گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

معاون فرماندار قصرشیرین: تردد زائران اربعین حسینی از مرز سومار به عراق انجام نمی شود

                     

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قصرشیرین گفت: تردد زائران اربعین حسینی از مرز سومار به عراق انجام نمی شود و زائران باید برای عزیمت به کربلای معلی به دیگر مرزهای کشورمان مراجعه کنند.

نعمت الله نازپرورده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علت منتفی شدن تردد زائران برای حضور در آیین اربعین حسینی از مرز سومار را نبود زیرساخت ها و امکانات خدماتی رفاهی در این معبر اعلام کرد.
وی اظهار کرد: همچنین در مرز مندلی عراق (آنسوی مرز سومار) نیز امکانات و زیرساخت های لازم برای پذیرش حجم بالای زائران ایرانی وجود ندارد و براساس تصمیم مقام های ارشد کشورمان، امسال از این معبر اعزام زائران به عراق و عتبات عالیات انجام نمی شود.
سرپرست بخشداری سومار با بیان اینکه مرز رسمی خسروی با داشتن بزرگترین پایانه زمینی و بین المللی خاورمیانه به عراق نیز به روی زائران عتبات عالیات بسته است، بیان کرد: براین اساس تردد زائران به صورت انفرادی و کاروانی از مرزهای قصرشیرین به مکان های مقدس کشور عراق ممنوع است.
نازپرورده همچنین با اشاره به صدور ویزای جعلی در چند روز اخیر که باعث بروز مشکلاتی برای زائران کربلای معلی شده بود، به زائران هشدار داد تا از سامانه اینترنتی سازمان حج و زیارت و یا شرکت های معتبر برای دریافت روادید به کربلای معلی استفاده کنند تا مشکلی برای آن ها پیش نیاید.
پیش تر قرار بر این بود که مرز سومار امسال پذیرای 50 هزار تن از زایران استان های کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان برای تردد به عتبات عالیات در آیین اربعین حسینی باشد که با توجه به نبود زیرساخت ها، سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت کشور روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که طبق جمع بندی کمیته اعزام در سازمان حج و زیارت تصمیم بر آن شد که امسال هم مانند سال های گذشته زائران کشورمان از مرزهای مهران، چزابه و شلمچه به آیین اربعین حسینی اعزام شوند و از این رو عزیمت زائر به عراق از مرز سومار منتفی است.
فرماندار گیلانغرب هم چندی پیش به خبرنگار ایرنا اعلام کرده بود که در صورت اعلام موافقت مقام های ارشد کشورمان برای عزیمت بخشی از زائران اربعین حسینی از مرز سومار، دستگاه های اداری، خدماتی و امدادی این شهرستان آمادگی دارند تا در کنار ایستگاه های مردمی، به بهترین شکل ممکن خدمات دهی لازم را به زائران انجام دهند.
مرز سومار با بغداد 155 کیلومتر و با کربلا 230 کیلومتر فاصله دارد. 
بخش مرزی سومار در 90 کیلومتری شهرستان قصرشیرین واقع شده است. 
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.