گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

عراق مهمترین بازار فروش محصولات تولیدی چهارمحال و بختیاری/ 56 درصد صادرات خارجی به عراق




هم اکنون بسیاری از محصولات تولیدی استان چهارمحال و بختیاری به بازار عراق صادر می شوند و فروخته می شوند و عراق مهمترین بازار خارجی این استان به شمار می رود.

 

به گزارش مهر، استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای زاگرس است که در حوزه صنعتی و حوزه کشاورزی محصولات صادرات برتری دارد.

 

کولر، منسوجات،سیمان، خشکبار، صنایع فلزی وموادغذایی ازجمله لبنیات وآب معدنی بیشترین کالاهای صادراتی استان چهارمحال و بختیاری به کشور های خارجی کشور است.  عراق یکی از همسایگان غربی ایران است که بسیاری از محصولات تولیدی صادراتی چهارمحال و بختیاری به این کشور صادر می شود و فروخته می شود.

 

 حدود چند سالی است که بسیاری از محصولات تولیدی این استان به این کشور صادر می شود و این استان توانسته بازار مناسبی را در این کشور برای محصولات خود بدست آورد.

 

سیمان، خشکبار، مواد غذایی، موکت ولوازم خانگی از مهمترین محصولاتی هستند که به کشور عراق صادر می شوند و ارز آوری خوبی برای استان به همراه داشته است.

 

بیش از 56 درصد صادرات چهارمحال و بختیاری در نیمه اول سالجاری به کشور عراق بوده است

 

مدیر کل صنعت،معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری در این خصوص گفت: بسیاری از واحد های تولیدی استان چهارمحال و بختیاری محصولات خود را به استانهای مختلف عراق صادر می کنند.

 

نعیم امامی بیان کرد: بازار عراق به علت سفر زائران بسیار بازار خوبی دارد که بسیاری از صنعتگران و فعالان صنعت و کار آفرینان وتجار توانسته اند محصولات استان چهارمحال و بختیاری در این کشور به فروش برسانند و از قسمتی از بازار را بگیرند.

 

وی ادامه داد: از ابتدای سال 41 میلیارد دلار کالا از استان چهارمحال و بختیاری به عراق صادر شده است.

 

 

 

مدیر کل صنعت،معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بیشترین صادرات استان چهارمحال و بختیاری به کشور های خارجی به عراق اختصاص دارد.

 

امامی بیان کرد: بیش از 56 درصد صادرات چهارمحال و بختیاری در نیمه اول سالجاری به کشور عراق بوده است.

 

وی بیان کرد: در راستای توسعه صادرات محصولات تولیدی استان چهارمحال و بختیاری دوره های آموزشی و نشست های تخصصی برای کارآفرینان، تجار و صنعتگران برگزار می شود و  این دوه ها یکی از مهمترین برنامه های این سازمان در سالجاری است.

 

عراق بازار مناسب برای صادرات مواد غذایی است

رایزن بازرگانی کشور درعراق که برای حضور در نشست توسعه صادرات چهارمحال و بختیاری به این استان سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بازار عراق گفت: عراق بازار مناسب برای صادرات مواد غذایی است.

 

محمدرضا زاده تصریح کرد: بسیاری از محصولات استان چهارمحال و بختیاری به عراق صادر می شود که باید برای گرفتن بازار بیشتر کیفیت را بالا برد.

 

وی اذعان داشت: در سال جاری آمار نشان می دهد صادرات به عراق 24 برابر رشد داشته است که این امر ناشی از افزایش تقاضای مردم عراق است.

 

وی با اشاره به حضور داعش درعراق وکاهش 40 درصدی واردات از کلیه کشورها در این کشور، بیان داشت: در سال جاری پنج تا شش درصد صادرات ما نیز به این کشور کاهش یافته است.

 

محمدرضازاده با بیان اینکه ترکیه 30درصد از بازار عراق را تامین می کند، عنوان کرد : اکنون صادرات ترکیه به عراق دو میلیارد دلار کاهش یافته است درحالی که سهم ما دربازار عراق افزایش داشته است.

 

وی یادآور شد: باتصرف موصل این مسیر عبور کالا از ترکیه به عراق بسته شد واکنون ترکیه با افزایش سه برابر قیمت حمل با ترانزیت کالا در مرزهای شمالی ایران از بازرگان صادرات می کند که این افزایش قیمت تمام شده کالا باعث کاهش صادرات ترکیه شده است.

 

محمد رضا زاده تاکید کرد: به همین علت ترکیه با تبلیغات بازار را به سمت فروش امانی برده اند واکنون به طور امانی کالا وارد عراق می کنند.

 

رایزن بازرگانی کشور درعراق با بیان اینکه بغداد با جمعیت هفت میلیون نفر 21درصد از جمعیت عراق تشکیل می دهدو 60درصد از بازار عراق راتغذیه می کند، افزود: با توجه به بسته شدن مرز اردن و سوریه وقطع صادرات از این کشور ها ونبود کالاهای عربستان فرصتی طلایی برای حضور کالاهای ما بویژه مواد غذایی در بغداد است.

 

وی ادامه داد: هم اکنون بهترین زمان برای صادرات محصولات در حوزه مواد غذایی است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.