گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

تصویب مشوق‌های صادراتی برای کالاهای با ارزش افزوده بالا


1411993827547_86.jpg

رییس سازمان توسعه تجارت از افزایش 18 درصدی صادرات غیر نفتی در پنج ماهه امسال خبر داد و گفت: در شورای عالی صادرات، مشوق‌های صادراتی برای کالاهای با ارزش افزوده بالا و هایتک مصوب شده و تلاش می‌شود برای سال آینده در ردیف بودجه‌ در نظر گرفته شود تا فعالیت‌های صادراتی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولی الله افخمی‌راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در مراسم امضای تفاهم نامه سازمان توسعه تجارت با بانک دی که با توجه به امضای این تفاهم نامه هزینه‌های برگزاری مراسم روز ملی صادرات را بانک دی متقبل می‌شود، اظهار کرد: در مباحث اخیر که در دولت تحت عنوان خروج از رکود مطرح شده، پیشنهاداتی ارائه شد که باید در جهت تقویت تقاضا اقدام شود و به تبع آن عرضه و تولید بیش از گذشته افزایش یابد.  وی گفت:‌ اگر بخواهیم تقاضای داخلی را تحریک کنیم باید پول بیشتری در اختیار متقاضیان قرار گیرد و همین موضوع منجر به افزایش نقدینگی می‌شود و به نوعی می‌تواند تورم‌زا باشد اما اگر تقاضا در بخش خارجی ایجاد شود و تولیدکننده کالا بداند که خریدار خارجی وجود دارد تقاضا ارزآور می‌شود و تورمی نیز ایجاد نمی‌کند چون مبتنی بر تولید و افزایش آن است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: عملکرد بانک‌ها در غیر منطق اقتصادی استوار باشد هدر رفتن منابع آن‌هاست، چون منابع بانک‌ها متعلق به مردم است که باید در حفظ آن کوشا باشند و بانک دی در فضای موجود جامعه جزو بانک‌های غیر تحریمی است.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین در این مراسم با اشاره به مشکلاتی که تجار در بحث جابجایی پول دارند، گفت: امیدواریم بانک‌ها بتوانند در چند نقطه مرزی شعبه‌ای از بانک و صرافی داشته باشند که جابجایی پول و ارز در آن به راحتی و با امنیت بالایی صورت گیرد و اگر بانک دی بخواهد در این زمینه کاری انجام دهد ما نیز حمایت می کنیم و بانک دی می تواند برای تاسیس شعبه بانکی و صرافی در مرزها پیش قدم شود.

همچنین احمد شفیع‌زاده، مدیر عامل بانک دی در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: موضوع صادرات از دغدغه‌هایی است که در سال‌های گذشته مورد توجه مقام معظم رهبری و سایر دولتمردان بوده و طبیعی است اگر بتوانیم تحریک تقاضا با نگاه به صادرات داشته باشیم نتایج پرثمری عایدمان می‌شود.

وی گفت: موقعیت جغرافیایی و اقتصادی ایران و از طرفی جایگاه ژئوپولتیکی در منطقه اقتضا می‌کند بتوانیم تعاملاتمان را به صورت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای توسعه دهیم. اگر بتوانیم با صادرات کالاهای غیر نفتی و ایجاد ارزش افزوده در مواد اولیه و ارسال آن به سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه اقدام کنیم نتایجی بسیار ثمر بخش و مفید برای ما خواهد داشت و به لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی می‌تواند کارگشا باشد.

مدیر عامل بانک دی با بیان این‌که کشورهای همسایه نیازمند ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ما هستند، گفت: متاسفانه از مزیت‌های خودمان نتوانستیم به صورت شایسته استفاده کنیم. صادرات و به ویژه صادرات غیر نفتی، آورده‌های زیادی برای ما دارند و کمک در این مسیر، کمک به اقتصاد ملی، امنیت کشور و سایر ابعاد است.

شفیع‌زاده ادامه داد: بانک دی با توجه به اینکه عمده سهامش برای جامعه ایثارگر است در تلاش هستیم در مسیری حرکت کنیم که منافع ملی مدنظر قرار گیرد و به ویژه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سازوکارها را به گونه ای قرار دهیم که تجهیز منابع و مصارف با نگاه ملی صورت گیرد.

مدیر عامل بانک دی ادامه داد: در رابطه با صادرات استقبال کردیم که در این زمینه گام‌هایی برداشته و فکر می‌کنیم باید سازوکارهایی پیش بینی کنیم که از این جریان اقتصادی سالم و موثر که متکی بر منابع ملی است، استفاده کنیم. امیدواریم به سهم خودمان در این مسیر کمک شایان توجهی داشته باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.