گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

کرمانشاه و دیالی عراق؛ افقی نو در همکاری های تجاری و اقتصادی

کرمانشاه - ایرنا - فصل نوین روابط میان کرمانشاه و دیالی عراق نشان از آن دارد که افقی نو در همکاری های اقتصادی و تجاری دو استان همسایه در راه است و البته کرمانشاه دارای سومین مرز رسمی خواهد شد.

 
  به گزارش ایرنا، در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با هیات تجاری اتاق بازرگانی استان دیالی عراق که امروز (چهارشنبه 28 آبان) در سرسرای اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گشایش مرز سومار - مندلی که حلقه اتصال کشور و استان کرمانشاه به استان های مرکزی، جنوبی و عرب نشین عراق است، از اراده دو طرف برای شتاب بخشی به فرآیند ایجاد بسترهای تجاری و رونق تجارت و داد و ستد در این بازارچه نو خبر داد.

کیوان کاشفی اظهار کرد: شتاب دهی به راه اندازی این بازارچه می تواند برای هر دو طرف، ثروت زایی کند از سویی در آینده می تواند از سوی دولت جمهوری اسلامی هم به عنوان مرز رسمی شناخته شود که بدین ترتیب کرمانشاه، نخستین استانی خواهد بود که دارای سه مرز رسمی می شود. (توضیح اینکه اکنون مرزهای پرویزخان و شوشمی به عنوان مبادی رسمی شناخته شده اند).

وی گسترش مراودات تجاری میان استان های کرمانشاه و دیالی با بهره گیری از ظرفیت های بازارچه سومار را گامی مهم در راستای تحقق بخشی به قطبیت تجاری استان کرمانشاه در ایران برشمرد.

کاشفی همچنین بر لزوم بهره گیری مناسب تر از ظرفیت های مرز بین المللی خسروی و آغاز تردد زوار ایرانی به عتبات عالیات تاکید کرد و این اقدام را کمکی شایان به اقتصاد مرزنشینان بخصوص مردم شهرستان قصرشیرین تلقی کرد.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه تاکید کرد که این استان با توجه به اینکه روابط تجاری و اقتصادی مناسبی با اقلیم کردستان دارد، با حفظ همین روابط و در راستای سیاست های اصولی دولت تدبیر و امید و متولیان استان بر آن است تا تعامل فزاینده ای با استان های جنوبی و مرکزی عراق داشته باشد.

به گفته کاشفی، در آینده نمایشگاهی از توانمندی های جمهوری اسلامی در دیالی برگزار خواهد شد.

وی همچنین از امضای تفاهمنامه همکاری های دوجانبه میان روسای اتاق های بازرگانی این دو استان خبر داد و افزود: هر کدام از طرفین ملزم به اجرای مفاد این تفاهمنامه خواهند بود و برای آغاز فعالیت ها نیز چشم اندازهای صادراتی شش ماه و یک ساله را ترسیم کرده ایم.



* فرصت گسترش روابط اقتصادی کرمانشاه با استان های عراق



سرکنسول عراق در کرمانشاه نیز با بیان اینکه بر این باور است که روابط اقتصادی اساس همه روابط است، از اراده هر دو دولت جمهوری اسلامی و عراق برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری به عنوان عاملی موثر در رونق اقتصادی و شکوفایی استان های مرزی هر دو کشور یاد کرد.

ابراهیم موسی اظهار کرد: در کشور عراق زیرساخت های مناسبی برای فعالیت های اقتصادی وجود دارد که این فرصت ها با سیاست تمرکز زدایی دولت عراق و اعطای اختیارات بیشتر به استان ها، فرصتی مساعد را برای توسعه روابط اقتصادی و رشد استان ها بخصوص در تعامل با استان های مرزی ایران مانند کرمانشاه فراهم آورده است.

وی ادامه داد: همیشه به تجار عراقی بخصوص استان دیالی توصیه کرده ام که از ظرفیت ها و کارخانه های فعال استان کرمانشاه بازدید کنند و از این فرصت ها بهره بگیرند.

