گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

بازارچه پرویزخان و مرز خسروی و اهمیت آنها در اقتصاد کشور

                                                     

صادرات نقش ویژه ای در ساختار اقتصادی یک کشور ایفا می نماید. اقتصاد ما بر اساس صدور نفت پایه گذاری شده است. نفت کالایی است که کشورهای صنعتی خریداری می نماید و تعیین میزان تولید از طریق تقاضا و تحریمهای نفتی ، موجب می شود بطور محسوس بر اقتصاد ما تأثیر منفی داشته و برنامه ریزیهای اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار دهد. الگوی توسعه صادرات موجب رشد و شکوفایی اقتصاد در داخل و تأمین نیازهای ارزی کشور است و درآمدهای کشور باید به تولید متکی باشد.

با دقت نظر در توجه دولت به صادرات غیرنفتی و برنامه ریزی اقتصادی در این زمینه و از طرفی افزایش رشد جمعیت جوان کشور و به تبع آن اضافه شدن نیروی جویای کار، می توان نتیجه گرفت که توجه به صادرات غیرنفتی و از بین بردن موانع صادرات غیرنفتـــــی باعث شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال برای نیروی جوان و به دنبال آن ایجاد نشاط اجتماعی در کشور  می گردد .  بدون مطالعه عوامل مؤثر بر صادرات و مشکلات و تنگناهای صادراتی و نیز بدون بررسی مستمر در رابطه با بازارهای صادراتی و امکانات و محدودیت های توسعه آنها و همچنین احداث زیر ساختهای مدرن در گمرکات و بازارچه های مرزی کشور پیشبرد سیاست توسعه صادرات غیرنفتی غیرممکن خواهد بود .

حال بازارچه مرزی پرویزخان به عنوان بزرگترین بازارچه مرزی ایران و همچنین گمرک خسروی به عنوان یادگار راه تجاری جاده ابریشم همت بیش از پیش مسئولان و نمایندگان استان کرمانشاه و همچنین مسئولین کشوری را می طلبد چرا که با نگاهی کلی و رو به جلو در تکمیل و احداث زیر ساختهای این دو گمرک می توان شاهد اثر گزاری گمرکهای پرویزخان و خسروی در رشد اقتصادی کشور بود .

اهمیت این موضوع از آنجا بیشتر می گردد که این دو گمرک در جوار بزرگترین بازار مصرفی کالاهای ایرانی یعنی کشور عراق قرار دارند و حدود نیمی از صادرات ایران به عراق از طریق این دو گمرک صورت         می پذیرد .

با توجه به اصل رقابتی بودن بازارهای صادراتی مسئولین ایرانی باید نیم نگاهی به فعالتها و پیشرفتهای تجاری کشورهای رقیب ایران در عراق از جمله همسایه شمالی عراق یعنی ترکیه باشند چرا که ترکیه در چند ساله اخیر  با برنامه ریزی علمی و اصولی بلند مدت و گسترش زیرساختهای بازارچه های مزری خود با عراق و پرداخت مشوقهای صادراتی به صادرکنندگان, بازار یابی گسترده در عراق و همچنین تسهیل امور اداری مربوط به صادرات کالا توانسته است جایگاه ویژه ای برای کالاهای ترک در عراق بوجود آورد.

از این رو امید است که مسئولین با در نظر گرفتن همه جوانب و مزیتهای این دو مرز با تکمیل و  احداث زیر ساختها موجبات رونق بیش از پیش این دو مرز را فراهم آورند .


نظرات 1 + ارسال نظر
محمد 1393/07/21 ساعت 07:53

مطالب شما بسیار دقیق و ارزنده و نگاهتان موشکافنه بود
مرسی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.