گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

میزان صادرات کالاهای غیرنفتی امسال 47 میلیارد دلار تعیین شده است

مشهد - ایرنا - مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس آنچه که در سند راهبرد ملی برای سال 93 پیش بینی شده صادرات 47 میلیارد دلاری کالاهای غیرنفتی محقق می شود.

ˈمحمود بازاریˈ روز چهارشنبه در جمع فعالان تجاری و اقتصادی خراسان رضوی در مشهد افزود: یک هدف عملیاتی نیز پیش بینی کرده و پیشنهاد آن را به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه نموده ایم که قرار شده در شورای عالی صادرات مطرح شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد هدفگذاری برای صادرات 37 میلیارد دلاری کالاهای غیرنفتی را برای سال جاری ارائه کرده ایم.

او گفت: در واقع طی تحلیلی که از وضعیت کنونی کشور، توانمندیهای استانها و ظرفیتهایی که امروز در بازارهای هدف ارائه شده، تحقق این هدف به نسبت عملکرد سال گذشته که 32 میلیارد دلار صادرات بود که خیلی ممکن به نظر نمی رسد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا در سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در واقع تحقق هدف 47 میلیارد دلاری صادرات کالاهای غیر نفتی برای امسال سخت و دشوار است.

وی گفت: در صورتی که طی چهار ماه آینده در حوزه سیاست خارجی و تحریمها گشایش بیشتری ایجاد شود همان هدف 47 میلیارد دلاری سند راهبرد ملی را پیگیری می کنیم.

او در ادامه اظهارداشت: در ˈلایحه خروج از رکود تولیدˈ یکی از مباحث اصلی تولید، تقاضای خارجی است و در این راستا هر استان باید با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای بازارهای اصلی خود در زمینه فرصت سازی و تقاضاسازی در این بازارها اقدام کند.

وی افزود: خراسان رضوی در حوزه کشورهای آسیای میانه و افغانستان باید مبنا و اولویت نخست را بر ایجاد تقاضا برای تولید خود بگذارد.

بازاری با اشاره به ظرفیتهای خراسان رضوی گفت: این استان با توجه به این توانمندیها نه با استانهای دیگر کشور بلکه باید در سطح بین المللی و کشورهایی چون ترکیه مقایسه شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت افزود: امروز این استان قابلیتهای بسیاری دارد که باید با یک عزم ملی به منصه ظهور برسند و در خور استان تعریف شود.

وی ادامه داد: امروز سبد تولیدات صادراتی خراسان رضوی در کشور کم نظیر است چون در زمینه کالا و خدمات پتانسیل خوبی دارد که باید برنامه ریزی اصولی و خوبی را برای آن انجام دهیم.

او گفت: بحث خدمات، محصولات تولیدی، زیرساختها و موقعیت استان در کریدورهای شمال و جنوب بسیار مهم و کلیدی است ضمن آنکه این منطقه مرز خروج کالا از کشور به ترکمنستان و افغانستان می باشد.

وی افزود: خراسان رضوی در بحث مرکزیت هماهنگی و توزیع(هاب لجستیک) صادرات کالا به غرب افغانستان و کشورهای آسیای میانه هم باید مورد توجه قرار گیرد و امکانات و ظرفیتهای مناسب آن هم فراهم شود.

او در ادامه با اشاره به مشکلات ریلی که از سالها قبل همچنان با آسیای میانه وجود دارد نیز گفت: این وضعیت در خور صادرات مملکت ما نیست لذا باید برای آن فکری شود.

وی در ادامه از جمله برنامه های مورد توجه این سازمان را کاهش تعرفه ورود کالاهای صادراتی ایران به بازارهای هدف عنوان و بیان کرد: مذاکرات تجاری در این زمینه در جریان است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به سرمایه گذاری چین در کراچی و جنوب پاکستان گفت: باید بر روی محور بندرچابهار - منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان یک مرکز هماهنگی و توزیع(هاب) سرمایه گذاری و لجستیک کالا تمرکز کرده و از ظرفیتهای آن در این زمینه بهره برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.