گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

آیا شاه کلید دولت در تصویب منطقه آزاد اقتصادی مهران خواهد چرخید؟

پایگاه خبری عصر ایلام در مطلبی با عنوان 'آیا شاه کلید دولت در تصویب منطقه آزاد اقتصادی مهران خواهد چرخید؟' به تلاش های مدیران ارشد استان و بویژه استاندار ایلام برای تصویب منطقه آزاد تجاری در مهران و پیامدهای آن در توسعه منطقه پرداخته است.

 

   در این یادداشت آمده است: ظرفیت و پتانسیل های استان آنقدر بکر، دست نخورده و مغفول باقی مانده که هر وقت در هر همایش یا نشستی از آنها سخن به میان می آید فقط واژه حسرت روبروی ما قرار می گیرد.


تعیین اولویت های توسعه یا همان سند چشم انداز رشد و پیشرفت استان یکی دیگر از سووال هایی است که بارها پرسیده شده ولی جوابی قانع کننده برای آن شنیده نشده است.

یک بار کشاورزی گرانیگاه توسعه استان معرفی و تصور می شود با این میزان آب های اندک زیر زمینی و سدهای ناتمام می شود یک انقلاب در حوزه کشاورزی در استان صورت داد.

اگر از دهلران به سمت خوزستان رفته باشید و هزاران هکتار از اراضی بایر و رها شده را ببینید قطعا به صحت بخشی از ادعای فوق می رسید.

رییس دولتی دیگر در استان، صنعت و معدن را گرانیگاه توسعه ایلام معرفی می کند اما وقتی تعداد پروژه های ناموفق صنعتی را ورق می زنیم و با شهرک های صنعتی!! و پروژه های نیمه تمام و خالی از صنعت روبرو می شویم و همچنین کارخانه هایی که سود آنها نه تنها متوجه استان نمی شود بلکه محیط زیست ایلام را نیز تخریب می کند، بر می خوریم، گزینه صنعت را از روی میز توسعه استان حداقل تا مدت های مدید بر می داریم.

نفت و گاز یکی دیگر از ظرفیت ها و پتانسیل های استان است که هر مسوولی که بخواهد زبانش انرژی داشته باشد آنها را به اذهان ترانسفر می نماید اما هنوز از خود نپرسیده اند که وقتی هنوز دفتر اداری این پتانسیل عظیم و خدادادی در استانی دیگر است چطور می شود 15 درصد ظرفیت گاز کشور را استخراج نمود؟

خوزستان بیش از 50 درصد از سهم سه درصدش از استخراج منابع انرژی را وصول نموده است، شما چند دهم درصد از این سهم را دریافت کرده اید؟

برنامه ای برای میادین مشترک ایلام و عراق دارید؟ البته با پایین آمدن قیمت نفت این حوزه نیز تهدید می شود.

باری دیگر ظرفیت جنگل های زاگرس به عنوان موضوع و مشکل فراروی استان مطرح می شود، در اینکه جنگل های بلوط برای همه ایلامیان مهم است و قطعا تنفس طبیعی را به تنفس مصنوعی ترجیح خواهند داد شکی نیست و حضور 12 استاندار حوزه زاگرس در استان هم بسیار تحسین برانگیز بود.

اما وقتی جوان بیکار ایلامی نایی برای نفس کشیدن ندارد و حاضر است در کویر یزد ، اصفهان و قم باشد به شرطی که اشتغال پایدار داشته باشد، می تواند در جنگل های انبوه بلوط چهار محال بختیاری ، کهگیلویه و بویر احمد و ایلام، بیکار باقی بماند؟ لطفا کسانی که استخدام دولت هستند و شرایط جوانان بیکار را لمس نکرده اند اظهار نظر ننمایند و به جای آن یک روز بی حقوق سر کار بروند.

هر چند این به معنای نفی ظرفیت عظیم منابع طبیعی و توریستی استان نمی باشد.

البته شنیده ها حاکی از هدر دادن بودجه بیت المال برای کاشت انواع درختان بنه ، بلوط و غیره در دامنه طبیعت استان در سالهای گذشته داشته است. 

به نام نهال بوده است ولی به کام استخدام های فامیلی تمام شده است.

این شنیده ها گویای آن است که به نام کاشت نهال اعتبار دریافت شده است ولی رشد نهالهای خودروی درختان اطراف را به نام خود فرض کرده اند و اعتبار احیای بلوط دریافت کرده اند و صرفا با یک چاله ظاهری همه را گول زده اند و به اصطلاح در این چاله ها نهالی نیست!!. 

