گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

لزوم توجه به بازار عراق

سنجابی با اشاره به لزوم توجه به بازار عراق تأکید کرد: با وجود اینکه ایران با عراق بیش از هزار و 200 کیلومتر مرز مشترک دارد اما تنها 13 درصد از سهم این بازار در اختیار ایران می‌باشد.

  به گزارش باشگاه خبرنگاران ، جهانبخش سنجابی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در جلسه شورای سیاست‌گذاری کنفرانس فرصت‌های ویژه اقتصادی و تجاری ایران و عراق با اشاره به لزوم توجه به بازار عراق گفت: این بازار به دلایل امنیتی، سیاسی و اقتصادی باید مورد توجه ما قرار گیرد چرا که حداقل نیاز بودجه‌ای برای بازسازی عراق 650 تا 850 میلیارد دلار برآورده شده است. 


وی افزود: حجم بودجه سالیانه عراق بالغ بر 140 میلیارد دلار می‌باشد و بودجه دوسالانه این کشور بیش از 270 میلیارد دلار برآورد شده که این امر نشان‌دهنده این است که عراق کشوری ثروتمند است و اقتصاد آن مبتنی بر اقتصاد آزاد می‌باشد و فضای کسب و کار آزاد و رقابتی در آن وجود دارد. 

وی ادامه داد: تا سال 2020، هزار و 500 میلیارد دلار حجم پروژه‌های عراق پیش‌بینی شده است و با توجه به اینکه ایران دارای بیش از هزار و 200 کیلومتر مرز مشترک و بیش از 15 نقطه مبادله مرزی با این کشور دارد با این حال ما سهم چندان مطلوبی از بازار عراق را در اختیار نداریم. 

سنجابی تصریح کرد: با وجود تمام این مزایای ذکر شده سهم ایران از بازار عراق تنها 13 درصد می‌باشد با وجود اینکه در چشم‌انداز ما تجارت 25 میلیارد دلاری با این کشور پیش‌بینی شده اما هنوز با این رقم فاصله‌ داریم. 

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به تجارت 6 میلیارد دلاری با عراق گفت: امکان مبادله 25 میلیارد دلار از بازار عراق امکان‌پذیر است و ما نباید به آن به عنوان یک آرزو نگاه کنیم. 

وی با برشمردن مشکلات موجود بر سر راه تجارت با عراق مشکلات موجود در کشور را به عنوان یکی از این عوامل برشمرد و گفت: برخی مشکلات نیز مربوط به کشور عراق است؛ به عنوان مثال چالش‌های بین‌المللی مانند تحریم‌ها و نیز جنگ ایران با عراق و همچنین نوع مداخله ما در بازار عراق و برخی بدسلیقه‌گی‌ها از جمله عوامل ذکر شده هستند. 

به گفته سنجابی، قدرت‌های منطقه نیز در تجارت ایران با عراق تأثیرگذار می‌باشند و کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و اردن در تجارت ایران و عراق تأثیرگذار هستند. 

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق چالش‌های ساختاری مانند ساختارهای بانکی را از جمله دیگر این مشکلات ذکر کرد و گفت: در عراق بانک مفهوم ندارد و در فرهنگ عمومی عراق به آن به دید یک صندوق برای نگهداری پول نگاه می‌شود و در کل چالش‌های فرهنگی و اجتماعی در عراق بر مبادله تجاری میان دو کشور تأثیرگذار است. 

وی در پایان مشکلات بانکی را یکی دیگر از موانع بر سر راه تجارت ایران و عراق ذکر کرد و گفت: متأسفانه سیستم بانکی ما حمایت‌گر نیست و پوشش ریسک در کشور ما کامل نیست البته نسبت به پنج سال گذشته بسیار به سمت جلو حرکت کردیم اما قدم‌هایی که برداشته شده هنوز کافی نیست. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.