشناسان سازمان توسعه تجارت خارجی این منابع در اختیار مجریان مربوطه قرار خواهد گرفت. 
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کالاهای ایرانی در شهر کوت و همچنین پذیرش و اعزام هیات های تجاری نیز در حال اجرا است. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.