گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

نکات مهمی که در نشست سفیر با فعالان اقتصادی ایران در عراق مطرح شد

بغداد - ایرنا - سفیر ایران در بغداد یکی دیگر از نشست های خود را با فعالان اقتصادی و مسوولان طرح های خدمات فنی و مهندسی ایران در عراق برگزار کرد، پای مشکلاتشان نشست و به حرف هایشان گوش کرد و در پایان ضمن دادن وعده پیگیری مشکلات برای کار در عراق، به آنان توصیه هایی هم کرد.  به گزارش ایرنا، در این جلسه نمایندگان و مدیران طرح های ایرانی در عراق، در خصوص برخی موانع و مشکلات بر سر راه شرکت های ایرانی از جمله در حوزه های بانکی، گمرکی و بروکراسی سخت عراق، صحبت کردند. 


سخت گیری ها در مواردی همچون تاکید بر منشاء کالا (عمدتا با استاندارد آمریکایی و اروپایی)، ضمانت نامه ، مشکل بازکردن 'ال سی' (اسناد اعتباری)، طولانی بودن گردش کار در دستگاههای اداری، طولانی بودن پروسه اجرایی کردن مناقصه ها در عراق و ... از جمله موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد. 

با این همه در میان بیان مشکلات، پیشرفت کار شرکت های ایرانی را هم می شد دریافت، بطوری که گفته شد ارزش طرح هایی که ایرانی ها در آن سرگرم فعالیت هستند، از رقم چهار میلیارد و 200 میلیون دلار گذشته است. 

در این جلسه 'حسن دانایی فر' سفیر ایران در عراق، از برخی شرکت های ایرانی که در مناطق درگیر با داعش در حال اجرای طرح هایی هستند، به خاطر ایستادگی و عدم تعطیلی طرح ها به دلیل مسایل امنیتی تقدیر کرد. 

یکی از این شرکت ها در حال اجرای یک ورزشگاه در 'منطقه تاجی ' در شمال بغداد است که از جمله مناطق حساس تلقی شده و داعش اخیرا نیز در همین منطقه تحرکاتی داشته است. 

شرکت های ایرانی در حالی در شرایط سخت امنیتی عراق برای تکمیل طرح های مختلف از جمله در بخش های خطوط انتقال برق و گاز، راه سازی و ساختمان سازی و ساخت ورزشگاه و نیز طرح های آب و فاضلاب ، ایستاده و این کشور را ترک نکرده اند که بیشتر شرکت های خارجی اعم از آمریکایی، اروپایی، ترک و چینی طرح ها را تعطیل کرده و این کشور را ترک کرده اند. 

شرکت های لبنیاتی ایرانی هم در میان فعالان اقتصادی ایرانی در عراق ، از موفق ها محسوب می شوند. این شرکت ها توانسته اند در سال گذشته محصولاتی به ارزش حدود 450 میلیون دلار به عراق صادر کنند که در جلسه با سفیر ایران در عراق گفته شد، سهم یکی از شرکت ها به تنهایی حدود 300 میلیون دلار بوده است.

در همین جلسه یک شرکت تولید دارو، تجهیزات و محصولات و ادوات پزشکی هم گزارش کاری ارایه کرد و در بین آن چند خبر شنیدنی از جمله افزایش صدور داور به مبلغ 16 میلیون دلار و نیز ایجاد اولین خط تولید 'مونیتورهای علائم حیاتی' تحت لیسانس ایران، در عراق به جمع داد. 

قرار است، این دستگاهها توسط شرکت ایرانی در مرحله اول در عراق مونتاژ شود و در مرحله بعد با انتقال فناوری، تولید این دستگاه بطور کامل در این کشور انجام شود. 

افتتاح یک درمانگاه ایرانی در بغداد نیز از دیگر برنامه هایی است که یک شرکت ایرانی در حال تدارک آن است. با راه اندازی این درمانگاه ، از این پس بیماران عراقی در بغداد معاینات اولیه را طی کرده و در صورتی که لازم باشد برای ادامه درمان به ایران اعزام خواهند شد. سال گذشته 120 هزار عراقی برای معالجات و درمان خود به ایران سفر کرده اند . 

