ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران گفت: 10 روز است که 1500 کامیون ایرانی و 2000 کامیون ترک در مرز بازرگان متوقف هستند که سه میلیون و 500 هزار دلار خسارت توقف این کامیونهاست.
مسعود دانشمند در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: هزینه توقف هر کامیون در مرز بازرگان روزانه 100 دلار است. به گفته وی پیش از این عوارضی که توسط ترکیه گرفته میشد، 0.8 یورو به ازای هر تن بار بود اما با دو برابر شدن این میزان، هزینه سنگین 1.6 یورویی به کامیونها وارد میشود که اصلا زیر بنای منطقی ندارد.
دانشمند خاطر نشان کرد: روال منطقی در تمام کشورها این است که سه تا شش ماه قبل از گران شدن عوارض، اطلاعرسانی انجام شود که بازرگانان و شرکتهای ترانزیت در تصمیمگیریهایشان، افزایش قیمت را در نظر قرار بگیرند.
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران گفت: البته کامیونهایی که مواد غذایی فاسدشدنی داشتند با قبول این عوارض از مرز عبور کردند.
به گزارش ایسنا، بحث حمل و نقل با ترکیه، داستان طولانی دارد. سوخت ما ارزان است اما سوخت ترکیه علاوه بر قیمت واقعی، 100 درصد مالیات دارد، به همین علت قاچاق سوخت به ترکیه از کشور ما تجارت سودآوری بوده است.
قیمت گازوئیل در ترکیه لیتری 7000 تومان و قیمت گازوئیل در ایران لیتری 250 تومان است. به همین علت دولت ایران از سال های پیش مقرر کرده بود که کامیون های ترکیه در ایران باید مابهالتفاوت سوخت را براساس کیلومتری که در ایران طی میکنند و 2500 تومان قیمت جهانی گازوئیل بپردازند.
ترکیه با این بهانه میگوید کامیونهای ایرانی هم باید در ترکیه مابهالتفاوت بدهند به همین علت عوارض 500 یورویی را گذاشتند. اما به دلیل بی ربط بودن حرف ترکیه، دولت ایران هم عوارض 500 یورویی را وضع کرد و اکنون ترکها به مقابله، این عوارض را به هزار یورو افزایش دادند.