گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

صادرات مسیر پیشرفت کشور است

ایرنا - مدیرکل دفتر امور نمایندگی های سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات مسیر پیشرفت و رشد اقتصادی کشور است

 

   به گزارش ایرنا، 'رضا عباسقلی' روز سه شنبه در دیدار رایزنان منتخب بازرگانی، صنعتی و معدنی در سفارتخانه های ایران با فعالان اقتصادی زنجان، افزود: امروزه ثابت شده است، هر دولتی که قصد رسیدن به سعادت و پیشرفت را دارد باید به دنبال توسعه صادرات خود باشد.


وی تاکید کرد: مشکل کنونی اقتصاد کشور از توسعه صادرات بوده و راهکار رفع آنها نیز در همین مسیر است.

عباسقلی یادآورشد: از سال 73 براساس یک مصوبه مقرر شد 30 رایزن بازرگانی که با تلفیق دو وزارت صنایع و معادن و بازرگانی به رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی تغییر نام یافتند در سفارتخانه های ایران در خارج از کشور مستقر شوند.

مدیرکل دفتر امور نمایندگی های سازمان توسعه تجارت گفت: این مصوبه در هیچ دوره ای از دولت های مختلف محقق نشد تا اینکه در سال گذشته دولت جدید در تلاش برای تحقق این مصوبه برآمد و اقدام به انتخاب رایزنان کرد.

وی اظهار کرد: این برنامه با سه محور توسعه تجارت با کشورهای همسایه، جنوب آسیا و آفریقا و حضور یافتن در بازارهای اروپا در دستور کار و اجرا قرار گرفت.

عباسقلی خاطر نشان کرد: به دلایل علمی و سیاسی، توسعه روابط اقتصادی و صادراتی با کشورهای همسایه اقدامی ضروری است و این رایزنان می توانند در این مسیر موثر باشند.

مدیرکل دفتر امور نمایندگی های سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه هم اکنون رایزنان بازرگانی ایران در دو کشور اروپایی ایتالیا و اسپانیا حضور دارند، بر لزوم افزایش میزان شناخت این رایزنان از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در استان های مختلف کشور برای معرفی آن به سرمایه گذاران خارجی تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه یک رایزن اقتصادی باید اطلاعات کاملی از ظرفیت های اقتصادی هر منطقه داشته باشد، این رایزنان را پناهگاه و مشاوری مطمئن برای هیات های تجاری اعزامی استان ها به خارج از کشور خواند.

عباسقلی ادامه داد: مسوولان کشور برای تامین و تکمیل اطلاعات رایزنان اقدام به برنامه ریزی برای سفر آنان به استانهای مختلف و بازدید از توانمندی های اقتصادی هر منطقه کردند.

مدیرکل دفتر امور نمایندگی های سازمان توسعه تجارت گفت: در راستای تغذیه اطلاعاتی، این رایزنان تاکنون به 20 استان سفر کرده و از توانمندی های اقتصادی، تجاری، معدنی و صنعتی مختلف هر منطقه بازدید کرده اند.

وی افزود: در صورتی که رایزنان بتوانند اطلاعات کاملی از ظرفیت های اقتصادی هر منطقه داشته باشند، به حتم آسانتر و بهتر می توانند سرمایه گذاران و تولیدکنندگان خارجی را نسبت به ورود به ایران و استانی خاص راهنمایی کنند.

عباسقلی تاکید کرد: زمانی که دولت اعلام می کند که خادم بخش خصوصی است، باید به تعهدات خود عمل کند.

مدیرکل دفتر امور نمایندگی های سازمان توسعه تجارت گفت: همانگونه که مسوولان کشورهای خارجی در زمان سفر به ایران به حتم با خود حداقل 10پروژه اقتصادی مورد نظر بخش خصوصی را به همراه دارند و برای رفع مشکل آنها و یا ترغیب مسوولان ایرانی برای استقبال از تولیدات آنها تلاش می کنند، دولتمردان ایرانی نیز باید چنین رویه ای را در پیش گیرند.

وی تصریح کرد: در تمام اسناد بالادستی کشور بر لزوم توسعه صادرات تاکید می شود و باید متوجه بود که به حتم مسیر رشد و پیشرفت اقتصادی کشور و رفع مشکلات کنونی گریبانگیر آن نیازمند توسعه صادرات است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.