گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

هیات اقتصادی استان دیالی عراق وارد قصرشیرین شد

هیات اقتصادی استان دیالی عراق به سرپرستی 'محمدمعروف حسین' فرماندار شهرستان بلدروز امروز (دوشنبه) از طریق مرز خسروی وارد قصرشیرین شد و مورد استقبال رسمی فرمانداران قصرشیرین و گیلانغرب قرار گرفت.

 
  به گزارش ایرنا، این هیات اقتصادی در محل پایانه مرزی خسروی با فرماندار گیلانغرب نشستی کوتاه برگزار کرد و درباره برنامه های سفر هیات اقتصادی استان دیالی عراق به کرمانشاه و نحوه آغاز مبادلات تجاری از طریق بازارچه مرزی سومار بحث و بررسی شد.

فرماندار گیلانغرب در حاشیه این نشست به ایرنا گفت: هیات اقتصادی دیالی عراق بدنبال سفر چند روز گذشته استاندار کرمانشاه به شهر مندلی عراق در آستانه ترانزیت کالا از طریق بازارچه مرزی سومار - مندلی به اتفاق اعضای اتاق بازرگانی این استان در یک سفر سه روزه وارد کشورمان شدند.

فرامرز اکبری اظهار کرد: هیات عراقی در این سفر علاوه بر برگزاری نشست های تخصصی با اعضای اتاق بازرگانی کرمانشاه و دیدار با استاندار، از مراکز تولیدی و بنگاه های اقتصادی استان نیز بازدید می کنند تا پس از بازگشت به عراق، شاهد آغاز مبادلات تجاری از طریق بازارچه مرزی سومار به عراق باشیم.

وی بیان کرد: با اقدام های انجام شده اکنون دستگاههای اداری مرتبط و خدمات رسان از جمله گمرکات و برق، راه و شهرسازی در مرز سومار مستقر شدند و این آمادگی را داریم تا در آینده نزدیک مبادلات تجاری از طریق این مرز با طرف عراقی آغاز شود.

اکبری در خصوص تردد زایران از طریق مرز سومار به عراق نیز گفت: پیگیری های لازم در این زمینه در دست اقدام است تا با برنامه ریزی لازم زمینه حضور زایران به کربلای معلی از طریق مرز رسمی سومار فراهم شود.

وی ابراز امیدواری کرد بازارچه مرزی سومار در راستای اهداف دولت مبنی بر توسعه صادرات غیرنفتی بتواند نقش مطلوبی در رونق اقتصادی کشور و منطقه داشته باشد.

فرماندار بلدروز عراق نیز در حاشیه این نشست گفت: هیات اعزامی از استان دیالی متشکل از اعضای اتاق بازرگانی این استان و 24 نفر از تجار عراقی است.

محمدمعروف حسین ابراز امیدواری کرد در این سفر با تحقق توافق های پیش بینی شده، زمینه آغاز مبادلات تجاری و رونق اقتصادی در دو استان دیالی و کرمانشاه از طریق بازارچه مرزی سومار فراهم شود.

وی افزود: پیش بینی می شود پس از پایان سفر هیات عراقی حداکثر ظرف یک هفته آینده، مبادلات تجاری بین دو طرف از طریق بازارچه مرزی سومار آغاز شود.

فرماندار بلدروز عراق در ارتباط با تردد زایران از طریق مرز رسمی سومار گفت: مانعی در این زمینه وجود ندارد و آمادگی داریم تا با برنامه ریزی مناسب این موضوع محقق شود.

فرماندار قصرشیرین نیز با ابراز خرسندی از حضور گروه اقتصادی استان دیالی عراق به استان کرمانشاه ، گفت: آمادگی داریم تا تجارب خود از بازارچه مرزی پرویزخان برای پویایی بیشتر بازارچه مرزی سومار در اختیار تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی قرار دهیم. 

افشین رضایی ابراز امیدواری کرد، بازگشایی بازارچه مرزی سومار در توسعه تجارت و رونق اقتصادی منطقه بیش از پیش موثر باشد. 

سامی حمید رییس اتاق بازرگانی استان دیالی عراق نیز گفت: اکنون مواد غذایی و تجهیزات پزشکی نیازهای ضروری و مهم عراق است.

وی از مسوولان استان کرمانشاه درخواست کرد تا در ارتباط با تامین نیازهای ضروری مردم عراق بویژه استان دیالی تمهیدهای لازم را اتخاذ کنند.

سامی حمید همچنین خواستار ایجاد نمایشگاه دایمی از کالاهای ایرانی در استان دیالی عراق شد و افزود: بی شک بازگشایی مرز سومار تاثیر بسیار شگرفی در توسعه اقتصادی دو کشور بویژه عراق خواهد داشت.

هیات اقتصادی استان دیالی عراق عازم کرمانشاه شدند تا علاوه بر شرکت در جلسه های تخصصی با مسوولان استانی با استاندار کرمانشاه نیز ملاقات کنند.

سومار در 90 کیلومتری قصرشیرین است.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت، 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد.

اکنون 52 درصد کالاهای غیرنفتی کشور از طریق بازارچه مرزی پرویزخان به عراق صادر می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.