ابراهیم موسی همچنین به وجود قوانین خوبی که کشور عراق در زمینه حمایت از سرمایه گذاری و تجارت دارد، اشاره کرد و گفت: مجلس عراق نیز به صورت ویژه بر روی پیشرفت اقتصادی کشور متمرکز شده است و یکی از شاخص های این توسعه در ارتباط و گسترش مراودات و تعامل اقتصادی با جمهوری اسلامی و استان های مرزی مانند کرمانشاه است.

سرکنسول عراق، دیالی را استانی عنوان کرد که آسیب های زیادی دیده اما در عین حال دارای ظرفیت و فرصت های مناسبی است که می تواند مورد استفاده فعالان اقتصادی و تجاری هر دو استان کرمانشاه و دیالی قرار بگیرد.



* مرز سومار، عاملی در افزایش صادرات استان کرمانشاه



رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز مرز سومار - مندلی را عاملی مهم در افزایش حجم کالاهای صادراتی از این استان به کشور عراق عنوان کرد.

رضا رحیمی گفت: گشایش این مرز، بستری مساعد را برای توسعه فعالیت های تجاری و اقتصادی استان کرمانشاه فراهم خواهد کرد و باعث می شود که صادراتی استان که سال گذشته سه میلیارد دلار بوده، بیشتر هم بشود.

وی گفت: سهم تولیدات استان از این رقم صادراتی در سال گذشته 600 میلیون دلار بوده که انتظار داریم با گشایش بازارچه سومار، تحولی فزاینده در صادرات کالاهای تولیدی در درون استان کرمانشاه هم حاصل شود.

رحیمی گفت: ما این آمادگی را داریم که علاوه بر صدور کالا، اقدام به صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش هایی چون صنعت، کشاورزی، عمران و.. به بخش های جنوبی و مرکزی عراق بخصوص استان دیالی نماییم.



* مرز سومار فرصتی مغتنم برای تجار دیالی است



یکی از تجار استان دیالی نیز در این نشست ضمن قدردانی از دولت جمهوری اسلامی و استاندار کرمانشاه بخاطر اراده جدی در راه اندازی مرز سومار، این بازارچه را فرصتی مغتنم برای تجار استان دیالی برشمرد.

حقی اسماعیل گفت: تجار استان دیالی قبلا برای فعالیت شان در سایر مرزها با مشکلاتی مواجه بودند اما گشایش این مرز خبر و فرصت خوبی برای ما تلقی می شود که با تجار استان کرمانشاه همکاری های مناسبی داشته باشیم.

وی مزیت مرز سومار - مندلی را از این حیث دانست که با بخش های مرکزی و استان های عرب نشین عراق دارای فاصله ای کوتاهتر نسبت به سایر مرزهاست و هر دو استان کرمانشاه و دیالی می توانند از مزایای این مرز بخوبی منتفع شوند.

حقی اسماعیل گفت: در مرز سومار قابلیت همه نوع فعالیت اقتصادی و تجاری وجود دارد.



* امضای تفاهم نامه اقتصادی



در تفاهم نامه ای که میان مسوولات تجاری دو استان کرمانشاه و دیالی به امضا رسید، طرفین برای توسعه همکاری سودمند متقابل، کمک به توسعه ارتباطات اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری و نیز ایجاد تعامل مناسب تر میان اتاق های بازرگانی هر دو استان به توافق رسیدند.

از جمله بندهای مندرج در این تفاهمنامه می توان به تبادل هیات های اقتصادی و فنی، اطلاع رسانی برای انجام پروژه های عمرانی - کشاورزی، برگزاری نمایشگاه، رونق مبادلات تجاری در مرزهای سومار و خسروی و تدارک لازم برای رفت و آمد گردشگران دو استان بخصوص در حوزه توریسم درمانی اشاره کرد.

استان کرمانشاه دارای بازارچه های فعالی چون پرویزخان، شوشمی، شیخ صله و مرز بین المللی خسروی است که با راه اندازی بازارچه سومار - مندلی، شمار بازارچه های این استان به عدد چهار خواهد رسید.

سالانه افزون بر 50 درصد از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از راه بازارچه و مرزهای استان کرمانشاه انجام می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.