گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

صادرات ورق فولادی سبب کمبود و گرانی آن شد

               

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران اعلام کرد: امروز بخشی از گرانی و کمبودهای ورق فولادی در بازار داخل، حاصل صادرات این فلز است، در حالی که چین 28 درصد صادرات خود را کاهش داد.

به گزارش ایرنا، «امیرحسین کاوه» در یادداشتی در تارنمای سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران نوشت: آمار 6 ماهه نخست 2017 میلادی (یازدهم دی 95 تا نهم تیر 96 ) نشان می دهد اکثر تولید کنندگان فولاد دنیا با کاهش صادرات، تامین بازار داخلی را در اولویت قرار داده اند.
کاوه افزود: تولید کنندگان فولاد چین اکنون بر تامین بازار داخل خود متمرکز شده اند و روسیه هم با کاهش صادرات ورق فولادی خود، صنایع پایین دستی را تقویت می کند.
براساس این یادداشت، اکنون در داخل کشور کمبود شمش و ورق فولادی مشهود است و تولید کنندگان فولاد دولتی و خصولتی فولاد خام مورد نیاز صنایع تکمیلی داخلی را صادر می کنند.
«این نوع صادرات مواد اولیه فولادی مورد نیاز صنایع داخل, عاملی برای واردات بیشتر همین فولاد ها برای صنایع پایین دستی شده که با تعرفه های بسیار سنگین فعلی نتیجه این دور باطل فقط گرانی برای مصرف کنندگان داخلی است.
وی افزود: کمبود شمس و ورق فولادی در بازار داخل معضلات بسیاری مانند گرانی و سهمیه بندی و صف خرید سه ماهه در بورس کالای ایران را سبب شده است.
این مسوول صنفی درباره مزیت های تولید فولاد ایران نوشت: سنگ آهن و انرژی ارزان به همراه یارانه میلیارد دلاری برق و مجاز بودن برای استفاده از آب شیرین رودخانه های مرکزی کشور باوجود خشکسالی و نبود محاسبه صدها هزینه و امتیاز دیگر، تولید فولاد ایران را توجیه پذیر و سود آور کرده است اما این امر نباید بستری برای صادرات و خام فروشی ارزان باشد.
کاوه یادآوری کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت بر اولویت تامین نیاز واحدهای پایین دستی تاکید می کند. اکنون صادرات مواد خام و فولاد مورد نیاز داخل، توجیه ندارد و تامین مواد اولیه صنایع تکمیلی فولادی که ارزش افزوده بالا و اشتغال داخلی پایدار ایجاد می کند،باید مورد نظر باشد.
دبیر این تشکل تاکید کرد «مفهوم اقتصاد مقاومتی و درونزایی و اهمیت خدمت به صنایع تکمیلی کوچک و متوسط بخش خصوصی که اشتغال پایدار و ارزش آفرینی را نیز دربردارد، در اینگونه صنایع شکل می گیرد و باید فولادسازان خصولتی و برخی مدیران دولتی به این موضوع رویکرد دوبااره داشته باشند».
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و پارسال به میزان حدود 18 میلیون تن فولاد خام تولید داشت و با توجه به ظرفیت 30 میلیون تنی کنونی، انتظار می رود امسال بیش از 22 میلیون تن فولاد خام تولید شود.
پارسال میزان صادرات فولاد کشور به رقم رکورد گونه بیش از پنج میلیون و 500 هزار تن رسید و پیش بینی می شود امسال به فراتر از 6 میلیون تن برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.