گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

صادرات بیش از یک میلیون تن میوه، , تره بار

ایرنا - رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی از صادرات یک میلیون و 96 هزار تن میوه، سبزی و صیفی در هفت ماهه (فروردین تا مهرماه) خبر داد.

 

   سیدرضا نورانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، ارزش صادرات میوه، سبزی و صیفی در این مدت را 620 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: ارزش آن 57 درصد و وزن آن 32 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد. 


وی نسبت تولید و صادرات محصولات باغی و جالیزی امسال را نیز مناسب عنوان کرد و اظهار داشت: صادرات محصولات کشاورزی باغی و جالیزی نیز در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 28 درصد و وزن 25 درصد افزایش یافته است.

وی وضعیت تولید میوه امسال را به جز پرتقال خوب دانست و گفت: امسال بیش از 3.5 میلیون تن سیب درختی، بالغ بر 750 هزار تن انار و بالغ بر 300 هزار تن کیوی در کشور تولید شده که بخشی از آن مازاد بر نیاز داخل است که باید صادر شود.

وی درباره میزان تولید پرتقال شمال کشور نیز افزود: با توجه به کاهش تولید پرتقال استان مازندران به دلیل سرمازدگی در سال گذشته، به طور حتم برای شب عید و ماه های ابتدایی سال 94 به دلیل سیاه بهار بودن با کمبود پرتقال مواجه خواهیم شد که در این راستا پیشنهاد داده ایم با وجود ممنوعیت واردات میوه، برای تنظیم بازار این محصول و کاهش ضرر مصرف کنندگان 200 هزار تن پرتقال وارد کشور شود.

وی ادامه داد: در صورت واردات این میزان، پرتقال مورد نیاز شب عید و دو ماه ابتدایی سال 94 تامین خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت عرضه گوجه فرنگی به بازار هم اظهار داشت: سرمای اواخر مهرماه جاری نیز جالیزهای گوجه را دچار آسیب دیدگی کرد به طوری که گوجه فرنگی دزفول از آبان ماه وارد بازار شد و کماکان کمبود گوجه فرنگی تا پایان آذر ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی و کاهش ضرر مصرف کنندگان باید تدابیر لازم اتخاذ شود، چرا که ممکن است در یک سالی با کمبود تولید یک یا چند محصول مواجه شویم اما نباید مصرف کننده برای خرید هر کیلوگرم میوه بیش از 4 تا 10 هزار تومان عرضه کند.

وی گفت: بنابراین وقتی با کمبود مواجه می شویم باید سیاست واردات اجرا شود تا مصرف کنندگان نیز بیش از این متضرر نشوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.