گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

صادرکنندگان بدون حمایت مالی توان رقابت در بازار جهانی ندارند

ایرنا- مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: صادرکنندگان ایرانی نمی توانند بدون حمایت مالی در بازارهای بین المللی رقابت کنند.

 

   به گزارش ایرنا، «طاهر شه حامد» روز چهارشنبه در همایش «راهکارهای توسعه صادرات شهرستان کاشان» افزود: در خارج از ایران، صادرکنندگان با نرخ های ترجیحی تامین مالی می شوند، اما در ایران اگر صادرکننده ای با 30 درصد این نرخ ها تامین شود، باید خیلی خوشحال بود.


وی با بیان اینکه در ایران صادرکننده با نرخ های بالا و حمایت های پایین تامین می شود، یادآور شد: شاید در دوره کوتاهی این صادرکننده موفق باشد، اما در دراز مدت دچار بحران خواهد شد.

رییس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در دنیای خارج، صادرکننده بین 60 تا 80 درصد تامین مالی می شود، درحالی که در ایران این رقم زیر10 درصد است.

وی گفت: آنچه که نتوانست از صادرات کشور حمایت کند و آن را زمین گیر کرد، صرفا تحریم های خارجی نبود بلکه تحریم های داخلی بیش از تحریم های خارجی موثر بود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: موانع متعددی پیش پای صادرکننده وجود دارد که از مهمترین آنها، نقدینگی تولیدکننده و صادرکننده است.

وی اظهار داشت: برای رقابت در عرصه بین الملل سه فاکتور مهم «قیمت پایین» ، «کیفیت بالا» و «میزان دسترسی به نقدینگی» وجود دارد.

شه حامد افزود: به علت حمایت و تغییر نگرش به مقوله صادرات، میزان صادرات کشور در اوایل سال 1380 از 4.77 میلیارد دلار به رقم 38 میلیارد دلار رسید، یعنی حدود هشت برابر افزایش یافت، اما به دلایل مختلف از جمله تشدید تحریم ها این رشد پایدار، متوقف شد.

وی تاکید کرد: در یکی دو ماه اخیر با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و نیز کاهش درآمدهای ارزی ما نیاز به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی خواهیم داشت.

بگفته شه حامد، باید با راهکارهای خروج از رکود تورمی و خروج از رکود بدون آثار تورمی بتوانیم واحدهای غیرفعال و راکد را فعال کنیم، بدون آنکه آثار تورمی داشته باشد.

همایش راهکارهای توسعه صادرات شهرستان کاشان با حضور مدیران صنایع این منطقه، و رایزن های فرهنگی کشورهای ترکمنستان، تونس، هندوستان، کره جنوبی، اندونزی و اقلیم کردستان در محل فرمانداری کاشان برگزار شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.