گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

فرایند توسعه صنعتی بدون حضور در بازارهای جهانی قابل دستیابی نیست

تهران - ایرنا - رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه توسعه صنعتی بدون حضور در یک فضای رقابتی سالم و منصفانه در بازارهای جهانی قابل حصول نیست گفت: لازمه این امر پیوستن به ترتیبات تجاری دو جانبه، منطقه ای و چند جانبه است.  به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، ' ولی الله افخمی راد ' روز یکشنبه در مراسم روز ملی صادرات تصریح کرد: ترتیبات تجاری موجب می شود تا موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای و تبعیض های گوناگون علیه کالاهای صادراتی کشورهای عضو به تدریج حذف و یا کاهش یابد. 


وی افزود: امروزه ایجاد پیوندهای مستحکم حقوقی با شرکای تجاری خارجی از پیش شرط های اساسی توسعه صادرات به حساب می آید. 

این مقام مسئول ، با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که بند 10 آن مستقیما ناظر بر توسعه صادرات غیرنفتی است ، اظهار داشت: چگونه می توان از فعالان بخش خصوصی انتظار داشت در یک فضای بی ثبات و غیرعادلانه در بازارهای جهانی رقابت کنند و به موفقیت برسند . 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: شرایط کنونی اقتصادی نشان می دهد هیچ کشوری در جهان از شاخص های اقتصادی قابل قبولی برخوردار نیست .

به گفته وی ، کشوری که بخواهد در عرصه اقتصاد جهانی فعال باشد ،باید با شبکه در هم تنیده ای از تعهدات بین المللی مبنی بر ایجاد ثبات قانونی و آزادسازی نسبی تجاری پیوند داشته باشد. 

افخمی راد اضافه کرد: علاوه برکشورهای پیشرفته ، اقتصادهای نوظهور هم پس از طی دهه های مختلف آزمون و خطا به این نتیجه رسیده اند که سیاست های موسوم به جایگزینی واردات که از طریق کشیدن دیوارهای بلند تعرفه ای به دور خود حاصل می شود، بویژه در عصر جهانی شدن، محکوم به شکست خواهد بود. 

وی گفت: ادغام دستگاه های متولی بخش صنعت، معدن و تجارت در کشور با نیت ایجاد هم افزایی بین سیاست های تجاری و صنعتی انجام شد .

این متخصص امور تجاری معتقد است : حمایت های هدفمند دولت در بخش صنعت در امتداد مذاکرات در جهت انعقاد معاهدات تجاری و پیوستن به سازمان های تجاری منطقه ای و جهانی صورت می گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از انقلاب اسلامی در حالی که کشور ما با چالش های متعددی رو به رو بود، بسیاری از کشورهای در حال توسعه یک به یک به اهمیت حضور در ' گات ' پی برده و از مزایای پیوستن به آن بهره مند شدند که از جمله آنها پایین بودن نسبی تعرفه های وارداتی و ثبات در قوانین و مقررات حاضر بر صادرات و واردات بود. 

وی با بیان اینکه با دوران سازندگی سازمان جهانی تجارت جایگزین ' گات ' شد، اظهار داشت: تاکنون کشور ما به دلایل مختلف از جمله تحریم ها و نیز عدم اجماع در داخل کشور موفق به پیوستن به سازمان جهانی تجارت نشده است .

به اعتقاد این مقام مسئول ، گام های موثر اولیه در این زمینه برداشته شد و کشورمان در اواخر دولت هشتم به عنوان عضو ناظر در سازمان یاد شده پذیرفته شد. 

وی افزود: سازمان نامبرده به عنوان کارآمدترین سازمان بین المللی از اصلی ترین شاهراه های تعامل سازنده کشورها با اقتصاد جهانی است و بنابراین نگاه مختصری به موقعیت تجاری ما در منطقه گویای این حقیقت است که اگر در رویه های موجود تجدیدنظر اساسی نشود، دستیابی به اهداف سند چشم انداز در سال 1404 با چالش جدی مواجه خواهد شد. 

وی با بیان اینکه بیشتر همسایگان ما از اعضای موسس و یا الحاق یافته به WTO بوده و یا به سرعت در این راه گام برمی دارند، اظهار داشت: ایران اکنون به عنوان بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت در مسیر الحاق به این سازمان پراهمیت ، طی سال های اخیر با مشکلات زیادی مواجه شد. 

افخمی ، انتظارات بخش خصوصی و صادرکنندگان کشور از دولت تدبیر و امید اتخاذ تدابیری علمی، حقوقی و کارآمد در جهت الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت ذکر کرد و گفت : براساس ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت این مسوولیت مهم در حیطه وظایف سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد. 

وی در پایان تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت درصدد است به موازات ایجاد پیوندهای تجاری دو جانبه و منطقه ای که به نوبه خود از اهمیت بسزایی برخوردار است ،به فرایند الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت شتاب بخشیده و از آن در جهت میل به اهداف بالادستی نظام استفاده بهینه کند. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.