گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

اعمال مدیریت فرصت ها در تجارت بین المللی کشور

تهران - ایرنا - عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران خواستار مدیریت فرصت ها در تجارت بین الملل کشور شد و گفت: هر چه از فرصت های بین المللی بهتر استفاده کنیم ارزش افزوده بیشتری را به داخل کشور انتقال داده ایم.

محمد حسین برخوردار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان اینکه تجارت خارجی ذاتا آمیخته ای از فرصت ها و چالش ها است، افزود: فرصت هایی که شاید بدلیل همزمان شدن فاکتورهای متعدد در فضای بین المللی فقط یکبار پیش روی فعالان اقتصادی قرار گیرد، به همین جهت مدیران اقتصادی کشور باید با حمایت صحیح از فعالان اقتصادی ضریب بهره برداری از فرصت های پیش رو را افزایش دهند.

وی فقدان سیاست گذاری هوشمندانه در نظام بانکی در قبال فعالان اقتصادی را یکی از عوامل فرصت سوزی در عرصه تجارت خارجی خواند و تصریح کرد: یکی از عواملی که موجب تشدید فرصت سوزی ها در بحث تجارت خارجی کشور می شود عدم پشتیبانی لازم در خصوص ارائه تسهیلات، تامین نقدینگی و اعتبارات بانکی است.

وی گفت: بنگاه های اقتصادی در شرایطی می توانند از فرصت های بین المللی خود بیشترین بهره برداری را داشته باشند که به محض نیاز به امکانات پولی و مالی ،دغدغه خاطری از این بابت نداشته باشند

رییس مجمع واردات از انتظار بنگاه های اقتصادی برای دریافت تسهیلات و تامین نقدینگی به عنوان یک مانع جدی پیش روی فرصت های برخواسته در فضای تجارت بین المللی یاد کرد و افزود؛ از نقطه نظر ملی عدم حمایت نظام بانکی، از آنجا که فعالان اقتصادی را با تردید در معامله مواجه می کند، می تواند نظام تامین کالا در کشور را دچار اخلال کند.

برخوردار با اشاره به الزامات اولیه مدیریت واردات خواستار مدیریت هزینه های واردات قانونی شد و اظهار داشت: افزایش هزینه به معنای کاهش ضریب بهره برداری از فرصت های بین المللی است که بمنظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه تمام شده، باید از اتلاف وقت و انرژی در فرایند واردات قانونی و فرصت سوزی جلوگیری شود.

به گفته وی، بروکراسی کند اداری و تصمیمات غافل گیر کننده نتیجه ای جز افزایش هزینه ناخواسته در بنگاه های اقتصادی، کاهش توان ریسک پذیری بنگاه ها و درنهایت فرصت سوزی نخواهد داشت.

وی یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش ضریب بهره برداری از فرصتها را توسعه بازار رقابتی دانست و افزود: به وضوح روشن است که در شرایط رقابتی، رفتار فعالان اقتصادی مبتنی بر استفاده از فرصت های تجاری موجب تامین کالای بهتر و با قیمت مناسب تر خواهد شد و هر چه از فرصتهای بین المللی بهتر استفاده کنیم ارزش افزوده بیشتری را به داخل کشور انتقال داده ایم.

برخوردار از مدیریت فرصت ها در تجارت بین الملل کشور بعنوان راهکاری مناسب برای کنترل گرانی ها در بازار داخلی نام برد و تاکید کرد: مسلما بهترین راهکار برای کاهش قیمت ها در بازارهای داخلی بهره برداری تام از فرصت های بین المللی است. 

وی با بیان اینکه موضوع یاد شده در هر دو مبحث واردات و صادرات صادق است، گفت: زمانی که فصل تولید باشد، صادرات از طریق انتقال کالای بیش از نیاز بازار داخلی به بازارهای خارجی می تواند برای کشور ارزش افزوده مناسب ایجاد کند و در پیک مصرف نیز افزایش قیمت در بازار داخلی با واردات به موقع جبران می شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.