گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

کارگروه فرهنگی اجتماعی برای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز تشکیل می شود

ایرنا- معاون فرهنگی و پژوهشی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در راستای اجرای ماده 4 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، یک کارگروه فرهنگی اجتماعی با هدف پیشگیری از معضل قاچاق در کشور تشکیل می شود.

 

   به گزارش ایرنا به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی ستادمرکزی مبارزه باقاچاق کالا وارز،«سیدعلیرضا گلستانی زاده» در نشست اعضای فرهنگی و اجتماعی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: با فعال شدن این کارگروه از توان دستگاه هایی که مطابق قانون وظایفی بر عهده آنها گذاشته شده به منظور پیشگیری از قاچاق در ابعاد فرهنگی و اجتماعی و نهادینه کردن فرهنگ مصرف کالاهای داخلی و کالاهای مجاز وارداتی استفاده می شود.


در ماده 4 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است: به منظور هماهنگی و نظارت بر اجرای وظایف مندرج در این فصل، ستاد می تواند حسب مورد کارگروه های کارشناسی از قبیل کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز متشکل از نمایندگان دستگاه های عضو ستاد تشکیل دهد.

گلستانی خاطر نشان کرد: مطابق ماده 14 قانون دراین زمینه لازم است درمجموعه ی کارگروه برنامه هایی براساس سیاست های ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شود.

همچنین ماده 14این قانون تصریح دارد: دستگاه های تبلیغی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی از جمله سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری موظفند برنامه های فرهنگی، آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی را براساس سیاست های ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اولویت های ستاد با هدف افزایش کیفیت تولیدات داخلی، ارتقای فرهنگ عمومی برای گرایش به استفاده از کالای تولید داخلی و جلوگیری از مصرف کالای قاچاق، اجرا کنند.

وی آگاهی بخشی به جامعه را از وظایف بخش فرهنگی کشور دانست و گفت: لازم است که با نهادینه سازی قبح قاچاق نسبت به فرهنگ سازی درباره این معضل اطلاع رسانی شود.

گلستانی زاده به آسیب شناسی های انجام شده توسط معاونت فرهنگی و پژوهشی ستاد در 6 ماهه دوم سال 92 که منجر به تهیه طرح جامع راهبردی شده اشاره کرد و افزود: با توجه به سوابق فرهنگ سازی صورت گرفته در بخش های مختلف می توان جامعه را نسبت به خطرات ناشی از استفاده از کالای قاچاق همچون لوازم آرایشی و بهداشتی هوشیار کرد .

معاون فرهنگی و پژوهشی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نگاه ویژه فرهنگی در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: توجه مقام معظم رهبری در بحث فرهنگ و وجوب حضور دستگاه های فرهنگی در امر مبارزه با قاچاق، ستاد را بر آن داشت تا با استفاده از ظرفیت های فرهنگی کشور در این رابطه گام بر دارد.



**تاثیر رسانه ها بر مصرف گرایی مردم

وی بخشی از تقاضاهای افراد در جامعه را کاذب و تجویز شده تبلیغات رسانه ای دانست و گفت: استفاده از برندها و مدهای روز نشان دهنده آن است که بخشی از نیاز بازار را دیگران و از طریق رسانه ها برای مردم کشور ما برنامه ریزی و فرهنگ سازی می کنند.

گلستانی زاده با بیان اینکه قبحی در خرید و فروش اجناس قاچاق وجود ندارد، گفت: افرادی بدون اینکه به عواقب اقتصادی و فرهنگی خرید اجناس قاچاق توجه کنند اقدام به فروش ، خرید و حتی تشویق سایرین به خرید این نوع اجناس نیز می کنند و این موضوع به امری طبیعی و عادی در عرصه ی مبادلات تجاری و اقتصادی کشور تبدیل شده و کاملا قبح زدایی شده است.

وی به تضییع کرامت انسانی افراد ضعیف در فرآیند سودجویانه قاچاق توسط برخی سرمایه داران اشاره کرد و افزود: سود اصلی را قاچاقچیان کلان که در دفتر کار خود در شهرهای بزرگ نشسته اند، می برند.



**افزایش میزان قاچاق

معاون فرهنگی و پژوهش ستاد به حجم 19 میلیاردی قاچاق در سال 89 اشاره کرد و افزود: این حجم در سال 92 به 25 میلیارد دلار رسیده است.

گلستانی به تصویب قانون مبارزه با قاچاق در سال 92 اشاره کرد و گفت: ماده 4 قانون بر تشکیل کارگروه ها و اقدامات پیشگیرانه از طرف ستاد براساس نیاز تاکید دارد و در ذیل ماده 14 دستگاه های فرهنگی موظف به تبیین اولویت های فرهنگی در راستای تقبیح قاچاق و ترغیب مردم به استفاده از کالای ایرانی تاکید شده است.

در ادامه حجت الاسلام عرب نماینده شورای سیاست گزاری ائمه جمعه کشور در این جلسه به نقش مرجعیت در تقبیح قاچاق اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مبتلا به خریدکالای قاچاق در جامعه نوعا شهروندان مقید به مسائل شرعی هستند در نتیجه نسبت به فتاوای مرجعیت اهتمام ویژه داشته که با صدور فتوای حرام بودن قاچاق از سوی مراجع شاهد تحول بزرگی در این بخش خواهیم بود.

وی افزود: در مواردی همچون کپی رایت نیز شاهد چنین اتفاقی بودیم که با فتوای برخی از مراجع در این زمینه شاهد بروز اتفاق های خوبی هستیم .

عرب خاطرنشان کرد: ائمه جمعه نیز می توانند در این راستا به نقش تبلیغی خود عمل کرده و نسبت به برحذر داشتن مسلمین از خرید کالای قاچاق اقدام کنند.

در این جلسه که با دعوت از اعضای مذکور در ماده 14 قانون مبارزه شامل دستگاه های تبلیغی، فرهنگی ، پژوهشی و آموزشی از جمله سازمان صدا سیما، سازمان تبلیغات اسلامی ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،آموزش و پرورش ،علوم تحقیقات و فناوری تشکیل شده بود، نمایندگان شورای سیاستگزاری نماز جمعه، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی،آموزش و پرورش ، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بر ضرورت کار فرهنگی برای پیشگیری از قاچاق به عنوان یکی از مصادیق جدی تجارت و اقتصاد پنهان تاکید کردند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.