گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

نام کرمانشاه در اقلیم کردستان عراق یک برند معتبر است

                      

                             

مسوول بخش اقتصادی ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه گفت: نام کرمانشاه در اقلیم کردستان یک برند است و تجار و بازرگانان استان می توانند محصولات و خدمات خود را با همین عنوان معتبر عرضه کنند.


به گزارش ایرنا روابط عمومی استانداری کرمانشاه روز سه شنبه به نقل از عارف عباسی در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در استانداری که سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه نیز حضور داشت افزود: در سال 93 به دلیل ناامنی های عراق صادرات کرمانشاه کاهش شدیدی داشت که خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده هم اکنون مرز پرویزخان رونق بهتری گرفته است.

عباسی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم روند توسعه منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین هرچه زودتر آغاز شود و با دایر شدن امکاناتی نظیر نمایشگاه، انبار و سردخانه بتوان زمینه دعوت سرمایه گذاران از اقلیم کردستان را فراهم کرد.

وی همچنین از جدیت وزارت خارجه در وصول طلب های بازرگانان ایرانی از طرف های عراقی خبر داد و گفت: هم اکنون بازرگانان ایرانی 50 میلیون دلار از طرف های خود در اقلیم کردستان طلب دارند که اسامی این افراد و میزان طلب آن ها مشخص شده و برای انجام اقدامات لازم در اختیار نخست وزیر اقلیم کردستان قرار داده شده است.

مسوول بخش اقتصادی ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه افزود: تجار و بازرگانان کرمانشاهی که نامشان در لیست طلبکاران نیست می توانند اطلاعات لازم را برای پیگیری به این ستاد ارایه دهند.

سرکنسول جمهوری اسلامی در سلیمانیه عراق نیز گفت: استان کرمانشاه در مقایسه با کردستان و آذربایجان غربی دارای ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی و تجاری بسیار افزونتری است و در برخی جهات قابل مقایسه نیست.

مسعودیان همچنین از آمادگی کنسولگری ایران در سلیمانیه برای گسترش همکاری ها با تجار کرمانشاهی خبر داد و عنوان کرد: با برقراری مراودات منظم می توان بسیاری از مشکلات موجود را به راحتی مرتفع کرد.

وی در ادامه گفت: 90 درصد صادرات استان به کشور عراق صورت می گیرد و این نشانگر اهمیت این کشور برای اقتصاد کرمانشاه است.

سرکنسول جمهوری اسلامی در سلیمانیه عراق در ادامه با اشاره به پتانسیل های کرمانشاه در زمینه توریست درمانی گفت: هم اکنون بیش از 80 درصد بیماران برخوردار عراقی کار معالجه خود را در ایران انجام می دهند که در این زمینه کرمانشاهی ها می توانند با یک برنامه ریزی هوشمندانه سهم خود را در این زمینه افزایش دهند.

مسعودیان ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی می تواند با ایجاد دفتر در سلیمانیه به معرفی امکانات پزشکی و توان علمی استان بپردازد.

وی همچنین عنوان کرد: هم اکنون پروازهای کرمانشاه با استقبال بسیار بالای مسافرین روبرو است، به شکلی که بلیط بسیاری از پروازها از روزها قبل رزرو شده با توجه به این پتانسیل ها استان قابلیت راه اندازی پرواز کرمانشاه به سلیمانیه را نیز دارد.

سرکنسول جمهوری اسلامی در سلیمانیه عراق افزود: مدیریت استان باید بخش خصوصی را به ترغیب برای ورود به این عرصه کند زیرا راه اندازی این پرواز کمک بسیاری به توسعه اقتصادی استان خواهد کرد.

مسعودیان همچنین از پیشنهاد برگزاری مسابقات مقدماتی تیم ملی عراق در کرمانشاه استقبال کرد و از پیگیری های کنسولگری برای فراهم شدن امکان این میزبانی خبر داد.

معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه نیز با اشاره به دشواری های موجود بر سر راه صادرات به عراق اظهار کرد: نباید انتظار داشته باشیم که کشورهای دیگر قوانین صادراتی خود را با شرایط استان تطبیق دهند بلکه باید بکوشیم کالاها و خدمات خود را با مقررات آن ها منطبق کنیم. 

علی اصغر میرزایی با تاکید بر لزوم حضور پررنگ در بازار عراق اظهار کرد: در بخش صادراتی استان باید به شکلی برنامه ریزی کرد که با شرایط خیلی سخت تر گمرکی نیز دچار نوسان و مشکل نشویم.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه هم گفت: در سال 93 به دلیل ناامنی هایی که در خاک عراق پدید آمد صادرات استان با یک کاهش 20 درصدی روبرو شد اما خوشبختانه با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در فروردین امسال شاهد رشد صادرات 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم که این موضوع بسیار امیدوار کننده است.

رضا رحیمی در ادامه به تشریح قابلیت های گمرکی و ترانزیتی استان پرداخت و گفت: مرز پرویزخان در 150 کیلومتری سلیمانیه واقع شده و به شهرهای بزرگی مانند کلار، دربندیخان و خانقین نزدیک است همچنین بازارچه سومار به عنوان نزدیکترین مسیر به بغداد امکان دسترسی بسیار نزدیکی به عراق دارد و می تواند بستری مناسب برای انجام یک مبادلات بسیار خوب با این کشور باشد. 

در ادامه این نشست گزارشی در باره پتانسیل ها، قابلیت ها و ظرفیت های موجود استان کرمانشاه در حوزه های مختلف اقتصادی، درمانی، کشاورزی، گردشگری، تجارت و بازرگانی توسط رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ارایه شد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.