گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

حدود 400 هزار راس دام به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: حدود 400 هزار راس دام عشایر در سال جاری به خارج از کشور صادر شد.

 رییس سازمان امور عشایر: حدود 400 هزار راس دام به خارج از کشور صادر شد  کرمعلی قندالی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در سمنان افزود: صادرات دام عشایر به خارج از کشور ادامه دارد و امیدواریم در مدت یک سال این رقم به حدود یک میلیون راس برسد.


وی از تشکل های عشایری کشور خواست برای تقویت اقتصاد و مقابله با مشکلات به صورت پررنگ وارد برنامه صادرات شوند.

وی با اشاره به بروز خشکسالی و مشکلاتی که جمع عشایری در یک سال اخیر داشته اند، افزود: در سال آبی گذشته 10 استان کشور درگیر این مشکل بودند که برای کاهش اثر خشکسالی، در کلان 238 میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب پیش بینی و در استانها توزیع شد.

قندالی با بیان اینکه تاکنون 25 درصد از این رقم تخصیص یافته است، ابراز امیدواری کرد: با تامین این اعتبار بخش قابل توجهی از مشکلات عشایر در کشور برطرف شود.

وی تامین علوفه دامداران عشایر را از دیگر اقدام ها برشمرد و گفت: در این برنامه با مساعدت وزیر جهاد کشاورزی طرح تامین مدت دار علوفه به صورت شش ماهه اجرایی شد که در حال افزایش این مدت به یک سال هستیم تا دام به مرحله فروش برسد و عشایر توان بازپرداخت تسهیلات را پیدا کنند.

رییس سازمان امور عشایر کشور تشکیل شورای عالی عشایر پس از 12 تا 13 سال وقفه را از دیگر اقدام های موثر برای حمایت از عشایر در سال جاری بیان کرد و گفت: در این نشست به ریاست معاون اول رییس جمهوری و حضور وزیران مرتبط، مقرر شد 500 میلیارد ریال اعتبار در اختیار تشکل های عشایری قرار گیرد.

وی علت موفق نبودن طرح خرید دام از عشایر را تعیین قیمت تضمینی پایین تر از بازار دانست و گفت: نبود نقدینگی برای خرید دام از عشایر از دیگر دلایل این امر است که در نهایت برای رفع مشکل عشایر طرح صادرات دام در برنامه قرار گرفت.

قندالی گفت: طرح خرید دام عشایر قرار بود در چهار استان سمنان و خراسان های جنوبی، شمالی و رضوی انجام شود.

جامعه عشایری در ایران متشکل از 214 هزار خانوار با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر با 24 میلیون واحد دامی است.

عشایر استان سمنان حدود 14 هزار نفر است که بیش از 700 هزار راس در اختیار دارند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.