گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

روابط ایلام با میسان، پیشانی توسعه روابط ایران و عراق

1414402295524_11853.jpg


استاندار ایلام بر توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی استان‌های ایلام و میسان عراق تاکید کرد.  به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، به نقل از روابط عمومی استانداری ایلام «محمدرضا مروارید» استاندار ایلام در نشست مشترک با قائم‌مقام استاندار میسان و سرمایه‌گذاران ایرانی و عراقی اظهار کرد: ایلام پل ارتباطی بین استان‌های دو کشور برای گسترش مناسبات و مبادلات تجاری، اقتصادی و فرهنگی و گسترش روابط تجاری با کشور عراق از محوری‌ترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید در استان است.

استاندار ایلام بابیان اینکه تدابیر لازم برای افزایش مراودات مرزی بین دو کشور در استان ایلام اندیشیده شده است، ادامه داد: ساماندهی روابط خارجی استان و برنامه‌ریزی برای دیدار و دعوت از مسئولان و سرمایه‌گذاران خارجی و مقامات عالی‌رتبه استان‌های همسایه ایران در کشور عراق در دستور کار قرار دارد.

مروارید استفاده از پتانسیل‌ها و اشتراکات فرهنگی دو طرف برای تسهیل روابط دوجانبه را مهم ارزیابی کرد و گفت: مراودات تجاری ایلام و استان‌های هم‌جوار در عراق با توجه به اشتراکات قومی و زبانی می‌تواند وضعیت استان‌های هم‌جوار را متحول کند.

مشکلات بر سر روابط میسان با ایلام حل می‌شود

بر اساس این گزارش «کامل حاتم چلوب» قائم‌مقام استاندار میسان نیز بر فعال‌سازی روابط اقتصادی و فرهنگی دو طرف تأکید و اظهار کرد: استانداری میسان مانند ایلام، اهتمام فراوانی برای توسعه و پیشرفت بخش خصوصی و تبادلات فرهنگی دارد.

وی اضافه کرد: استانداری میسان خواستار گسترش روابط تجاری با استان ایلام است و در تلاشیم اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد، رفع کنیم.

وی گفت: امیدواریم این روابط تنها درزمینهٔ اقتصادی نباشد و در مسائل دیگر ازجمله فرهنگی اجتماعی و دانشگاهی روابطمان گسترش پیدا کند چراکه میسان از استان‌های امن کشور عراق محسوب می‌شود.

توافقات قبلی پیگیری شود

‌«حشمت‌الله عسگری» معاون برنامه‌ریزی استاندار ایلام در این نشست به عزم بخش خصوصی استان در ایجاد و تحکیم روابط اقتصادی با استان میسان اشاره کرد و گفت: اگرچه ایلام به لحاظ کارخانه‌های تولیدی و صنعتی در رده پایینی قرار دارد اما می‌تواند پل ارتباطی برای توسعه مناسبات دو کشور باشد.

وی با اشاره به تفاهم‌های انجام‌شده با طرف عراقی در نشست‌های قبل، ابراز امیدواری کرد: موضوع توافقات قبلی دو طرف و موارد جلسه فعلی پیگیری شود تا فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران حضور بیشتری در میسان داشته باشند.

معاون استاندار ایلام گفت: با توجه به صادرات بیش از 650 میلیون دلاری کالا از مرز مهران در هفت‌ماهه گذشته این مرز از اهمیت ویژه‌ای در میان مرزهای کشور برخوردار است.

وی ادامه داد: نشست بازرگانان و سرمایه‌گذاران داخلی با سرمایه‌گذاران خارجی به‌منظور یافتن راه‌هایی برای توسعه بیشتر ارتباطات اقتصادی دو طرف است.

امنیت پایدار مرز مهران یک مؤلفه اساسی است

«خلیل حیدری»، مدیرکل گمرکات استان ایلام نیز در این نشست به امنیت پایدار در مرز مهران اشاره و تصریح کرد: علاوه بر امنیت 100 درصدی در مرز مهران همبستگی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﻣﺬﻫﺒﻲ و ﻗﻮﻣﻴﺘﻲ بین استان‌های هم‌جوار از مزیت‌های این مرز است.

وی افزود: امیدواریم با تصویب منطقه آزاد تجاری از سوی دولت پس از ایجاد منطقه ویژه تجاری، سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی به‌صورت گسترده در این مرز به فعالیت اقتصادی بپردازند.

مدیرکل گمرکات استان ادامه داد: آمادگی کامل برای استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در مرز مهران وجود دارد و از تجار و تولیدکنندگان داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در این مرز دعوت می‌کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.