ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
به گزارش پایگاه خبری انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، «کیوان جعفری طهرانی» افزود: تا زمانی که تحریم ها به طور کامل برداشته نشود، عملیات بانکی با همه ارزهای رایج درجه یک در تجارت بین المللی و ارزهای درجه دو در عرصه جهانی به صورت روان و به روز با بانک های داخل کشور انجام نگیرد، تاثیر روند کاهش صادرات مواد معدنی دیده نمی شود.
منظور از ارزهای درجه یک یورو، دلارآمریکا، ین ژاپن، فرانک، سوئیس، پوند انگلیس و یوآن چین است و ارزهای درجه دو نیز دلار استرالیا، دلار کانادا، کرون سوئد و کرون نروژ به شمار می رود.
به گفته این کارشناس، علت کاهش سهم بازار یا حذف صادرات پارهای از محصولات معدنی نقش ویرانگر تحریمهای بینالمللی در کنار تحولات جهانی و داخلی است.
جعفری طهرانی گفت: نیمه دوم دهه 80 در دولت نهم شاهد توقف صادرات سنگهای تزیینی بودیم که دلیل آن را جلوگیری از خامفروشی مطرح کردند و این امر به بدنه صادرات سنگهای تزیینی ایران ضربه سنگینی وارد کرد.
وی اضافه کرد: با وجود گذشت چندین سال از لغو قانون جلوگیری از صادرات سنگ تزیینی خام، همچنان روند صادرات در این بخش ترمیم نشده است و اکنون حدود 40 درصد معدن های سنگ تزیینی کشور به علت غیراقتصادی بودن، فعالیت خود را متوقف ساختند.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد اکنون میزان استخراج سنگ تزیینی کشور حدود 17 میلیون تن است که چهار درصد آن به ارزش نزدیک 200 میلیون دلار صادر می شود.
جمهوری اسلامی در دو دهه گذشته همواره در جایگاه سوم تا پنجم مهمترین تولیدکنندگان سنگ تزیینی و نمای جهان قرار داشته اما هیچگاه سهم متناسبی از تولید را در بازارهای جهانی از آن خود نکرده است.
جعفری طهرانی موضوع برندسازی را بازارهای داخلی و خارجی را شاخصی برای توسعه صادرات تولیدات معدنی کشور ارزیابی کرد.
وی اضافه کرد: برخی افراد سودجو با تقلب در بازار مواد معدنی ضربه سختی به نام ایران و ایرانی وارد کردند و با عرضه تولید بی کیفیت یا غیراستاندارد به نام و سابقه کشور ما در بازارهای بین المللی صدمه زدند.
جعفری طهرانی پیشنهاد کرد مقدمه ایجاد یک برند صادراتی برای تولیدات معدنی ایران به نام PMP یا Persian Mining Product با حمایت دولت و اتاق بازرگانی فراهم شود تا در آینده وجود این برند روی اسناد صادراتی نشانه تضمین کیفیت محصول معدنی ایران باشد.
آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد پارسال در بخش معدن کشور 19 میلیون و 501 هزار تن صادرات به ارزش 944 میلیون دلار صورت گرفت که در مقایسه با عملکرد سال 1393 از نظر وزن و ارزش به ترتیب 18 و 37 درصد کاهش داشت.
صادرات بخش معدن در سال 1393 به میزان 23 میلیون و 786 هزار تن و ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار بود.