گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

شمارش معکوس برای راهپیمایی بزرگ اربعین از مرز خسروی قصرشیرین

                 

مرز رسمی خسروی با داشتن بزرگترین پایانه بین المللی خاورمیانه در شهرستان قصرشیرین از دیرباز محل تردد زائران عتبات عالیات بوده و در فاصله چند ماه مانده به ایام محرم، شمارش معکوس برای تردد زائران اربعین از این مرز یعنی نزدیکترین جای کشورمان به کربلای معلا آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرز خسروی ظرفیت ها و ویژگی های بسیار خوبی برای تردد زائران به عتبات عالیات دارد و اگر بگوییم که هیچ مرزی چنین امکانات و پایانه مسافری برای پذیرش زائران ندارد، گزاف نگفته ایم و همه مسئولانی که از این مرز بازدید داشته اند، زیرساخت های موجود در آن را در مقایسه با سایر مرزها، کم نظیر دانسته اند.
یک سال پس از پایان جنگ تحمیلی، نخستین کاروان آزادگان سرافراز در 26 مرداد 69 از طریق مرز خسروی وارد کشورمان شدند.
مرز خسروی از دیرباز محل تردد زائران ایران اسلامی به کربلای معلا بوده و مردم این شهرستان همواره مدال افتخار میزبانی زائران حسینی را بر گردن داشته اند.
مرز خسروی هفدهم خرداد سال 92 به دنبال وقوع حادثه تروریستی در مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت 14 نفر و مجروح شدن 44 زائر ایرانی منجر شد، بسته شد. 
با پیگیری های مسئولان استان کرمانشاه ، با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شد ولی به دلیل مسایل امنیتی داخل عراق، این مرز به روی زوار ایرانی بسته ماند. 
هم اکنون به طور میانگین روزانه 100 مسافر و زائر عراقی از طریق مرز خسروی به ایران و عراق تردد می کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد. 
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا نیز 326 کیلومتر فاصله دارد. 
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید. 

**عزم جدی دولت تدبیر و امید برای بازگشایی رسمی مرز خسروی 
پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، عزمی راسخ در بین مسئولان کشور، استان کرمانشاه و همچنین شهرستان قصرشیرین برای بازگشایی این مرز ایجاد شد.
با شکل گیری راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی در چند سال گذشته و تردد زوار از مرزهای مهران در استان ایلام و شلمچه در استان خوزستان، مردم قصرشیرین فقط حسرت این حماسه حضور را داشتند و بسیاری از مردم استان کرمانشاه برای شرکت در این پیاده روی راهی استان های مذکور شدند.
با گسترش این حماسه حسینی در بین مردم ایران اسلامی و تردد میلیونی مردم از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه، با درخواست های مکرر مردم قصرشیرین و مسئولان استان کرمانشاه، فکرها بار دیگر معطوف به مرز خسروی شد تا هم مردم این دیار بار دیگر میزبان زائران باشند و هم بخشی از حجم انبوه ترد زوار به بزرگ ترین پایانه زمینی خاورمیانه یعنی خسروی منتقل شود.
پارسال مرز رسمی خسروی در ایام اربعین آمادگی پذیرش زائران در بازگشت از کشور عراق را داشت اما بنا به ملاحظاتی این کار منتفی شد.
امسال با قطعی شدن تردد زوار از مرز رسمی خسروی، تلاش های زیادی برای ایجاد و تقویت زیرساخت ها و فراهم کردن شرایط مطلوب خدمات رسانی به زائران از مرز خسروی انجام شده است.
ظرف کمتر از سه هفته شاهد حضور مقامات کشوری و لشکری از جمله معاونان وزرای راه و رییس سازمان راهداری کشور، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، فرماندهی انتظامی کل کشور، رییس پلیس راهور ناجا و دیگر مسئولان از مرز خسروی بوده ایم.
اکنون در قصرشیرین همه پای کار هستند تا این زیرساخت ها فراهم شود و نخستین کاروان زائران حسینی قرار است از شهریور امسال ماه راهی عتبات شوند.
هم اکنون در شهرستان مرزی قصرشیرین همه امکانات بسیج شده و همه پای کار هستند، از ارتش و دیگر ادارات، دستگاه ها، مجموعه استانداری و فرمانداری گرفته تا خود مردم کمر همت بسته اند تا به بهترین شکل به زائران اربعین حسین خدمت کنند.
علاوه بر آغاز عملیات اجرایی احداث چهار توقفگاه با ظرفیت 50 هزار دستگاه خودرو در مسیر قصرشیرین به خسروی، بهسازی و تعمیر روکش آسفالت مسیر خسروی در حال اتمام است ضمن این که احداث سرویس های بهداشتی و روشنایی معابر در طوب مسیر و سایر طرح های عمرانی برای خدمات رسانی به زائران در حال انجام است.

