ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مجتبی رجب بیگی روز شنبه با بیان اینکه از هم اکنون امکان ثبت نام برای ورود شرکت ها به این رتبه بندی وجود دارد، افزود: مراحل ثبت نام از متقاضیان تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
وی تولید اطلاعات در زمینه بنگاههای کشور را از جمله اهداف برگزاری این همایش ذکر کرد و افزود: شفاف سازی فضای کسب و کار، رتبه بندی از لحاظ اثر گذاری در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی از دیگر اهداف است.
وی رتبه بندی شرکتها را براساس 27 شاخص برشمرد و افزود : میزان فروش، سودآوری و عملکرد، صادرات، نقدینگی و بدهی و بازار از دیگر ویژگی هایی است که براساس آن شرکت ها رتبه بندی می شوند.
وی ارزش فروش اولین شرکت را در سال قبل معادل 40 هزار میلیارد تومان و پانصدمین شرکت را 50 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 100 شرکت اول 85.9 درصد، 100 شرکت دوم 8.5 درصد، 100 شرکت سوم 3 درصد ، 100 شرکت چهارم 1.1 درصد و 100 شرکت پنجم یک درصد سهم فروش را در بین 500 شرکت برتر به خود اختصاص دادند.
وی در ادامه کف فروش را برای شرکت در این رتبه بندی 20 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: شرکت ها علاوه بر این در 29 گروه مختلف صنعتی هم مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.
به گفته رجب بیگی، رتبه بندی فورچون 500 شرکت های بزرگ دنیا و DS 100 صد شرکت بزرگ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی دیگر رتبه بندی های مطرح در جهان هستند.
در ادامه مدیر برگزاری همایش 100 شرکت برتر سال گفت: سال قبل 615 شرکت در سه دسته دولتی، خصوصی و نهادها و موسسات عمومی شرکت کردند و آنچه برای این رتبه بندی مهم می باشد مالکیت است نه مدیریت.
مجید درویش افزود: در سال گذشته در 100 شرکت اول 7 درصد دولتی بودند ، حدود 65 درصد دولتی با مالکیت خصوصی ، 28 درصد با مالکیت عمومی بودند و در بین 500 شرکت اول 10.2 دولتی ، حدود 63 درصد خصوصی و 26.8 درصد با مالکیت عمومی بودند.
درویش با بیان اینکه ما در این رتبه بندی 500 شرکت بزرگ خودمان را با کشورهای دیگر از جمله آمریکا و ترکیه مقایسه کرده ایم، اضافه کرد: فروش اولین شرکت ترکیه 1.2 برابر فروش اولین شرکت ما و فروش آمریکا نیز 30 برابر بوده است.
وی افزود: در کشورما گروه اول فرآورده های نفتی با 23 درصد، دوم بانک ها و موسسات اعتباری با 19 درصد، سوم شرکتها یا چند رشته صنعتی با 10 در صد هستند اما در ترکیه فرآورده های نفتی با 18.9 درصد اول، انرژی با 9.7 درصد دوم و خرده فروشی با 5.6 درصد سوم هستند. همچنین در آمریکا فرآورده های نفتی با 9.4 درصد اول، فروشگاهها با 5.4 درصد دوم و بانکها و موسسات اعتباری با 5.2 سوم هستند.