گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

کاهش هزینه‌های گمرکی صادرات تولیدات داخل کشور

13930529000322 PhotoA

مشاور ارشد رئیس گمرکات ایران از کاهش هزینه‌های گمرکاتی صادرات تولیدات داخلی به کمترین میزان ممکن خبر داد و گفت: اقلامی که در خود استان‌ها تولید می‌شود با پرداخت کمترین هزینه‌های گمرکاتی از مرزهای رسمی خارج خواهد شد.  به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به نقل از فارس، بهزاد شیری در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید گمرکات استان کردستان اظهار کرد: در راستای چشم‌انداز 20 ساله و تحقق دستورات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، ارتقای جایگاه گمرکات منطقه به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تحقق برنامه‌های گمرکات در این راستا قطعا در سایه تعامل و مشارکت دستگاه‌های مختلف متولی در این حوزه امکان‌پذیر است.

به گفته وی، ارائه خدمات مطلوب و سریع در حوزه گمرکات هدف غائی ما بوده و این مهم به صورت ویژه در کل کشور دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 30 دستگاه از ادارات مختلف در سطح کشور در راستای یک موضوع گمرکی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه دستگاه‌های همکار در این طرح به اعتماد کامل نرسیده و این عدم اعتماد و مشارکت معنی‌دار روند کار را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی از بازار عراق به ویژه اقلیم کردستان به عنوان یکی از مهم‌ترین هدف‌های گمرکات ایران در بحث صادرات و واردات نام برد و بیان داشت: باید با انجام اقدامات و برنامه‌های مختلف و ارتقای سطح خدمات، کردستان را به دروازه صادرات کالاهای کشور به عراق تبدیل کرد.

وی گفت: تحقق این مهم ضمن توسعه اقتصادی و رونق بازارهای کردستان، بستر خوبی برای افزایش تولیدات و صادرات به خارج از کشور خواهد شد.

شیری با بیان اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری محور اصلی گمرکات ایران ارتقای سطح تجارت به ویژه در توسعه صادرات غیر نفتی است، خاطرنشان کرد: این مهم در استان کردستان با توجه به ظرفیت‌های مطلوبی که در این حوزه به ویژه به دلیل هم‌مرز بودن آن با کشور عراق وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد و بسترهای لازم در این راستا فراهم شود.

وی به کاهش میزان بازه زمانی اقدامات گمرکی در بحث واردات و صادرات کالا در کشور اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ و اقدامات انجام شده در این راستا، پروسه گمرکاتی در بحث صادرات از یک هفته به یک تا 2 ساعت کاهش یافته است.

وی افزود: در زمینه واردات کالا نیز که این فرایند درحال حاضر به یک روز کاهش یافته و این مهم نقش بسزایی در تسریع و سهولت اقدامات واردات و صادرات از مرزهای کشور خواهد داشت.

وی از کاهش هزینه‌های گمرکاتی صادرات تولیدات داخلی به کمترین میزان ممکن خبر داد و گفت: اقلامی که در خود استان‌ها تولید می‌شود با پرداخت کمترین هزینه‌های گمرکاتی از مرزهای رسمی خارج خواهد شد.

شیری همچنین از راه‌اندازی سامانه جامع هوشمند در سطح کشور خبر داد و گفت: فرآیند واردات به کشور با راه‌اندازی سامانه جامع هوشمند به کمتر از سه روز کاهش می‌یابد.

مشاور عالی رئیس کل گمرکات جمهوری اسلامی تامین مواد ارزان ‌قیمت را یکی از شاخصه‌های بسیار مهم در خروج از رکود در ایران عنوان کرد و بیان داشت: 70 درصد کمتر از کل 32 هزار واحد تولیدی فعال در کشور با 70 درصد ظرفیت اسمی کار می‌کنند.

به گفته شیری، فرایند و پرسه گمرکاتی صادرات محموله از سه روز به یک روز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه 24 ساعته کردن فرایند گمرکات در کشور یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ماست که تحقق این مهم نیازمند تلاش و بسترسازی است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.