گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

بیش از سه هزار تن خرما از نخلستان های قصرشیرین برداشت می شود

قصرشیرین - ایرنا - مسوول واحد باغبانی جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: پیش بینی می شود امسال از سطح 389 هکتار نخیلات بارور این شهرستان سه هزار و 695 تن خرما برداشت و روانه بازار مصرف شود.

ˈفرهاد قاسم نژادˈ روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برداشت خرما از نخیلات این شهرستان اواخر شهریور آغاز می شود، افزود: تغییر در زمان برداشت خرما، بستگی به شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه دارد.

به گفته وی، هم اکنون در این شهرستان گرمسیری استان کرمانشاه،821 هکتار نخلستان وجود دارد که از این میزان، 432 هکتار آن نخیلات غیربارور و389 هکتار نخیلات بارور است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود میزان متوسط برداشت محصول خرما از هر هکتار نخیلات این شهرستان امسال 9 هزار و 500 کیلوگرم باشد.

قاسم نژاد گفت: ارقام خرمای موجود در این شهرستان شامل ˈازرق، زاهدی، زیری، رطب و اشرسیˈ است که زودرس ترین نوع خرما ˈازرق و دیررس ترین آن نیز خرمای اشرسیˈ است که برداشت آن تا اواسط مهر ادامه دارد.

وی اضافه کرد: سال گذشته از سطح 245 هکتار نخیلات بارور شهرستان، دو هزار و320 تن خرما برداشت شد که در تولید این محصول یک سال استثنایی برای نخل داران منطقه بود.

مسوول واحد باغبانی جهاد کشاورزی قصرشیرین افزود: البته امسال وضعیت خوبی در بخش تولید خرما در این شهرستان داریم اما میزان تولید خرما در سال گذشته به علت کم بودن گرد و غبار و پدیده ریزگردها، از امسال خیلی بهتر بود.

شهرستان قصرشیرین ظرفیت های خاصی در زمینه تولید خرما دارد و تنها منطقه استان کرمانشاه و حتی بخش شمالغربی کشور است که بواسطه شرایط خاص اقلیمی، امکان پرورش نخیلات و تولید خرما را دارد. 

این شهرستان از گذشته های دور خاستگاه خرما بوده و باغداران با اصول کاشت و نگهداری خرما آشنایی کامل دارند و از این رو هر سال به تناسب اراضی آبی موجود سطح زیرکشت باغات خرما نیز اضافه می شود.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با جمعیت 27 هزار نفری، بیش از 29 هزار و 188 هکتار اراضی کشاورزی و باغ دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.