** معاون وزیر کشور: تلاش ها معطوف به ارائه خدمات شایسته به زائران اربعین است
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اواسط هفته گذشته در حاشیه بازدید از طرح های در دست اجرا برای آماده سازی مرز رسمی خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: تمام تلاش ها از سوی ستاد اربعین معطوف به ارائه خدمات شایسته و مطلوب به زائرانی است که اربعین امسال از مرز رسمی خسروی به عتبات عالیات مشرف می شوند.
هوشنگ خندان افزود: باید با بسیج امکانات و بهره گیری مطلوب از ظرفیت های موجود، زمینه رفت و آمد مناسب برای زائران اربعین حسینی را در مرز رسمی خسروی فراهم کنیم.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر امکاناتی را در مرزهای مهران و شلمچه برای تردد زائران به عتبات عالیات در ایام اربعین فراهم کرده ایم و امسال قرار است با ایجاد زیرساخت ها و امکانات جدید، شاهد تردد زائران از مرز رسمی خسروی نیز باشیم.
وی بیان کرد: تامین نیازمندی های لازم در بحث تردد زائران اربعین از سوی، استانداری، ارتش، بسیج، سپاه و سایر دستگاه های اجرایی در مرز خسروی در دست اقدام و امید است بتوانیم خدمات شایسته ای را به زائران اربعین حسینی ارائه دهیم.

**معاون وزیر راه و شهرسازی: امکانات بسیار مطلوبی در مرز خسروی برای تردد زائران وجود دارد
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز با بازدیدی که به تازگی از مرز خسروی داشت، امکانات موجود در مرز و پایانه بین المللی این مرز در شهرستان قصرشیرین را برای تردد زائران اربعین حسینی، بسیار مطلوب ارزیابی کرد.
داوود کشاورزیان افزود: با تلاش های صورت گرفته، شاهد امکانات بسیار مطلوبی در مرز خسروی برای ترد زائران اربعین حسینی هستیم.
وی با بیان این که طبق بازدیدهای صورت گرفته از مرز خسروری، کارها به سرعت در حال انجام است، اظهارداشت: پیش بینی لازم برای افزایش گیت های ورود و خروج مسافران، ایجاد سرویس های بهداشتی و احداث توقفگاه خودرو صورت گرفته است تا در اربعین امسال بهترین میزبان برای زائران اربعین حسینی در مرز خسروی باشیم.
وی ادامه داد: سازمان حمل و نقل جاده ای کشور نیز به سرعت در حال انجام کارها، افزایش زیرساخت های موجود و رفع مشکلات در مرز خسروی است.
کشاورزیان گفت که بی شک با تلاش های صورت گرفته و طرح های در دست اقدام، استان کرمانشاه و شهرستان مرزی قصرشیرین در اربعین حسینی امسال میزبانی شایسته برای زائران خواهند بود.

**استاندار کرمانشاه: امکانات موجود در مرز خسروی برای تردد زائران تقویت می شود
استاندار کرمانشاه گفت: امکانات موجود در پایانه مسافری و بین المللی خسروی برای میزبانی و تردد 500 هزار زائر اربعین حسینی تقویت می شود.
اسدالله رازانی نیز در حاشیه سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور به قصرشیرین در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به امکانات مطلوب موجود در مرز خسروی افزود: برای تسهیل در تردد زائران به عتبات عالیات از مرز خسروی، از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی شود.
وی اظهار کرد: محوطه سازی 80 هکتار زمین در قصرشیرین و همچنین 30 هکتار دیگر در کنار شهر خسروی برای احداث توقفگاه خودروی زائران اربعین حسینی در دست اقدام است.
وی بیان کرد: ایجاد سرویس های بهداشتی در محوطه مرز خسروی، افزایش گیت های ورود و خروج زائران و ایجاد امکانات رفاهی برای زائران از مجموعه اقدام هایی است که در دست اقدام و پیش بینی شده است.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه ادامه داد: با توجه به شرایط داخل عراق و امکان تردد دوباره زائران از مرز خسروی پس از سال ها توقف، امیدست شاهد تردد آسان زائران اربعین حسینی از این مرز باشیم.

