گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

صادرات برون گرا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور

رشد اﻗﺘﺼﺎدی اﻳﺮان ﺗﺎﻛﻨﻮن متکی به درآمدهای ﻧﻔﺖ و ﮔﺎز ﺑﻮده و ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﻲ رﺷﺪ آن درآﻣﺪ ﺣﺎﺻﻞ از ﺻﺎدرات ﻧﻔﺖ ﺑﻮده اﺳﺖ.

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رخدادهای بزرگ اﻗﺘﺼﺎدی و ﮔﺴﺘﺮش ﺻﺎدرات، ﺟﺎﻳﮕﺎه وﻳﮋه ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮﻧﻔﺘﻲ در ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮ ی ﻫﺎ و نقش بی بدیل آن در اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻠﻲ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ درآﻣﺪ ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺤﺴﻮس ﺗﺮ ﻣﻲ ﺷﻮد. 

ﺑﻪ دﻟﻴﻞ وﺟﻮد شرایط دروﻧﻲ و ﺑﻴﺮوﻧﻲ ﻣﻮﺛﺮ ،ﻫﻨﻮز ﺻﺎدرات ﻛﺸﻮر اﻳﺮان ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﺟﺎﻳﮕﺎه واﻗﻌﻲ ﺧﻮد را ﭘﻴﺪا ﻧﻤﺎﻳﺪ.

ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺷﻨﺎﺧﺖ دﻻﻳﻞ پیشرفتﻫﺎی ﺳﺎﻳﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎ دراﻣﺮﺻﺎدرات و اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت آن ﻫﺎ ﺑﺮای بهبود رﺷﺪ وﺗﻮﺳﻌﻪ صادرات ﻛﺸﻮر ﻳﻚ ﺿﺮورت اﺳﺖ. 

ﺑﺎ وﺟﻮد آﻧﻜﻪ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ و ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺤﻮر اﺳﺖ و ﻫﻤﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ،ﺳﻴﺎﺳﻲ،ﻧﻈﺎﻣﻲ و ... در اﻳﻦ ﻧﻈﺎم ﺑﺎﻳﺪ در راﺳﺘﺎی اﻋﺘﻼی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﺗﻼش در رﺳﺎﻧﺪن اﻧﺴﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﻛﻤﺎل ﺧﻮد ﺑﺎﺷﺪ، و با توجه به اینکهﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی ﺳﺎل 1393 را ﺳﺎل اقتصاد و فرهنگ , با عزم ملی و مدیریت جهادی ﻧﺎﻣﻴﺪه اﻧﺪ . بی شک اﺳﺎﺳﻲ ﺗﺮﻳﻦ و ﺑﺎ اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺮﻳﻦ  و ﻓﻮری ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻛﺸﻮر در اﻳﻦ ﺳﺎل ﻣﺴﺎﺋﻞ اﻗﺘﺼﺎدی است.

 ﺑﻲﺗﺮدﻳﺪ، دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﺑﺮﺧﻮرداری از ﻧﻈﺎم اﻗﺘﺼﺎدی و ﺗﻮﻟﻴﺪی ﺑﺮونﮔﺮاﺳﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮم  ﻛﻪ ﺿﻤﻦ رﻓﻊ ﻧﻴﺎز داﺧﻠﻲ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات ﻛﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺎزاد ﺑﺮ ﻣﺼﺮف داﺧﻠﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻫﺪﻓﻲ راﻫﺒﺮدی ﭘﻴﮕﻴﺮی ﺷﻮد.

ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ای ﻛﻪ در آن ﻓﻘﺮ و ﺑﻴﻜﺎری ﻧﺒﺎﺷﺪ و ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪﮔﻲ ﻫﺎ از ﺑﻴﻦ رﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ رﺷﺪ  اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺎﻻ ﻫﺴﺘﻴﻢ

از ﻃﺮف دﻳﮕﺮ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی، ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﻋﺪاﻟﺖ و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎزی ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﺮدم در اداره زﻧﺪﮔﻲ ﺧﻮد ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻴﻢ. ﺑﻪرﻏﻢ اﻳﻨﻜﻪ اﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﻛﺸﻮر ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ، اﻣﺎ در ﻋﻤﻞ، ﺳﺎزوﻛﺎرﻫﺎی ﻻزم ﺑﻪ ﻃﻮرﻛﺎﻣﻞ در ﭘﻴﺸﺒﺮد ﻣﻘﺎﺻﺪ ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮﻧﻔﺘﻲ ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ. 

ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮﻧﻔﺘﻲ را ﻧﻤﻲ ﺗﻮان ﻓﺎرغ از دﻳﮕﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی، ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮد زﻳﺮا ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺣﻠﻘﻪﻫﺎی ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ ﻫﻢ، ﭼﺮﺧﻪ اﻗﺘﺼﺎد ﻛﺸﻮر را ﺑﻪ ﭼﺮﺧﺶ در ﻣﻲآورﻧﺪ. 

اﺳﺘﺤﻜﺎم ﻫﺮ ﻳﻚ از اﻳﻦ ﺣﻠﻘﻪ ﻫﺎ در ﺳﺎﺧﺘﺎر اﻗﺘﺼﺎدی رﻗﺎﺑﺖﻣﺤﻮر ﻛﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪ، اﻋﻢ از ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ از ﭘﻮﻳﺎﻳﻲ و ﺗﺤﺮک ﻛﺎﻓﻲ در اﻳﺠﺎد و رﺷﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داﺧﻠﻲ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ، ﺑﻪﺣﺪی ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ از ﮔﺴﺴﺖ ﺣﻠﻘﻪﻫﺎ در روﻳﺎروﻳﻲ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ ﻏﻴﺮﻣﺘﻌﺎرف اﻗﺘﺼﺎدی ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﻫﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ در ﺑﺴﺘﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﻋﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ صادرات غیر نفتی تثبیت کننده تولید و اشتغال می باشد و ﺿﺮﻳﺐ ﺗﻮﻟﻴﺪ ارزش اﻓﺰوده ﻛﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت را اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲهد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﺎزارﻫﺎی ﻓﺮاﻣﺮزی ﻧﻴﺰ ﻫﻤﭽﻮن ﺑﺎزارﻫﺎی داﺧﻠﻲ ﺑﻪ روی ﻛﺎﻻﻫﺎی اﻳﺮاﻧﻲ ﮔﺸﻮده ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ

با توجه نکات ذکر شده ضرورت توجه بیشتر به صادرات غیر نفتی و راههای گسترش آن و حضور فعال در عرصه ی بازارهای خارجی و همچنین تشویق و ترغیب صادرکنندگان ایرانی این سربازان عرصه اقتصادی بیشتر نمایان می گردد . امید است مسئولین محترم با اتخاذ تدابیر درست و در اولویت قرار دادن صادرات برون گرا زمینه های لازم را برای رشد و شکوفایی اقتصاد ایران فراهم نمایند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.