گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

سفیرایران درعراق: کیفیت کالا و قیمت را باید در مبادله با عراق رعایت کنیم

سفیر ایران در عراق گفت: در مبادله تجاری دو کشور ایران وعراق باید موضوع توزیع به موقع، افزایش کیفیت کالا و قیمت های مناسب را در رقابت با دیگر فعالان اقتصادی آزاد در این کشور رعایت کنیم.

IMAGE634422914364104108

  به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به نقل از واحد مرکزی خبر، دانایی فر در اجلاس بین المللی توسعه تجارت و همکاری های اقتصادی ایران و عراق افزود: در سال گذشته بیش از یک میلیون و 700 هزار زائر ایرانی به عراق سفر کردند که پیش بینی می شود این رقم امسال به یک میلیون و 850 هزار نفر افزایش یابد.

وی گفت: در ماه های اخیر مجوز صادرات دارو و تجهیزات پزشکی تولیدی از ایران به عراق را اخذ کردیم و صادر کنندگان دارو به شرط ثبت دارو در عراق می توانند صادرات داشته باشند.
دانایی فر افزود: عراق در زمینه دارو بازاری سه میلیارد دلاری دارد.
سفیر ایران در عراق گفت: در گذشته صادرات از مرزهای کردستان شامل پرویز خان، باش ماغ و پیرانشهر صورت می گرفت و حدود دو ماه و نیم قبل مجوز صادرات از مرزهای دیگر عراق در مرکز و جنوب این کشور به طور خاص از مرز مهران، چذابه و شلمچه نیز صادر گردیده است.
وی افزود: مجوز ورود کامیون و حمل یکسره کالا به عراق ماه گذشته اخذ شد و اعطای ویزای متعدد به رانندگان کامیون فراهم شده است.
دانایی فر گفت: باید شرکت های حمل و نقل در ایران با شرکت های ترانزیت بین المللی رابطه کاری برقرار کنند.
وی افزود: به زودی شاهد افتتاح نهمین مرز زمینی در سومار - مندلی خواهیم بود،‌ مرزی که مستقیما تجارت ما را به بغداد وصل می کند.
سفیر ایران در عراق گفت: باوجود کسری بودجه عراق و کاهش درآمدهای نفتی این کشور و مشکلات امنیتی ناشی از حضور گروه تروریستی داعش اما همچنان این کشور از کشورهای غنی در بخش دولتی و خصوصی است و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
دانایی فر افزود: ایران کمترین شرکت ها را در عراق ثبت کرده است و بخش خصوصی ما اراده جدی برای حضور در عراق ندارد.
وی گفت: ارتباط مراکز تجاری با شرکت های دولتی و محلی عراقی را در دستور کار داریم و تجار از کارهای انفرادی پرهیز کنند.
دانایی فر‌ افزود: ایجاد شبکه های توزیع و تبلیغات هدفمند به طور نمونه در زمینه صادرات لبنیات به عراق با موفقیت رو به رو بوده است به طوری که سال گذشته شاهد حدود 700 میلیون دلار صادرات لبنیات به عراق بودیم.
سفیر ایران در عراق گفت: دیگر شرکت ها نیز باید به ایجاد شبکه های توزیع و تبلیغات هدفمند اقدام کنند.
دانایی فر افزود: ‌استفاده از نمایندگی های قدرتمند در داخل عراق نیز از دیگر راه های توسعه روابط اقتصادی دو کشور است ما آماده خدمت و کمک به نمایندگان ایرانی در این زمینه هستیم.
وی گفت: بسته بندی مناسب با سلیقه مصرف کننده از دیگر اقدامات مورد نیاز است و متاسفانه هنوز عمده کالاهای ایرانی در مسائلی مانند زبان کشور هدف مانند عراق توجه نمی کنند.
دانایی فر افزود: باید به ایجاد فروشگاههای زنجیره ای در عراق توجه شود همچنان که به حضور در نمایشگاههایی که در سال های اخیر کم رنگ شده رونق بخشیدیم.
سفیر ایران در عراق گفت: واردات از عراق همانند صادرات باید مورد توجه قرار گیرد و عراق می تواند ما را به بازارهای دنیا وصل کند.
دانایی فر افزود: راه اندازی مناطق تجاری مشترک، تکمیل شبکه های انرژی برق و گاز از دیگر زمینه های توسعه روابط تجاری ایران وعراق است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.