گمرک پرویزخان در قصرشیرین
گمرک پرویزخان در قصرشیرین

گمرک پرویزخان در قصرشیرین

یرسی صادرات ایران به عراق از نگاه اتاق بازرگانی ایران و عراق/ احتمال کاهش صادرات محصولات فولادی

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: عراق برای حمایت از تولید داخل واردات کالاهایی که اطمینان دارد در تولید آنها به مرز خودکفایی رسیده را ممنوع می‌کند و همچنین با وضع تعرفه‌های وارداتی در برابر واردات شماری دیگر از اقلام مانع ایجاد می‌کند. این دو موضوع تجارت ایران و عراق را به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

  

جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از آنچه می‌تواند تجارت ایران و عراق را به طور منفی از خود متاثر کند گفت و توضیح داد: عراق هم مانند هر حکومت مستقل دیگری محیط اقتصادی خود را پایش می‌کند و سعی دارد بیشترین ارزش افزوده در اقتصاد کلان و خرد را در سیطره تحت اختیارحکومت مرکزی و در مرزهای جغرافیایی رقم بزند. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه اقتصادی تولید ناخالص داخلی است و اقتصادی که در مسیر توسعه‌یافتگی در حرکت است تلاش می‌کند هر سال نسبت به سال پیش تولید خود را افزایش دهد و هر قدر این تولید به مرز خودکفایی برسد از واردات فاصله می‌گیرد. 

وی افزود: با این حال عراق همزمان سیاست پیوستگی به سازمان تجارت جهانی را در پیش دارد و بنابراین اتخاذ چنین سیاستی بخشی از سیاست‌های حمایت از تولید داخل با افزایش تعرفه‌های وارداتی را از خود متاثر می‌کند و سیاست افزایش تعرفه واردات در آینده موضوعیت نخواهد داشت. اما در حال حاضر این کشور برای حمایت از تولید داخل دو کار را انجام می‌دهد، یکی اینکه واردات کالاهایی که اطمینان دارد در تولید آنها به مرز خودکفایی رسیده را ممنوع می‌کند که این موضوع در کالاهای فسادپذیر و اقلام کشاورزی بیشتر خود را نشان داده و هر ساله صادرکنندگان ایرانی را با ممنوعیت‌های فصلی روبه‌رو می‌کند؛ عراقی‌ها علاوه بر محصولات کشاورزی در نوشیدنی‌ها، شیرینی‌ها، بیسکوییت‌ها و کیک و کلوچه و شوینده‌ها هم در مرز خودکفایی هستند و به نظر می‌رسد که محصولات بسته‌بندی شده و فرآوری شده خوراکی و آشامیدنی هم مشمول سیاست‌های مقابله با واردات شوند، علاوه بر اینها پیش‌تر ایران بازار سیمان را در عراق از دست داده است. 

سنجابی ادامه داد: این کشور همچنین با وضع تعرفه‌های وارداتی در برابر واردات شماری دیگر از اقلام مانع ایجاد می‌کند که آخرین نمونه آن وضع عوارض ۲۰درصدی بر واردات میلگرد است، چنین سیاست‌هایی افزون بر سیاست‌های ارزی و تجاری که از اواخر سال گذشته تجارت با عراق را از خود متاثر کرده حکایت از این دارد که ایران در کوتاه‌مدت با کاهش چشمگیر صادرات محصولات فولادی از جمله میلگرد به عراق روبه‌رو خواهد شد و این امر در درازمدت نیز صادرات دیگر اقلام را به عراق از خود متاثر خواهد کرد. 

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۹۲  HScode کالا از ایران به عراق صادر می‌شود و گروه پنجم کالاهایی که حجم قابل‌توجهی از صادرات را به خود اختصاص می‌دهند محصولات فلزی هستند، در میان این محصولات میلگرد حجم قابل‌توجهی دارد و مانع‌سازی بر واردات این محصول در کل حجم صادرات ایران به عراق تاثیر می‌گذارد. 

وی اظهار کرد: البته ارزش صادرات ایران به عراق در سال گذشته از ۱۰ میلیارد دلار نیز فراتر رفت با این حال دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از کاهش ۷۶ درصدی صادرات محصولات فولادی تولیدشده در واحدهای فولادی کوچک در سال گذشته خبر داده است و چنین کاهشی می‌تواند بر تراز تجارت ایران و عراق بیش‌تر از هفت درصد تاثیرگذار باشد. 

سنجابی تصریح کرد: اگر ایران نتواند این بازار را با جایگزینی کالاهای دیگر یا ایجاد مزیت رقابتی بیشتر حفظ کند کاهش ۱۰درصدی صادرات به عراق در انتظارش خواهد بود. 

اهمیتی که عراق برای ایران دارد، ایران برای عراق ندارد

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره جایگاه ایران در بازار تجاری عراق گفت: عراق دومین مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی به شمار می‌آید اما برای عراقی‌ها ایران چنین جایگاهی را ندارد و ایران چهارمین شریک تجاری عراق به شمار می‌آید، امارات و چین پیش از ایران قرار دارند و هند و عربستان پس از ایران قرار دارند و در همین حال سهمی که ایران در اقتصاد عراق دارد با سهمی که امارات و چین در تجارت با عراق دارند در اقتصاد این کشور قابل مقایسه نیست. 

وی افزود: عراق ۱۲۰۰ HScode واردات انجام می‌دهد و صادرات ایران در بهترین شرایط به ۳۰۰ HScode می‌رسد، بنابراین ایران در واردات ۷۰درصد کالاها به عراق یا ورود نکرده است یا مزیت رقابتی ندارد و یا اصلا امکان ورود ندارد؛ معنای این حرف این است که اهمیتی که عراق برای ایران دارد ایران برای عراق ندارد با این حال عراق و هیچ کشور سومی نمی‌تواند به راحتی ایران را از بازار محصولات صادراتی به این کشور حذف کند و ایران امتیازات رقابتی خود را در این بازار دارد. البته حذف ایرانی نشدنی نیست اما با توجه به بازار رقابتی که در عراق برقرار است و با توجه به امتیازات خدادادی و رقابتی که ایران از آنها برخودار است می‌تواند حضور خود را در بازار عراق حفظ کند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.