ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران از نظر ظرفیت اسمی تولید کاشی و سرامیک رتبه چهارم را در جهان دارد اما در حوزه صادرات تنها به کشور عراق متمرکز است که این امر مطلوب نیست.
محمد فاطمیان درگفتوگو با خبرنگار ایسنا، میزان تولید اسمی کاشی و سرامیک را حدود 561 میلیون متر مربع عنوان و اظهار کرد: 150 واحد تولیدی در این بخش وجود دارد که 43 هزار و 167 نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به برنامه هدف گذاری تولید سال امسال گفت: قرار بر این بود که در زمینه کاشی و سرامیک 440 میلیون متر مربع تولید و 130 میلیون متر مربع صادرات صورت گیرد.
به گفته فاطمیان پیش بینی صادرات در شرایط تحریمی 107 میلیون متر مربع و در شرایط غیر تحریمی 117 میلیون متر مربع است و به طور کلی می توان گفت که وضعیت تولید در این حوزه خوب است.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیشترین صادرات کاشی و سرامیک به عراق انجام میشود، گفت: سهم 75 درصدی صادرات کاشی و سرامیک به عراق نشان دهنده ضعف تجاری در این بخش است.
فاطمیان راهکار خود را برای حل این مساله، شناسایی نکات قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتها عنوان و اظهار کرد: کارهای مطالعاتی زیادی در این زمینه انجام شده اما اگر می خواهیم در صادرات کاشی و سرامیک وضعیت بهتری داشته باشیم باید برنامهریزی دقیقی صورت بگیرد.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سند تدوین صادرات گفت: در این سند به مسائل کیفی و کمی و همچنین برندسازی ها توجه شده است؛ به طوری که گویای وضعیت فعلی با نقاط ضعف و تهدیدهاست.
به گفته وی این سند گویای این است که چگونه می توانیم برای رسیدن به صادرات مطلوب، کاستی ها را برطرف کنیم و به طور کلی برنامهای را از شرایط فعلی و اوضاع مطلوب به ما ارائه می کند.
فاطمیان یکی دیگر از راهکارهای خود را ارائه سیاستهای تشویقی و حمایتی عنوان کرد و گفت: باید راهکارهای اساسی در این زمینه اتخاذ شود تا بتوانیم استراتژی تهاجمی در این زمینه داشته باشیم.
به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کشوری که می خواهد مطرح شود باید ببیند که در چه زمینهای مزیت دارد و در آن قسمت اقتصاد خود را اقتصاد تهاجمی طراحی کند.
وی اظهار کرد: منظور از استراتژی تهاجمی در کالای با مزیت این است که در کالاهای قابل پتانسیل سرمایهگذاری کنیم و در کالایی که مزیت نداریم بحث استراتژی تدافعی را پیش بگیریم.
فاطمیان با بیان اینکه در زمینه کاشی و سرامیک می توانیم استراتژی تهاجمی را بکار بگیریم، گفت: به دلیل اینکه در این حوزه مواد اولیه خوبی داریم و تنها مقدار کمی واردات آن هم در حوزه شفاف و لعاب کاشی صورت می گیرد، می توان به آینده این صنعت امیدوار بود.