تاکنون بررسی فرموده اید که چه کسانی و از چه استانی از محصول درختان بنه ایلام بهره برداری می کنند؟

ظرفیت توریستی و گردشگری ایلام هم بحث فراوانی می طلبد که به عنوان سومین ظرفیت استان بعد از مرز مهران و نفت و گاز می تواند مورد توجه باشد. 

اما تا وقتی که ایلام یک هتل یک ستاره هم ندارد فعلا مطرح کردن آن فقط ایلام را بدنام می نماید.

هرچند ظرفیت ها و پتانسیل هایی که ذکر شد می توانند در توسعه استان نقش داشته باشند اما هرکدام امتحان خود را پس داده اند و نتیجه ای دریافت نشده است و هیچکدام به تنهایی به توسعه همه جانبه استان ختم نشده و نخواهند شد.

اما اصلی ترین و مهم ترین گرانیگاه توسعه استان در کنار دیگر ظرفیت های ایلام، مرز مهران و تصویب منطقه آزاد اقتصادی در دولت و مجلس است .

توسعه فضای کسب و کار ، حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی فقط در لوای منطقه آزاد اقتصادی که تمام شرایط بین المللی برای جذب سرمایه گذار را داشته باشد، امکان پذیر است.

کشور عراق یک متر مکعب گاز ندارد و بارها به عنوان یک کشور مصرف کننده معرفی شده است. 

البته هم اکنون عربستان و ترکیه آنقدر در این کشور سرمایه گذای کرده اند که حتی آب معدنی عراق را صحرانشینان عربستان بدون آب و علف تامین می نمایند.

اما با تصویب این منطقه ورق بر خواهد گشت، به عنوان نمونه توسعه پتروشیمی و صنایع تبدیلی و پایین دست در استان می تواند برای در اختیار گرفتن بازارهای کشور عراق در سرنوشت استان بسیار تاثیر گذار باشد و تصویب منطقه آزاد اقتصادی و پیشرفت هایی که متعاقب آن در حوزه راه بوجود خواهد آمد این ظرفیت بالقوه را به بالفعل تبدیل می نماید.

از اهداف ایجاد منطقه آزاد اقتصادی مهران می توان به تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‏گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‏ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارایه خدمات عمومی اشاره کرد.

در کشور ایران تاکنون هفت منطقه آزاد اقتصادی و تجاری راه اندازی شده است که عبارتند از : کیش، انزلی، چابهار، اروند، ماکو، ارس و قشم و همچنین در بیش از 20 استان، منطقه ویژه اقتصادی تاسیس شده است که نشان از توجه ویژه شورای عالی مناطق آزاد و تجاری به این مقوله مهم دارد.

تصویب منطقه آزاد اقتصادی مهران به عنوان هشتمین منطقه آزاد کشور، افق های روشنی را پیش روی منطقه ثروتمند ایلام و مهران قرار خواهد داد.

امنیت متوازن در مرز مهران به عنوان پایه و مبنای توسعه سیاسی و اقتصادی استان هم مطرح شد به گونه ای که بیش از 2 میلیون نفر، مرز مهران را برای تردد به عتبات عالیات در ایام اربعین انتخاب نمودند.

بعد از خلق حماسه حسینی مردم استان ایلام در امر زائر نوازی و زائر مداری در ایام اربعین و تردد آن تعداد زائر از مرز مهران، آیا دولت تدبیر و امید شاه کلید خود را در قفل های روغن کاری شده ایلام به نام تصویب منطقه آزاد اقتصادی مهران خواهد چرخاند؟ 

شنیده ها حاکی از حضور محمدرضا مروارید؛ استاندار ایلام از دیروز در تهران و رایزنی گسترده با وزرای دولت برای تصویب منطقه آزاد اقتصادی مهران دارد.

امری مهم و بسیار تاثیر گذار که رقم خوردن آن زمینه ساز توسعه پایدار در استان خواهد بود.

آنچه که بسیار مهم به نظر می رسد حضور مهندس ترکان مشاور ارشد رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری ، به عنوان یار دیرین جناب مروارید است که می تواند در تصویب این منطقه بسیار مؤثر باشد.

قدرت چانه زنی خود مهندس مروارید با دیگر اعضای هیات دولت هم می تواند در تصویب نهایی این طرح مفید واقع شود و در صورت تصویب قطعی در دولت باید منتظر چانه زنی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بود. انشاءالله
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.