گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

عراق خواهان حضور مستمر و مستقیم تاجرهای ایرانی است

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: نمایشگاه اختصاصی بغداد فرصت بسیار خوبی برای معرفی شرکت­ ها و کالاهای ایرانی است و می­ تواند شرکت­ های عراقی را برای دریافت نمایندگی و یا مشارکت در تولید ترغیب کند.

                                 به گزارش ایرنا از سازمان توسعه تجارت، ابراهیم رضازاده در خصوص برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد اظهار کرد: با توجه به حضور رقبای ایران از جمله ترکیه، اردن و عربستان سعودی در بازارهای عراق و به دلیل آگاهی بیشتر مردم این کشور از نحوه مصرف درآمدهای ناشی از کالاهای کشورهای مذکور و اهداف تروریستی، آنها تمایل بیشتری به مصرف کالاهای ایرانی پیدا کرده­ اند؛ بنابراین نیاز بیشتری به معرفی کالاهای ایرانی در بازارهای عراقی مشاهده می شود.


وی ادامه داد: بر این اساس تصمیم به برپایی نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عراق گرفته شد. شرکت­های ایرانی با وجود مهلت کمی که برای مشارکت در نمایشگاه داشتند، استقبال بی­نظیری کردند. این نمایشگاه بی­نظیر در وسعتی به مساحت 7000مترمربع و با حضور بیش از 250 شرکت در زمینه­های دارو و تجهیزات پزشکی، ساختمان، آب و برق، نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی، صنایع مواد غذایی، شوینده، لوازم خانگی و خودرو برگزار می­شود.

رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به گله­مند بودن مقامات عراقی از عدم استقبال شرکت­های ایرانی برای مشارکت در نمایشگاه تاکید کرد: مقامات عربی انتظار داشتند که شرکت­های ایرانی به صورت مستقل نمایشگاهی در عراق برپا کنند. بعد از اینکه آنها گلایه هایشان را ابراز کردند و پیشنهاد برپایی نمایشگاه را داشتند، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور برگزاری این نمایشگاه را صادر کرد. خوشبختانه نمایشگاه با استقبال خوبی روبرو شده است به طوری که پس از پایان زمان اعلام آمادگی شرکت­ها برای شرکت در نمایشگاه، همچنان برخی از شرکت­ها متقاضی بودند.

رضازاده همچنین خاطرنشان کرد: ایران و عراق از نظر جغرافیایی و فرهنگی قرابت زیادی دارند. گلایه­های مقامات عراقی واقعا به جا بود. حتی در شهرهای جنوب ایران که به مرز عراق نزدیک هستند رقبای ما حضور پررنگ­تری در بازارهای عراقی دارند، از طرفی شیعیان عراق تمایل بیشتری به مصرف کالاهای ایرانی دارند. بنابراین آنها انتظار داشتند که شرکت­های ایرانی حضور مستمر و مستقیم در عراق داشته باشند.

رضازاده درخصوص اینکه نمایشگاه بغداد فرصت­های زیادی را برای ایران ایجاد می­کند تصریح کرد: شرکت­های ایرانی می­توانند در نمایشگاه بغداد کالاهایشان را معرفی کنندو شرکت­های عراقی هم برای دریافت امتیاز نمایندگی و یا مشارکت در تولید ترغیب می­شوند. در این نمایشگاه مردم عراق با توانمندی­ها و دستاوردهای جدید ایران به ویژه در محصولاتی با فناوری پیشرفته مانند دارو و تجهیزات پزشکی بیشتر آشنا خواهند شد.

رضا زاده به شرکت های کوچک و متوسط که مایل به حضور در بازار عراق هستند توصیه کرد: این شرکت­ها می­توانند اقدام به تشکیل کنسرسیوم یا خوشه­های صادراتی کنند و یا از طریق شرکت­های مدیریت صادرات دفاتر فروش و توزیع در بازارعراق دایر کند. عدم حضور مستقیم شرکت­ها و رقابت­های منفی در تعیین قیمت باعث شده تولیدکنندگان ایران کمترین بهره را از صادرات کالای خود داشته باشند؛ چون با کمترین سود فروش کالای خود را درب کارخانه به مشتری تحویل می­دهند. می توان با همگرایی و ایجاد شرکت­های مدیریت صادرات به عنوان نماینده یک صنف در بازار عراق روی قیمت ها تاثیر اساسی گذاشت.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق اضافه کرد: به عنوان مثال به دلیل کاهش قیمت مرغ در بازار داخلی کشور و رقابت صادرکنندگان در این زمینه، بهای کالا در بازار عراق به شدت کاهش یافته به طوری که رقبای ترک و اکراین ناچار به ترک بازار مرغ شدند در حالی که ما می­توانیم با حضور نماینده صادرکنندگان مرغ در بازار عراق بر قیمت بازار داخلی تاثیر بگذاریم و قیمت تمام شده به نفع طرفین باشد. در این صورت موجبات رشد صنعت داخلی برای ما فراهم می­شد و ارزش افزوده ناشی از قیمت بالاتر به تولیدکنندگان اختصاص می یافت.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.