گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

دولت ایران برای عبور از موانع توسعه همه توان خود را به کار بسته است

                      

کارشناس ارشد بین المللی انرژی می گوید، دولت ایران باوجود پابرجابودن تحریم های غیرهسته ای که از موانع جدی توسعه اقتصادی اش به شمار می رود، همه توان خود را برای پیشرفت و توسعه بسیج کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در نوشتار «فریدون برکشلی» که خبرگزاری ترند آذربایجان آن را منتشر کرده، آمده است: با وجود مشکلات متعدد و پابرجا بودن تحریم های غیرهسته ای، دولت همه توان خود را برای توسعه اقتصادی کشور بسیج کرده است.
«پس از امضای توافق هسته ای، ایران وارد مرحله تازه ای شد. آمدن هیات های تجاری به این کشور ادامه یافت و شرکای تجاری احتمالی برای معاملات جذاب موجود در بخش های مختلف با یکدیگر دست می دادند...» 
در 6 ماه گذشته، تهران میزبان نخست وزیران هند، ایتالیا و بلژیک و رئیسان جمهوری کره جنوبی، لهستان، ترکیه و آفریقای جنوبی بوده است. 2 ماه پیش، هیات 300 نفره آلمان با همتایان خود در همه بخش های اقتصادی ایران از صنایع سنگین، انرژی و خودرو تا مراقبت های بهداشتی دیدار کردند. 

**تلاش دولت روحانی برای عبور از موانع
بانک مرکزی ایران در آستانه تامین زمینه های لازم برای تک نرخی کردن ارز است. وجود نرخ های مختلف ارز، زمینه ساز بستر مناسب برای رشد فساد و تقلب است. 
با توجه به افزایش تولید نفت به سطح پیش از تحریم، این بخش در حال رشد است. «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران به مجلس شورای اسلامی گزارش داد تولید نفت از 2.7 میلیون بشکه در روز در پنج ماه نخست سال 1392، به 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.
وی همچنین گفت: «صادرات نفت از 970 هزار بشکه در روز در سال 1392 به حدود 2 میلیون بشکه در روز و صادرات محصولات پتروشیمی از 1.8 میلیون تن در سال 1392 به 18.8 میلیون تن در زمان حاضر رسیده است.»
«شرکت ملی نفت ایران به تازگی اعلام کرده است، قراردادهای فروش نفت با شرکت های یونانی، اسپانیایی، ایتالیایی، سوئیسی، فرانسوی و روسی در مجموع معادل 600 تا 700 هزار بشکه در روز است که 80 درصد آن بنا به گزارش ها اجرایی می شوند.» 
«در این میان، آمار نشان می دهد، واردات نفت کره جنوبی از ایران 67 درصد افزایش یافته و این کشور در ماه آوریل 2016 (فروردین-اردیبهشت) به طور میانگین روزانه 211 هزار بشکه از ایران نفت خریداری کرده است.»
«رییس کل بانک مرکزی ایران پیش بینی می کند برای نخستین بار در 25 سال گذشته، نرخ تورم در تابستان امسال تک رقمی خواهد شد. این بانک همچنین برنامه دارد امسال ارز را نیز تک نرخی کند. یک نرخ تورم پایین و پایدار و بهبود انظباط مالی، همراه با استقرار روابط بانکی و بین المللی مناسب به این معنی است که سرانجام شرایط برای از بین بردن فاصله موجود میان نرخ ارز بازار و نرخ ارز رسمی مهیا می شود.» 
«میانگین فاصله چهار هزار و 900 ریالی میان نرخ رسمی و نرخ بازار ارز در سال 2015 ، امسال پنج درصد کاهش یافته و به حدود چهار هزار و 700 ریال رسیده و نوسان نرخ ارز نیز بیش از یک سوم کاهش پیدا کرده است.»
«در این میان، مرکز آمار ایران نیز رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 1394 را یک درصد اعلام کرده که تقریبا به طور کامل ناشی از رشد قدرتمند بخش کشاورزی است. نرخ رشد بخش غیر نفتی در سال یاد شده معادل 0.9 درصد اعلام شده است.» 
«هند نیز از یک قرارداد 200 میلیون دلاری برای توسعه تسهیلات بندر چابهار ایران واقع در سواحل دریای عمان خبر داده است. انعقاد این قرارداد در سال 2003 به دلیل تحریم ها میسر نشد. این بندر استراتژیک ایران واقع بر آبهای عمیق، مهمترین بخش کریدور ترانزیتی است که خاک پاکستان را دور می زند و هند برای دسترسی به برخی مناطق، دیگر به گذر از پاکستان نیازی ندارد.
در این میان، اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که ترکیه قصد ساخت یک پارک صنعتی ویژه با سرمایه گذاری 10 میلیارد دلار در ایران دارد. براساس این قرارداد، 85 درصد نیروی کار مورد نیاز این پروژه از ایران تامین خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.