** بهره برداری از بزرگ راه کربلا تا پایان شهریور امسال برای خدمات رسانی به زائران اربعین 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: مرمت و بهسازی مسیر بزرگراه کربلا تا شهرستان سرپل ذهاب تا شهریور تکمیل و به بهره برداری می رسد و با رفع یک نقطه ترافیکی در یکی از بلوارهای شهر سرپل ذهاب ، مشکل ترافیک در این منطقه برای خدمات رسانی به زائران اربعین رفع می شود.
مجتبی نیک کردار افزود: در قصرشیرین احداث توقفگاه ها خودرو با مسئولیت شهرداری و سازمان زندان ها در دست احداث است و در شهرک صنعتی این شهر نیز احداث توقفگاه به مساحت 80 هکتار برای پارک خودروهای شخصی به عنوان یک توقفگاه اصلی در حال آماده سازی است.
وی گفت: علاوه بر این در مرز خسروی نیز یک توقفگاه برای اتوبوس های مربوط به جا به جایی زائران از قصرشیرین تا خسروی نیز در دست احداث و آماده سازی است.
معاون استاندار کرمانشاه ، ظرفیت توقفگاه ها را در مجموع برای 50 هزار خودروی شخصی سواری بیان کرد و اضافه کرد که همچنین 60 گیت ورود و خروج مسافر در مرز رسمی خسروی نیز برای زائران پیش بینی شده است.
نیک کردار ادامه داد: احداث چند دور برگردان، میدان گاهی و آسفالت یک قسمت از جاده قصرشیرین نیز در حال انجام است و از نظر حمل و نقلی نیز با مدیران پلیس راه و راهنمایی و رانندگی هماهنگی های لازم برای جلوگیری از ایجاد مشکل ترافیکی انجام شده است.

** تردد زائران اربعین از مرز رسمی خسروی فرصتی دوباره برای رونق اقتصادی منطقه است 
نماینده مردم شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تردد زائران اربعین حسینی از مرز خسروی با توجه به سرمایه گذاری های فراوانی که در این شهرستان برای ایجاد هتل و مراکز اقامتی صورت گرفته است، می تواند فرصتی برای بازگشت دوباره رونق اقتصادی و کاهش معضل بیکاری در شهرستان قصرشیرین باشد.
فرهاد تجری به خبرنگار ایرنا گفت که قصرشیرین از دیرباز مکانی برای تردد زائران عتبات عالیات بوده که در سال های اخیر به دلایل امنیتی آن سوی مرز، این امکان فراهم نشده بود و امید است با بازگشایی مرز خسروی ، شاهد ایجاد اشتغال و شکوفایی بیش از پیش این منطقه مرزی باشیم.

**فرماندار قصرشیرین: امسال 500 هزار زائر اربعین حسینی از مرز خسروی عازم عتبات عالیات می شوند 
فرماندار قصرشیرین گفت: با تمهیدات صورت گرفته و افزایش زیرساخت های لازم، امسال 500 زائر اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی عازم عتبات عالیات می شوند. 
فرامرز اکبری در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرز رسمی خسروی دروازه ورود کشورمان به سمت بین النهرین و مسیر جاده ابریشم همواره از دیرباز محل تردد زائران عتبات عالیات بوده است. 
وی ادامه داد: قصرشیرین از دیرباز پایگاهی برای تبلیغ دین اسلام و مذهب تشییع بوده است و مردم این منطقه مفتخر به میزبانی از زائران امام حسین (ع) بوده اند و هم اکنون نیز مشتاقانه و بی صبرانه در انتظار بازگشایی مرز خسروی هستند. 
وی با بیان این که با دستور وزیر کشور و با تصمیم شورای عالی امنیت ملی، امسال مرز خسروی نیز برای تردد زائران اربعین بازگشایی می شود، اظهارداشت: این مرز دارای بزرگترین پایانه بین المللی مسافری در خاورمیانه است و کمتر مرزی در کشور از چنین زیرساخت ها و امکانات مطلوبی برای تردد زائران برخوردار است. 
وی گفت: پیش بینی می شود امسال سه میلیون زائر اربعین حسینی از سراسر کشورمان عازم عتبات عالیات شوند که 13 درصد از این تعداد زائران از مرز خسروی تردد خواهند کرد. 
فرماندار قصرشیرین از استقرار و ایجاد توقف گاه ها خودرو، امکانات رفاهی و خدماتی مناسب در مرز، افزایش گیت های ورود و خروج زائران و برپایی موکب های پذیرایی از زائران در مسیر منتهی به خسروی خبرداد. 
اکبری، با اشاره به تامین امنیت آن سوی مرز از سوی طرف عراقی افزود: با توجه به سرمایه گذاری های فراوانی که برای ایجاد هتل ها و امکانات موجود در قصرشیرین صورت گرفته امید است امسال شاهد تردد دوباره زائران از مرز رسمی خسروی باشیم.
وی اضافه کرد که با هماهنگی صورت گرفته با شهرداری، به افرادی که زمین های بلااستفاده در سطح شهر دارند، مجوز استفاده از این محل ها برای ایجاد توقفگاه خودرو برای رفاه حال زائرانی که از اقصی نقاط کشور به این شهرستان سفر می کنند، داده شده است ضمن اینکه هشت استان کشور نیز برای ایجاد موکب در مسیر کرمانشاه تا خسروی اعلام آمادگی کرده اند.
امید است با فرارسیدن ایام اربعین سرور و سالار شهیدان، بار دیگر شاهد حضور گسترده زائران حسینی و حماسه بزرگ عاشورایی ملت ایران در مرز خسروی باشیم.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت ، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است. 
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.