گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

مفاد تفاهم نامه استانداران کرمانشاه و دیالی عراق


                                  

استانداران کرمانشاه و دیالی عراق تفاهم نامه ای را امضا نمودند که بر اساس این تفاهم نامه ارتباطات دو استان بیشتر خواهد شد و همکاری های دو استان بیش از گذشته خواهد بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین الملل استانداری کرمانشاه؛ متن تفاهم نامه منعقد شده به شرح زیر است:

1-با توجه به کسب مجوز راه اندازی بازارچه سومار- مندلی از طریق دولت های دو کشور و توافق استانداران کرمانشاه و دیالی، مقرر گردید این بازارچه از 17/5/93 شمسی برابر با 8/8/2014 میلادی افتتاح و عملیات تجاری فی مابین تجار و پیله وران دو طرف در این تاریخ آغاز شود.بر این اساس دو طرف نسبت به استقرار نیروی انسانی لازم و نمایندگان ادارات مرتبط، ابزار و امکانات مورد نیاز در دو طرف مرز، استقرار نیروی مرزی (مرزبان) در مرز توسط طرف عراقی برای تامین امنیت و استقرار نماینده تام الاختیار در مرز توسط طرفین به منظور صادرات و واردات موظف شدند.


2- مقرر شد حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از انعقاد این تفاهم نامه مدیران گمرک طرفین در مرزهای سومار- مندلی به یکدیگر معرفی و جلساتی به منظور هماهنگی لازم در راستای حل مشکلات گمرکی به صورت مستمر و ماهیانه برگزار نمایند.


3-مقرر گردید فرمانداران شهرستان های گیلانغرب و بلدروز طی برگزاری نشست های مشترک ماهیانه، مسائل و مشکلات مربوط به بازارچه های سومار - مندلی را بررسی نمایند.
4- مقرر گردید هرگونه تغییر در برنامه روزانه، محدودیت های صادراتی و تغییر قوانین گمرکی دو کشور دو ماه قبل از زمان اجرا اطلاع رسانی گردد.


5- طرفین تفاهم کردند همکاری و هماهنگی لازم را در خصوص جلوگیری از قاچاق و ترددهای غیرقانونی با یکدیگر به عمل آورند.



6-ایجاد ساز و کار مناسب توسط اتاق بازرگانی برای حل و فصل مشکلات تجار ایرانی و عراقی.
7- برنامه ریزی و اجرای تورهای گردشگری و توریست درمانی بین دو استان و جشنواره های فرهنگی، هنری و ... از سوی دو طرف طی برگزاری جلساتی.



8- با توجه به اعلام آمادگی طرف ایرانی، طرف ایرانی موافقت کرد نسبت به پذیرش بیماران در بیمارستان های شهر کرمانشاه اقدام و طرف عراقی نیز توافق نمود نیازمندی های درمانی خود را ظرف مدت یک ماه پس از امضاء این صورتجلسه اعلام نماید.



9-طرف ایرانی با توجه به دارا بودن زیرساخت های مناسب در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای آمادگی خود را در خصوص انعقاد قرار داد با طرف عراقی ذدر زمینه های تدوین نظام نامه آموزشی، نیازسنجی و اجرای دوره های آموزشی به منظور ارتقاء سطح علمی و به روز نمودن دانش فنی مربیان استان دیالی اعلام نمود.



10- طرف ایرانی در خصوص اجرای پروژه های بخش کشاورزی در زمینه سیستم های نوین آبیاری، باغداری، آبخیزداری، دامپروری، ارائه آموزش های کوتاه مدت، صادرات کالاهای کشاورزی، ایجاد واحد کشت و صنعت از طریق بخش خصوصی و ... در استان دیالی آمادگی خود را اعلام نمود و مقرر شد سازمان های جهاد کشاورزی دو طرف ظرف مدت سه ماه با برگزاری بازدید و نشست های مشترکی، زمینه اجرایی شدن امر فوق را فراهم نمایند.



11- طرفین موافقت نمودند زمینه همکاری های آموزشی، علمی و پژوهشی و همچنین تبادل استاد و دانشجو را بین دانشگاه های دو استان بعد از هماهنگی با دستگاه های اجرایی ذیربط فراهم نمایند.
12- طرف ایرانی با توجه به دارا بودن دانش فنی لازم در زمینه عمران و آبادانی و وجود شرکت ها و موسسات فنی و مهندسی، آمادگی خود را برای صدرو خدمات فنی و مهندسی برای کلیه طرح های اجرایی در خصوص آب و فاضلاب، برق، مخابرات، پزشکی، کشاورزی، دامپروری و بازرگانی و صنعتی اعلام نمود و طرف عراقی موافقت نمود فهرست کلیه مناقصات و پروژه های در دست اجرای خود را به استان کرمانشاه اعلام نماید.



13- طرفین موافقت نمودند با برگزاری نشست های مشترک هر سه ماه یکبار، زمینه اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه مذکور را فراهم نمایند.



این تفاهم نامه در 13 بند و دو نسخه به زبان های فارسی و عربی در تاریخ 17/5/93 هجری شمسی مطابق با 8/8/2014 میلادی در شهر کرمانشاه به امضای ابراهیم رضایی بابادی استاندار کرمانشاه وعامر سلمان یعقوب المجمعی استاندار دیالی رسید و هردو متن نیز از اعتبار یکسان برخوردار و از این تاریخ لازم الاجرا خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.