گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

فرماندار گیلانغرب: آماده راه اندازی بازارچه مرزی سومارهستیم

قصرشیرین - ایرنا - فرماندار گیلانغرب گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده راه اندازی بازارچه مرزی در سومار به منظور انجام صادرات کالا به کشور عراق از این مرز است.

ˈفرامرز اکبریˈ روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استاندار دیالی عراق و هیات سیاسی و اقتصادی همراه ایشان اواخر هفته گذشته به استان کرمانشاه سفر کرد و در خصوص راه اندازی بازارچه سومار جلساتی با استاندار کرمانشاه داشته است.

وی با بیان اینکه طرف عراقی در جریان این سفر متعهد شد ظرف یک ماه آینده، مقدمات کار برای راه اندازی بازارچه سومار را انجام دهد، تاکید کرد: پیشتر قرار بود هفته جاری این بازارچه راه اندازی شود ولی عدم استقرار واحدهای اداری عراقی در آنسوی مرز (بازارچه مندلی) مانع از انجام آن شد.

اکبری گفت: سیاستگذاری دولت تدبیر و امید بر لزوم خروج از رکود شرایط فعلی اقتصاد بصورت غیر تورمی است لذا افزایش سهم صادرات غیرنفتی بطور قطع علاوه بر ایجاد رونق در فضای کسب و کار، افزایش تولیدات این بخش را نیز در جامعه بدنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: از آنجا که استان کرمانشاه ظرفیت های مناسبی را برای افزایش صادرات غیرنفتی در اختیار دارد لذا افزایش این ظرفیت ها در اولویت کار دولت یازدهم قرار داشته و برای تحقق این مهم، گذر مرزی سومار - مندلی بعنوان یکی از این ظرفیت های مهم مورد توجه مجلس و دولت قرار گرفت و راه اندازی آن بعنوان یک اولویت مهم در دستور کار متولیان امر قرار گرفت.

وی یادآور شد: بنای دولت بر تحقق وعده های داده شده به مردم در زمان اعلام شده است که خوشبختانه با پیگیری های مستمر توانستیم برابر زمان بندی اعلام شده برنامه ها در این بخش (راه اندازی بازارچه مرزی سومار) را یک به یک اجرایی کنیم و اینک از طرف ما هیچ مشکلی برای این مهم وجود ندارد.

فرماندار گیلانغرب افزود: تفاهم نامه های خوبی در دیدار استانداران کرمانشاه و دیالی عراق به امضا طرفین رسید و مقرر شد تا یک ماه آینده تمام زیرساخت های بازارچه در آنسوی مرز کشورمان از سوی طرف عراقی انجام شود که این موضوع هم اکنون با سرعت در حال اجراست.

به گفته وی، طی هفته جاری نیز جلسات تخصصی با حضور مدیران دستگاه های مرتبط در استان کرمانشاه برگزار می شود تا برنامه ریزی های لازم در سه گام کوتاه مدت (راه اندازی بازارچه تا یک ماه آینده)، میان مدت (تکمیل بخش اعظم امور تا شش ماه آینده) و بلند مدت (در یک بارگذاری دو ساله برای فعلیت رساندن همه ظرفیت های بالقوه) انجام شود.

اکبری خاطرنشان کرد: در سفر اخیر معاون اول رییس جمهوری به استان کرمانشاه با رایزنی های صورت گرفته مسوولان استان، مقرر شد بازارچه سومار به مرز رسمی تبدیل و تردد مسافر و زوار هم از این طریق انجام شود.

فرماندار گیلانغرب گفت: تلاش می کنیم از این فرصت که دولت در اختیار ما گذاشته و همچنین شرایطی که طرف عراقی دارد (نیازمندی به کالاهای تولید ایران و خدمات فنی مهندسی) نهایت استفاده را برده و صادرات کالا و خدمات از این مرز را شروع کنیم.

بازارچه مرزی سومار - مندلی قرار است در نقطه صفر مرزی میان دو کشور ایران و عراق با هدف انجام مبادلات تجاری و راه اندازی بخش تجارت چمدانی (کوله بری) احداث شود، این مهم در قالب تفاهم نامه ای میان استانداران کرمانشاه و دیاله عراق در سال 91 به تصویب رسیده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.