گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

صادرات چاقوی زنجان به نام‌های دیگر به عراق



معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: چاقوی زنجان به نام‌های دیگر به عراق صادر می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، «محمود علی‌محمدی»، تصریح کرد: برای چاقوی زنجان چند بازار عمده وجود دارد. هنگامی که بازار عراق باز شد برای چاقوی زنجان نیز بزرگ‌ترین بازار باز شد و پس از آن به‌صورت کاملاً غیررسمی و غیرکارشناسی تجارت چاقو به سمت عراق رونق گرفت، به‌گونه‌ای که دلال‌ها به زنجان آمده و چاقو بار می‌زدند و به عراق می‌بردند.  وی افزود: پس از آنکه مرزهای عراق قانونمند شد و صادرات به این کشور از طریق مبادی گمرکی انجام شد چاقوی زنجان به نام چاقو صادر نشد و به نام‌هایی مانند پایه پرچم و وسائل آشپزخانه صادر می‌شود.

 

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: اینکه چاقوی زنجان به اسم چاقو به عراق صادر نمی‌شود علت خاصی ندارد، این در حالی است که چاقو از مرز افغانستان به نام چاقو صادر شده و در گمرک خراسان‌رضوی تعرفه‌ای برای آن وجود دارد، از این‌رو این موضوع کاملاً غیرکارشناسی بوده و توسط افرادی رواج یافته است که به شیوه‌های تجارت آشنا نیستند.

 

علی‌محمدی اظهار کرد: هیچ یک از افرادی که چاقو را این‌گونه صادر می‌کنند، کارت بازرگانی ندارند تا بتوانند چاقو را از مبادی گمرکی صادر کنند، از این‌رو تاجران مختلف در میان محصولات مختلف خود این صنعت دستی را نیز صادر می‌کنند، این در حالی است که از نظر دولت مشکل خاصی برای صادرات چاقو وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: ورود چاقوی آشپزخانه به کشور کاملاً قانونی است، از این‌رو صادرات چاقو نیز قانونی است و به ایجاد فرهنگ در میان سرمایه‌گذاران نیاز دارد.

 

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: به‌دنبال این موضوع هستیم که در گمرک زنجان میز صادرات صنایع‌دستی راه‌اندازی شود تا مشکلات صادرات صنایع‌دستی و چاقو برطرف شود، چون متقاضیان بسیاری برای صادرات صنایع‌دستی راغب هستند.

 

علی‌محمدی خاطرنشان کرد: در پی ایجاد تشکلی هستیم که این موضوع را مدیریت کند تا این فعالیت‌ها با وجود تغییر مدیریت‌ها متوقف نشود در این راستا رایزنی‌هایی با شماری صنعت‌گر و اتحادیه انجام شده است و امید می‌رود با تشکیل آن تولیدات، صادرات و سرمایه‌گذاری برای توسعه صنایع‌دستی فاخر استان بهبود یابد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.