گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

توافق هسته ای ایران و گروه 5+1 موقعیتهای اقتصادی جدیدی را بوجود آورد

او جون' نماینده دائم کره جنوبی در سازمان ملل متحد، با تاکید بر اهمیت راهبردی توافق نهایی هسته ای ایران و غرب گفت: این توافق می تواند فرصت های مالی جدیدی برای شرکت ها و کارخانه های کره ای به وجود آورد.

 
           

 

   به گزارش ایرنا، پایگاه تحلیلی خبری آمریکایی 'هافینگتون پست' در گفت و گوی خود با 'او جون' نماینده دائم کره جنوبی در سازمان ملل متحد، نظر این مقام عالیرتبه سئول را درباره رویکرد این کشور به بیانیه سوییس و توافق هسته ای احتمالی بین ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) جویا شد. 


این رسانه آمریکایی در مقدمه این گفت وگو به دستیابی کره شمالی به سلاح هسته ای در سال 2009 میلادی اشاره کرد و یادآور شد که به این ترتیب، کره شمالی به جدی ترین تهدید برای کره جنوبی تبدیل شد.

نویسنده، سئول را یکی از فعال ترین بازیگران منطقه خاورمیانه توصیف کرد که به گونه فزاینده ای در حال توسعه فعالیت های خود در این منطقه به خصوص در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و در این خصوص نوشت: کنسرسیومی از شرکت های کره جنوبی در سال 2012 احداث 4 راکتور تولید برق را در امارات عربی متحده آغاز کرد. ارزش این پروژه که از سوی 'آژانس بین المللی انرژی اتمی' تایید شده، بالغ بر 20 میلیارد دلار است. اکنون حجم تجارت سئول با کشورهای این منطقه وسیع به سرعت در حال افزایش است. همچنین این کشور که تقریبا تمامی نفت مورد نیاز خود را از خارج وارد می کند، مایل است برای تامین منافع اقتصادی خود گفتمان سیاسی زیرکانه ای را بین ایران و تامین کنندگان نفت خود در خلیج فارس شکل دهد. 

او جون در گفت و گو با هافینگتون پست، با اشاره به برخورداری کره شمالی از سلاح هسته ای گفت که توافق احتمالی هسته ای ایران و غرب می تواند راه را برای مذاکره با پیونگ یانگ (کره شمالی) نیز هموار کند. 

خبرنگار هافینگتون پست با اشاره به سرمایه گذاری هنگفت سئول در برنامه هسته ای امارات متحده عربی، عقیده 'او جون' را درباره امکان نظامی شدن آن جویا شد که وی در پاسخ گفت:اگر شما واقعا تحت ترتیبات پادمان های حفاظتی شدید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داشته باشید، هیچ راهی برای انحراف از برنامه صلح آمیز و ساخت سلاح هسته ای وجود ندارد. حرف من این است که برنامه هسته ای تا زمانی که صلح آمیز و تحت پادمان های حفاظتی باشد، به خودی خود خطرناک نیست. 

نکته قابل توجه درباره حضور کره جنوبی به عنوان یکی از متحدان آسیایی آمریکا در خاور میانه این است که این کشور تلاش چند جانبه ای را برای تامین منافع خود در این منطقه در پیش گرفته که سرمایه گذاری در بخش انرژی تنها یکی از رویکردهای سئول در قبال کشورهای این منطقه است. 

در واقع، کره جنوبی یکی از کشورهای آسیایی است که در کنار چین که برای اقتصاد رو به رشد خود دومین وارد کننده نفت است، به این منطقه استراتژیک چشم دوخته است. همچنین کره جنوبی در کنار آمریکا، چین و روسیه یکی از فروشندگان سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان است. 

می توان استقبال سئول از بیانیه هسته ای سوییس و سخنان 'کیونگ هوان' وزیر دارایی این کشور را شاهدی دال بر این مدعا دانست. 

وی در واکنش به این بیانیه که رسانه های خارجی عمدتا از آن به عنوان 'توافق هسته ای' یاد می کنند، به طور رسمی اعلام کرد: حصول توافق هسته ای ایران و 1+5 می تواند فرصت های مالی جدیدی برای شرکت ها و کارخانه های کره ای بوجود آورد. تاثیر این توافق در امور اقتصادی خاورمیانه کاملا مشهود خواهد بود و دیگر کشورهای جهان هم می توانند از مبادلات اقتصادی با ایران بهره ببرند. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.