گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

لغو محدودیت های صادرات کالاهای ایرانی به اقلیم کردستان عراق

معاون برنامه ریزی استاندار کردستان عنوان کرد: یکی از خواسته های که در کمیته های تشکیل شده از سوی مسئولان کردستان ایران مطرح شد لغو محدودیت های صادرات کالاهای ایرانی به اقلیم کردستان عراق است.

               IMG13054822  به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به نقل از مهر، ارسلان ازهاری در جلسه جمع بندی مباحث ومصوبات 6کمیته تشکیل شده با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی کردستان و سلیمانیه که در سالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد، به مروری بر تفاهم نامه های منقد شده میان طرفین در سنوات گذشته پرداخت و گفت: علاقه مندی دولتمردان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به توسعه روابط طرفین در تمامی بخش ها اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و هنری تاکنون منجر به انعقاد پنج تفاهم نامه شده است.

وی عنوان کرد: اقدامات مطلوبی در راستای اجرایی کردن این تفاهم نامه ها صورت گرفته که نمونه آن ایجاد امکانات زیربنایی در دو طرف مرز کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق  است.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار و ارقام موجود مرزباشماق یکی از مرزهای فعال در ایران است، اظهارداشت: میزان مبادلات تجاری در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت میان کردستان ایران با اقلیم کردستان عراق از 251 میلیون دلار در سال گذشته به 6 میلیارد دلار در سال جاری افزایش داشته است.

معاون برنامه ریزی استاندار کردستان ادامه داد: در حال حاضر مرز باشماق مریوان رتبه سوم ترانزیت در ایران اسلامی را به خود اختصاص داده است.

ازهاری به دیگر اقدامات انجام شده در مرز باشماق اشاره کرد و گفت: گسترش پل مرزی از یک پل در گذشته به سه پل در حال حاضر، احداث پایانه های تجاری و مسافربری در جهت روان سازی و تسهیل امور برای فعالان اقتصادی و مسافران از دیگر اقدامات انجام شده در این مرز در راستای تفاهم نامه های منعقد شده است.

وی اعلام کرد: در طی تفاهم نامه های گذشته، طرفین توافق کرده بودند که اقدام به معرفی توانمندی های دو استان در قالب نمایشگاه های تخصصی کنند.

وی  با اشاره به اینکه تاکنون کردستان ایران پنج نمایشگاه تخصصی را در اقلیم کردستان عراق برپا کرده است ،افزود: در چهار نمایشگاه تخصصی برپا شده در کردستان ایران هم از هیئت هایی از سلیمانیه عراق دعوت به حضور در استان و بازدید از نمایشگاه ها شده است.

معاون برنامه ریزی استاندار کردستان گفت: در راستای اجرای تفاهم نامه ها هم تاکنون بیش از 16 هیئت از کردستان ایران به سلیمانیه در حوزه های تامین برق، بهداشت ودرمان ، آموزش های فنی و حرفه ای، کشاورزی و دانشگاهی  سفر کردند.

ازهاری در بخش دیگری از سخنانش به موضوعاتی که در دستور کار 6 کمیته تشکیل شده امروز قرار داشت،اشاره کرد و اظهارداشت: حمل یکسره کالا به سلیمانیه، پیگیری رسمی شدن مرز سیرانبندبانه از سوی طرف  اقلیم کردستان عراق ( این مرز از سوی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرز رسمی شناخته شده است) و لغو محدودیت های صادرات کالاهای ایرانی از جمله موضوعات در دستور کار این کمیته ها بوده است.

وی ادامه داد: از دیگر موضوعات مطرح شده در این کمیته ها شامل اجرایی کردن توافقات بخش های کشاورزی و پزشکی، حل مشکلات استاندارد و کنترل کیفیت کالا، پذیرش استاندارد جمهوری اسلامی ایران، تسهیل در ثبت شرکت های ایرانی در سلیمانیه و استقرار بانک ملی در سلیمانیه برای ردوبدل کردن پول میان تجار است.

وی به بازدید تیم هایی از کردستان ایران از سلیمانیه عراق اشاره کرد و گفت: در این بازدیدها طرفین در خصوص ایجاد مجتمع کشت و صنعت در شاره زور استان سلیمانیه بحث و تبادل نظرهایی کردند و مطالعات این کار هم انجام شده است.

معاون برنامه ریزی استاندار کردستان افزود: مکان یابی احداث این مجتمع هم صورت گرفته و بخش خصوصی ایرانی به شرطی که زمین در اختیارش قرار گیرد کار خود را آغاز می کند.

ازهاری بیان کرد: در راستای احداث واحدهای کشت محصولات گلخانه ای، واحدهای صنایع تبدیلی و گاوهای شیری در سلیمانیه آمادگی کامل را داریم.

وی اعلام کرد: در حوزه برق هم آمادگی لازم برای تامین برق مورد نیاز سلیمانیه و هم چنین تاسیس نیروگاه در این استان را باتوجه به دانش فنی موجود دارا هستیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.