گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران :صادرات غیر نفتی باید اولویت اول باشد

ایرنا - رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت : باید در کشور صادرات غیر نفتی در اولویت برنامه هاقرار بگیرد و همه به صادرات غیر نفتی به عنوان یک امر مهم نگاه کنند.

 

   به گزارش ایرنا، ولی الله افخمی راد روز چهارشنبه در همایش روز صادرات در کرمان افزود : گذر از شرایط سخت و دشواری که برای دولتمردان تدبیر و امید به جای مانده، کار ساده ای نیست و به سرعت نمی توانیم مشکلات را حل کنیم.


استفاده از تجارب بشری نقش مهمی در پیشبرد اهداف دارد که گاهی از آنها استفاده نکرده ایم و هزینه های بسیاری به ما تحمیل شده است.

وی بیان کرد: دولت یازدهم میراث دار دولتی است که بدنه بسیار بزرگی دارد و نمی تواند در کوتاه مدت کاری انجام دهد.

وی گفت: تحریم کشور را از پای در نمی آورد اما سرعت حرکت کشور را کم می کند و هزینه های سنگینی را برای ما ایجاد کرده و در ایام گذشته چنین هزینه هایی را تحمل کرده ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود : بر اساس گزارشی که مدیریت یکی از بانک های ایرانی در خارج از کشور ارایه می کرد، هزینه ای که این چند سال از باب تحمل انجام عملیات بازرگانی بر دوش تجار ایران و به دوش مردم گذاشته شده 100 میلیارد دلار است.

وی گفت: وقتی پول را از طریق بانک نمی توانیم وارد کنیم قدرت رقابت را از دست می دهیم.

وی اضافه کرد: حضور در بازار سیاه و کالا را با تاجر و بازرگانی در کشور دیگر فروختن، دلهره و اضطرابی که به دلیل عدم دریافت پول دارد، همه اینها هزینه هایی است که بر دوش تاجر ایرانی بار می شود.

افخمی، تصریح کرد: با همه این مشکلات و تحریم های بانکی، صادراتی غیر نفتی کشور در هشت ماه گذشته 31.5 میلیارد دلار بوده که رشد 20 درصدی را شاهد هستیم و اگر زمینه های آرامش برای صادرکنندگان فراهم شود، بیشتر هم می شود.

وی گفت: بازارهای هدف کالاهای ما چین با شش میلیارد دلار، عراق چهار میلیارد دلار، امارت 2.5 میلیارد دلار، افغانستان 1.6 میلیارد دلار و هند 1.4 میلیارد دلار است.

وی افزود: جزء 10 کشور اول هدف کالاهای صادراتی یک کشور اروپایی نیز وجود دارد که ایتالیاست.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: بیشترین صادرات ما به قاره آسیا با 92.6 درصد است، همچنین پنج درصد به اروپا و دو درصد به آفریقاست و صادرات کشور به آمریکا و اقیانوسیه بسیار پایین است.

وی گفت: واردات کشور در هشت ماه سال جاری 34 میلیارد و 225 میلیون دلار بوده اما فاصله صادرات و واردات ما کم شده که نقطه قوتی در تجارت کشور است.

وی افزود: سهم عمده کالاهای وارداتی ما کالاهای اساسی است و توان انجام فرآیند در مواد اولیه وارداتی در کشور بالا و خوب است.

افخمی، اظهار کرد: قیمت نفت نیز در حال کاهش است که کار سخت تر و دشوار تر خواهد شد.

وی به بیان درخواست هایی برای تسریع در استرداد ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با تاخیر بسیار زیاد مواجه هستیم و امیدواریم تسریع در پرداخت حقوق ورودی متعلق به مواد اولیه وارداتی با همراهی رییس گمرک استمرار یابد.

وی گفت: خرید ارز صادراتی از طریق صرافی های بانک های ایرانی در داخل کشور انجام می شود و همچنین صدور ضمانت نامه ها برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی نیز در حال پیگیری و تسهیل است و مشکل خروج ماشین آلات برای فعالیت های خدمات فنی و مهندسی حل شد.

افخمی، بیان کرد: ضرورت سپرده گذاری صندوق توسعه ملی نزد بانک توسعه صادرات مورد تاکید جدی قرار گرفت که باعث تقویت منابع آن می شود.

وی ادامه داد: می توانید در زمینه توسعه خدمات توریستی کار کنیم و همچنین طراحی نرم افزارها می تواند برای صادرات موثر باشد.

وی اظهار کرد: برای توسعه صادرات باید برای کشورهای هدف پرواز مستقیم باشد، خط آهن کشور را به کشورهای همسایه وصل کنیم تا حمل و نقل ریلی بهتر شود و ناوگان حمل و نقل دریایی و خطوط مستقیم را به کشورهای مقصد راه اندازی کنیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.