گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

پیش بینی ردیف بودجه برای پرداخت جوایز صادراتی

ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیش بینی ردیف بودجه برای پرداخت جوایز صادراتی و توسعه زیرساخت های صادرات در آخرین جلسه شورای صادرات خبر داد و گفت: در این جلسه مصوباتی صورت گرفت که امیدواریم هر چه سریعتر برای توسعه صادرات عملیاتی شود.  به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، محمدرضا نعمت زاده روز یکشنبه در مراسم روز ملی صادرات که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، تصریح کرد: بررسی و تسهیل صدور ضمانتنامه های بانکی، افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ، افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات و کمک مالی به کاهش هزینه های حمل و نقل دریایی از دیگر مصوبات شورای عالی صادرات بود.


وی درباره اقدامات یک سال گذشته دولت با هدف ارایه تسهیلات برای امر صادرات نیز اظهار داشت: در دوره مورد بررسی دیپلماسی اقتصادی با سایر کشورهای جهان را فعال ساختیم، ضمن آنکه تعهدسپاری ارزی لغو و مالیات بر درآمد صادرات را اعمال کردیم.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، حذف مقررات دست و پاگیر اداری، تهیه بسته خروج از رکود، حذف استانداردهای اجباری برای کالاهایی که علامت استاندارد دارند و تلاش برای رفع محدودیت های مرزی از دیگر اقدامات دولت طی یک سال گذشته به منظور تسهیل امر صادرات کشور بوده است.

وی با بیان آنکه صادرات غیرنفتی کشور به تدریج رشد کرده است، گفت: این صادرات با وجود موانع داخلی و خارجی شاهد رشد بوده اما برای دستیابی به جایگاه بالا در بازارهای جهانی نیاز به سیاست گذاری و هدف گذاری و اقدامات عاجل داریم که این مهم باید توسط دولت و بخش خصوصی صورت گیرد.

نعمت زاده با اشاره به حجم صادرات ایران در 6 ماه نخست امسال، گفت: در این مدت 23 میلیارد دلار کالا به خارج صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد رشد نشان می دهد.

وی ادامه داد: در بخش صدور خدمات فنی مهندسی نیز با 13 درصد رشد مواجه بودیم به گونه ای که در 6 ماهه نخست امسال بیش از پنج میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی صادر شده است.

وی با تشکر از اقدامات رییس جمهوری به منظور بهبود فضای بین المللی، گفت: این بهبود برای توسعه صادرات از الزامات اصلی به شمار می رود.

وی خطاب به صادرکنندگان حاضر در این همایش اظهار داشت: ما از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی می خواهیم که این وزارتخانه را برای توسعه صادرات کشور بیش از گذشته یاری رسانند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای ایجاد حرکتی جهشی در صادرات کشور باید فکرهای جدیدی سبز شود، گفت: برای این قضیه باید چندین رشته صنعتی و تولیدی که از مزیت های بیشتری برخوردار هستند، محور فعالیت های ما قرار گیرد، ضمن آنکه تلاش های خود را باید در زمینه سرمایه گذاری تربیت نیروی انسانی و بازاریابی متمرکز کنیم تا شاهد یک رشد جهشی در بخش صادرات باشیم.

نعمت زاده با اشاره به رشته های صنعتی مزیت دار کشور، اظهار داشت: خودرو از جمله بخش هایی است که کشور در آن مزیت صادراتی دارد و چنانچه بتوانیم تا سال 1400 یک میلیون دستگاه صادر کنیم بین 10 تا 15 میلیارد دلار درآمد صادراتی نصیب کشور خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: می توانیم در بخش فولاد بین 6 تا هفت میلیارد دلار، در بخش مس حدود 2.5 میلیارد دلار، در نساجی و پوشاک حدود پنج میلیارد دلار، در زمینه معدن و صنایع معدنی حدود پنج میلیارد دلار و در زمینه محصولات ساختمانی حدود پنج میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته باشیم.

نعمت زاده در پایان تصریح کرد: اگر برنامه ریزی و هدف گذاری دقیقی صورت گیرد به طور قطع دستیابی به یک جهش صادراتی خوب دور از انتظار نیست ضمن آنکه در حال حاضر در تلاش هستیم چنین حرکت هایی را در کشور آغاز کنیم. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.