گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

رئیس اتاق بازرگانی تهران :سقوط اقتصاد ایران مهار شده است

خبرگزاری فارس: سقوط اقتصاد ایران مهار شده است

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تغییر قیمت نفت اقتصاد کشورهای وابسته به نفت را دچار مشکل می‌کند، گفت: سقوط اقتصاد ایران مهار شد، اما برای رفع بحران بیکاری باید به فکر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باشیم.

                   به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس , مسعود خوانساری امروز در بیست و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: این وظیفه شرعی ماست و بخش خصوصی با انتخاب یک رئیس‌جمهور با رای بالا، می‌تواند به خواسته‌های خود در آینده از دولت امیدوارتر باشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته در زمینه اقتصاد ناثباتی‌هایی مشاهده شده است، افزود: رای ملت سرنوشت ساز است و مهمترین دغدغه مردم ایجاد ثبات و ارامش در کشور است.

خوانساری با بیان اینکه نظم اقتصادی مهمترین بخش هر کشور است بیان داشت: اقتصاد هم می‌تواند بحران‌زا باشد و هم می‌تواند ارامش ایجاد کند. معمولا با تغییر دولت‌ها روند سیاست‌ها تغییر می‌یابد و یک اشتباه می‌تواند منجر به فاجعه شود.

وی با اشاره به بحران نفت و افزایش قیمت آن و سپس سقوط قیمت نفت اظهار داشت: این موضوع کشورهای وابسته به نفت به لحاظ اقتصادی را دچار بحران کرد.

خوانساری افزود: البته کشورهایی که وابستگی زیادی به نفت نداشتند، خیلی مشکلی نداشتند، ولی کشورهایی که وابسته به نفت بودند، دچار بحران شدند.

وی با بیان اینکه کشورهایی که دچار بحران شدند، به دو دسته قابل تقسیم است، تصریح کرد: یک سری کشورهای دارای ذخیره ارزی بودند، مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس که بعد از بحران با استفاده از این ذخایر بحران نفتی و اقتصادی خود را با تغییر درآمدها از محل مالیات بحران را کنترل کردند.

رییس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: کشورهایی مثل ایران، روسیه و ونزوئلا که وابستگی شدید، به نفت داشتند، دچار بحران شدند.

وی افزود: در ایران در سال 90 با 3 برابر شدن قیمت بحران افزایش یافت و در روسیه هم با کاهش ارزش روبل این مشکل بیشتر شد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تورم 700 درصدی در ونزوئلا بیان داشت: پیش‌بینی سازمان‌های بین‌المللی این است که تورم در این کشور شاید به بالاتر از 1200 درصد هم برسد.

وی در ادامه بیان داشت: ایران شباهت زیادی از نظر اقتصادی به ونزوئلا داشت، ولی سقوط اقتصاد ایران مهار شد.

خوانساری تصریح کرد: هر روز شاهد افزایش قیمت اجناس بودیم و قیمت مسکن به بیش از 7 تا 8 برابر افزایش یافت و واردات بی‌رویه کارخانه‌ها و صنعت را دچار مشکل کرده بود و تحریم‌ها باعث قطع رابطه ایران با کشورهای توسعه یافته شده بود. 

وی با اشاره به اینکه در مقطعی تورم بالای 40 درصد را تجربه کردیم،‌ اظهار داشت: رشد سرمایه‌گذاری منفی از سال 90 شروع شد و قدرت خرید مردم تا 50 درصد کاهش یافت و اشتغال تقریباً به صفر رسید.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اگر آن رویه با آن شدت ادامه می‌یافت، معلوم نبود چه اتفاقی بیفتد، بیان داشت: اما در سال گذشته تورم تک‌رقمی شد و اشتغال صفر که در طول 8 سال گذشته با توجه به درآمدهای نفتی ایجاد شده بود، تا حدودی جبران شده است.

خوانساری با اشاره به اینکه مهمترین موضوع اقتصاد ما ثبات در بازار است، بیان داشت: هم اکنون ثبات را در بازار مشاهده می‌کنیم، اگر چه هنوز رکود و عدم رشد بالا دیده می‌شود.

وی همچنین به تراز تجاری مثبت در دو سال گذشته نسبت به واردات اشاره کرد و گفت: نوسانات ارزی در این مدت به حداقل رسیده است و تنش‌های سیاسی هم در دانشگاه‌ها کاهش یافته و حتی می‌توان گفت بحث فرار مغزها اگر جه متوقف نشده، اما کاهش یافته است و یک امیدواری و آرامش در جامعه ایجاد شده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در ارتباط با محیط کسب و کار اگر چه راه زیادی برای رسیدن به بحث امن برای بخش خصوصی وجود دارد، اما اوضاع بهبود یافته است و نمونه آن این است که سازمان مالیاتی کشور اظهارنامه واحدهای کوچک و متوسط را با توجه به شرایط اقتصادی کشور پذیرفته است. 

وی با بیان اینکه باید بدانیم شرایط سختی را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: رکود در خیلی از بخش‌ها برداشته شده، اما هنوز بر مسکن وجود دارد.

رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: اتفاقاتی که در سال‌های گذشته افتاد، مانند صف تهیه دارو، گرانی مواد غذایی ورشکستگی بسیاری از کارخانه‌ها در سال 90 و به زندان افتادن کارآفرینان‌مان را نباید فراموش کنیم.

خوانساری بیان داشت: با گران شدن زمین و مسکن برای اولین بار در سال 88 کارتن‌خواب زن پیدا شد.

وی افزود:‌ انتظار ما این است که دولت جدید انتظارات بخش خصوصی را فراهم کند و اگر قرار است بیکاری حل شود، باید بدانیم که نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی داریم و این مهم تنها با ثبات اقتصادی فراهم می‌شود.

وی افزود: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی همه ما وظیفه داریم که روز جمعه پای صندوق‌های رأی حاضر شویم. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.