با اجرای این طرح جمهوری اسلامی ایران یک خدمت دیگر را به مردم عراق برای صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از اتلاف وقت، ارایه خواهد کرد. 

در این نشست که شرکت هایی از بخش های مختلف اعم از نیرو، راه و ساختمان، بهداشت و دارو، بیمه، مواد غذایی و نیز شرکت های تولید مواد ساختمانی حضور داشتند، سفیر ایران در سخنانی به فعالان اقتصادی ایران در عراق توصیه هایی نیز کرد.

وی با اشاره به شرایط ویژه ای که ملت عراق در آن قرار دارد، از شرکت های ایرانی خواست با ارتقای کیفیت تولیدات و خدمات خود با قیمت های رقابتی در این بازار حضور یابند و عملا اعتمادسازی کنند تا ملت عراق بدانند که ایرانی ها در زمان سختی ها در کنارشان بوده و مانند برخی ها از شرایط پیش آمده سوء استفاده نکرده اند.

حسن دانایی فر در پاسخ برخی مشکلات بیان شده در این جلسه، گفت که برخی مشکلات از جمله در نظام اداری و بانکی این کشور یک بحث عمومی است که همه کشورهایی که در عراق حضور دارند، با آن روبه رو هستند.

وی در عین حال وعده داد که در ملاقات هایش با مقامات عالی عراق از جمله وزرای اقتصادی، مشکلات شرکت های ایرانی را پیگیری کند و گفت که در طول دو هفته گذشته دستکم 10 دیدار و ملاقات با مقام های ارشد و وزیران کابینه عراق داشته که در این دیدارها مسایل مورد نظر را هم در نظر داشته است. 

دانایی فر در ادامه گفت که به رغم همه مشکلاتی که بیان شد، حرکت ما در حوزه های اقتصادی، تجاری و خدمات فنی و مهندسی رو به جلو بوده و این را آمارها نیز می گویند. 

وی افزود: به رغم همه مشکلات بیان شده ، شرکت های ایرانی امروز چهار میلیارد و 200 میلیون دلار طرح در عراق گرفته اند، درحالی که در دو سال پیش این رقم کمتر از یک میلیارد دلار بود و این نشان می دهد که تلاش شرکت های ایرانی در بازار عراق ، به رغم حضور رقبای بین المللی با موفقیت همراه بوده است.

سفیر ایران در بغداد، به سفرهای اتباع عراقی به ایران اشاره کرد که در سال 89 حدود 600 هزار عراقی به ایران سفر کردند که این رقم در سال 92 به یک میلیون و 700 هزار نفر رسید و در این میان بین 17 تا 18 درصد این مسافرت ها برای درمان بود. 

پیش بینی سفیر درباره سفر عراقی ها در سال آینده به ایران بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر است. 

فعالیت های اقتصادی و فنی مهندسی میان ایران و عراق از سال گذشته و با تصمیمات جدید دولت عراق، از جمله 'حذف الزام گواهی انطباق کالا با استانداردهای عراق'، 'ترک تشریفات خرید دارو توسط وزارت بهداشت عراق' و حذف 'ثبت سفارش ورود مواد غذایی'، تسهیل شده است. 

همچنین باز شدن مرزهای 'مهران'، 'چزابه' و 'شلمچه' برای ورود مواد غذایی به عراق نیز منجر به تسهیل در امر صادرات محصولات ایرانی به عراق شده است. 

سفیر ایران بار دیگر در این جلسه به شرکت های ایرانی تاکید کرد که از شرایط موجود برای حضور در بازار شش میلیارد دلاری عراق استفاده کرده و در عین حال جهت حفظ و استمرار آن از طریق اعتماد سای و ارایه محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت های رقابتی تلاش کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.