گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

آمادگی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی پتروشیمی به عراق و افغانستان

             

 عراق و افغانستان بزرگ ترین ظرفیت همکاری با ایران را دارند که در صورت استفاده از آن، افزون بر تامین ماشین آلات و مواد اولیه به ارایه خدمات فنی، مهندسی و پشتیبانی منجر می شود.

به گزارش سه شنبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رییس دفتر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان داشت: بازارهای عراق و افغانستان بیش از نیمی از بازار صادرات محصولات صنعت پلاستیک را تشکیل می دهد و می تواند جایگاه ممتازی در این عرصه باشد.
رضا محتشمی پور درباره خطر حذف بازار هدف عراق برای صنعت پلاستیک گفت: بیش از 20 درصد واردات کشور عراق را ماشین آلات تشکیل داده که از لحاظ کمی رشد داشته است و انتظار می رود در آینده ای نزدیک با کشوری توسعه یافته تر از امروز مواجه باشیم و با وجود اینکه بیش از نیمی از صادرات ایران به عراق است احتمال دارد با کاهش تقاضا و از دست دادن این بازار سودمند در آینده روبرو شویم.
وی اضافه کرد: از طرفی سهم ایران در واردات ماشین آلات کشور عراق تنها 10 درصد بوده است در حالی که ایران در زمینه ساخت ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با صنعت پلاستیک رشد بالایی داشته است.
رییس دفتر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان داشت: بنابراین برای ایجاد وابستگی صنعت آینده عراق با توان ایرانی و حفظ این بازار نیازمند اجرای پروژه های صنعتی بصورت کامل در این کشور و انجام خدمات فنی و مهندسی و پشتیبانی تجهیزات هستیم.
محتشمی پور ادامه داد: صادرات محصولات پتروشیمی در پنج سال گذشته به عراق از 21 هزار تن به بیش از 100 هزار تن رسید و بیش از پنج برابر در صادرات مواد اولیه رشد داشتیم. بنابراین برای رشد بیشتر نیاز است عراق با ظرفیت های ایران در زمینه صنعت پلاستیک بیشتر آشنا شده و علاوه بر فروش ماشین آلات، اطلاعات، نیروی متخصص ایرانی و سازمان متناسب با فناوری نیز در صادرات به عراق در نظر گرفته شود.
وی گفت: بر این اساس، همانطور که ایران در سال های گذشته با فقدان پشتیبانی محصولات چینی در صنعت متحمل چالش های گسترده ای بوده است می توانیم با تامین نیروهای پشتیبان و ارائه خدمات فنی و مهندسی در بازار عراق و افغانستان امنیت این بازار را برای آینده صنعت تامین کنیم که این خود نیازمند توسعه همکاری های منطقه ای است.
به گزارش ایرنا، یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، با حضور600 شرکت داخلی و بیش از 530 شرکت خارجی از 23 کشور در حال برگزاری است.
بررسی ها نشان می دهد در سال های اخیر، میزان استقبال شرکت های بین المللی از این نمایشگاه بیشتر شده؛ به طوری که مشارکت نسبت به آخرین نمایشگاه دوران تحریم یعنی نمایشگاه نهم، حدود 100 درصد افزایش یافته است. میزان رشد حضور شرکت های خارجی نسبت نمایشگاه دهم نیز 21 درصد افزایش است.
کشورهای بلژیک، دانمارک، آلمان، فنلاند، فرانسه، یونان، هند، صربستان، ایتالیا، کره جنوبی، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس، اسپانیا، انگلیس، تایلند، چک، قبرس، ترکیه، تایوان، چین، ژاپن و امارات در این نمایشگاه شرکت کردند که این تعداد شرکت کننده نشان دهنده جایگاه صنعت پتروشیمی کشورمان در عرصه بین المللی است.
از سوی دیگر برخی از کشورها مانند پاکستان و عراق نیز هیات هایی را به این نمایشگاه اعزام کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.