گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

نرخ ارز باید پوشش دهنده هزینه های صادرکنندگان باشد

                    

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: 50 کشور را براساس فهرست کالاهای وارداتی آنها و همچنین فهرست کالاهای صادراتی خودمان تعیین کرده ایم تا با متنوع کردن بازار محصولات صادراتی، مقصد کالاهای ایرانی به چند کشور خاص محدود نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مجتبی خسروتاج امروز(شنبه) در نشستی خبری در آستانه روز ملی صادرات (29 مهرماه) گفت: به ترتیب چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، کره جنوبی، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان و عمان 10 کشوری هستند که در 6 ماهه نخست امسال بیشترین میزان صادرات به آنها انجام شده است.
وی به حمایت های دولت از صادرکنندگان کالا و خدمات فنی مهندسی اشاره کرد و افزود: برای صادرکنندگان به عراق، 200 میلیون دلار تصویب شد که 100 میلیون دلار آن پرداخت شده و مراحل پرداخت 100 میلیون دلار باقیمانده نیز در دست اقدام است.
خسروتاج همچنین به اعطای تسهیلات صادراتی اشاره کرد و گفت: در این ارتباط سال گذشته سه هزار میلیارد ریال با دوره بازگشت 12 ماهه و با نرخ سود 16 درصد توسط بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان پرداخت شد و امسال نیز سه هزار میلیارد ریال با دوره بازگشت 14 ماهه و نرخ سود 16 درصد پرداخت می شود.
وی در این زمینه افزود: 500 میلیارد ریال نیز برای کمک به صادرکنندگان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تامین شد که این اعتبار برای حمل و نقل های صادراتی، پرداخت یارانه تسهیلات بانکی و همچنین کمک به شرکت در نمایشگاه های بین المللی پرداخت شد.
وی با بیان اینکه شاخص های مختلفی برای انتخاب صادرکنندگان نمونه در نظرگرفته شده است، اعلام کرد: کمیت صادرات (درآمدهای ارزی حاصل از صادرات)، حفظ و توسعه بازارهای هدف و فعالیت های بازاریابی، مهارت فنی و تخصصی شرکت در امر صادرات و عضویت در تشکل صادراتی، مهمترین معیارهای ارزیابی صادرکنندگان برای انتخاب صادرکننده نمونه است.
وی به تشریح ارزیابی پرونده متقاضیان انتخاب صادرکننده نمونه امسال پرداخت و گفت: حدود 75 درصد متقاضیان، امتیاز مربوط به دارا بودن استانداردهای مدیریتی بین المللی را کسب کرده اند در حالی که فقط 41 درصد متقاضیان امتیاز مربوط به استانداردهای کیفی بین المللی را بدست آورده اند.
خسروتاج از افزایش 10 درصدی ثبت نام کنندگان در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه خبر داد و گفت: امسال 478 بنگاه برای شرکت در این رقابت ثبت نام کرده اند.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین به تشریح صادرات کالای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی پرداخت و گفت: در 6 ماه نخست امسال 21.7 میلیارد دلار صادرات داشته ایم که این رقم نسبت به سال گذشته (20.4 میلیارد دلار)، 6 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد قاچاق نیز گفت: اکنون واردات رسمی 17 تا 18 درصد هزینه هایی مختلف از جمله مالیات بر ارزش افزوده دارد؛ به همین دلیل واردات غیررسمی افزایش می یابد.
وی افزود: به عنوان نمونه، برای واردات شمش طلا 9 درصد ارزش افزوده لحاظ کرده ایم؛ هزینه ای که در کمتر کشوری شاهد آن هستیم؛ مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های جانبی دیگر باعث می شود ورود این کالاها به جای مبادی رسمی از مبادی غیررسمی انجام شود.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت اپل در ایران و حتی دیگر کشورها نمایندگی رسمی تاسیس نمی کند، گفت: واردکنندگان تلفن همراه باید در کشور نمایندگی داشته باشند اما از آنجا که اپل در هیچ کشوری نمایندگی راه اندازی نمی کند، مقرر شده است شرکت های ارائه دهنده خدمات پشتیبانی این محصولات، آمادگی خود را به سازمان حمایت اعلام کنند؛ به این طریق شرکت های ارایه کننده خدمات پشتیبانی و پس از فروش، برای این محصولات در کشور راه اندازی می شود.

** نظام تعرفه، چاره ساز حمایت از تولید داخلی نیست
خسروتاج گفت: تا پیش از این 9 شرکت این مجوز را گرفته بودند و شرکت های دیگری نیز در حال اضافه شدن است.
وی تاکید کرد: کسانی که به صورت قاچاق موبایل وارد کرده اند باید نگران باشند زیرا ممکن است با توجه به طرح ریجستری، تلفن های همراه وارد شده کار نکند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه با نظام تعرفه ای سعی کرده ایم از تولید داخل حمایت کنیم، تاکید کرد: باید بدانیم فقط با این تصمیم کار پیش نمی رود و با برخی چالش ها مواجه ایم.
وی ادامه داد: یکی از چالش های موجود، افزایش تعرفه موضوع مقابله با پدیده قاچاق است؛ اگر نرخ تعرفه، سود یا مالیات بالا برود باید در کنار آن کنترل رسمی به شیوه مطلوبی انجام شود اما اکنون می بینیم که قاچاق برخی کالاها همچون تلفن همراه بسیار راحت است و یک مسافر می تواند یک چمدان موبایل به داخل کشور بیاورد.
خسروتاج با اعلام اینکه ۶۰ درصد محصولات وارداتی با ارز متقاضی انجام می شود، گفت: در این بین فقط ۴۰ درصد از واردات با ارز رسمی انجام می شود و ما در این بخش توانسته ایم از ابزار نظام ارزشی استفاده کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.