گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

رییس سازمان توسعه تجارت: منطقه اقتصادی سرخس نیازمند تکمیل زیرساختها است

 رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بهره برداری مطلوب از ظرفیتهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیازمند تکمیل زیرساختهای آن برای جذب سرمایه گذاران خارجی است.  'ولی الله افخمی راد' روز پنجشنبه در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی، راه آهن و گمرک سرخس واقع در شمال شرق خراسان رضوی افزود: به منظور بهره برداری از مزایای منطقه ویژه اقتصادی سرخس باید زیرساختهای ویژه نظیر بزرگراه مشهد – سرخس اجرا شوند.


وی وجود پالایشگاه گاز و فرودگاه در سرخس را از مزیتهای این شهرستان عنوان و بیان کرد: باید تلاشی مضاعف برای هدفگذاری و شناسایی مزیتهای رقابتی و جلب سرمایه گذاران خارجی در سرخس صورت گیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: به منظور بهره مندی بیشتر مردم منطقه از مزایای مناطق آزاد باید شهرستان سرخس به منطقه آزاد تجاری - اقتصادی تبدیل شود.

وی که به منظور شتاب بخشی به روند حل مشکلات صادرات و صادرکنندگان از منطقه ویژه اقتصادی سرخس، راه آهن و گمرک به این منطقه سفر کرده در ادامه اظهارداشت: خراسان رضوی به دلیل همجواری با دو کشور ترکمنستان و افغانستان از محورهای صدور کالا و خدمات به کشورهای آسیای میانه و همچنین ترانزیت کالاهای کشورهای مشترک المنافع برخوردار است اما صادرکنندگان این استان با کمبود واگنهای صادراتی مواجه هستند.

وی از مسئولان ذیربط خواست تا مشکلات صادرکنندگان خراسان رضوی را برطرف کنند و گفت: افزایش حجم رفت و آمد و مبادلات مرزی این منطقه با کشورهای همسایه باعث توسعه و پیشرفت اقتصادی خراسان رضوی می شود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: حل مشکلات صادرکنندگان بگونه ای نباشد که برای صادرات هزینه اضافه ایجاد شود، بهتر است تمام شهر سرخس به منطقه آزاد اقتصادی تبدیل شود تا صادرکنندگان، تولیدکنندگان و مردم این منطقه از مزایای آن بهره مند شوند.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی نیز در این برنامه گفت: سال 1375 اتصال ریلی ایران به کشورهای آسیای میانه برقرار شد ولی حرکت واگن های ایران در قلمرو آن کشورها پیش بینی نشده بود و از سوی دیگر چون عرض ریل این کشورها با ایران متفاوت است در مرز سرخس تعویض بوژی انجام می شود.

'محمدهادی ضیایی مهر' افزود: عضویت ایران در شورای حمل و نقل ریلی کشورهای آسیای میانه انجام شده که گامی مهم در حل مشکل واگن صادراتی و صادرات ریلی است.

مدیر گمرک سرخس نیز گفت: در پی انباشت بسیاری از کالاهای صادراتی در این گمرک که اخیرا به دلیل محدودیتهای کشور ترکمنستان رخ داد، گمرک ترکمنستان متعهد شده از اواخر آذرماه آتی تعداد پذیرش کامیونهای صادراتی را از 200 دستگاه در روز به 300 دستگاه افزایش دهد.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس با پنج هزار و 290 هکتار وسعت در شمال شرق ایران، بنادر دریای عمان و خلیج فارس را به آسیای میانه، قفقاز و روسیه متصل می کند.

طی شش ماه نخست امسال شش هزار و 982 تن محصول شامل انواع مصالح ساختمانی، چای، خشکبار و شکلات در شرکتهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی سرخس تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 217 درصد رشد دارد.

همچنین حجم ورود و خروج کالا در شش ماه نخست امسال در منطقه ویژه اقتصادی سرخس حدود 40 هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش چشمگیری داشته است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو 'اکو' قرار گرفته و همچنین بخاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی به عنوان بهترین دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب ایران، اروپا در غرب میهن اسلامی و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق سرزمین جمهوری اسلامی ایران است.

فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با واقعه مهم و تاریخی افتتاح راه آهن مشهد - سرخس - تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 100 کشور جهان در سال 1375 آغاز شد.

این منطقه در فاصله 150 کیلومتری شرق مشهد و 15 کیلومتری شهر سرخس از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.