گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

ایران به خوبی از تسهیلات ایجاد شده در اقلیم کردستان عراق استفاده نکرد

معاون عمرانی و بازرگانی استانداری سلیمانیه عراق عنوان کرد: متاسفانه ایرانی ها نتوانستند از تسهیلات ایجاد شده توسط مام جلال رئیس جمهور سابق عراق در سلیمانیه استفاده کنند.

                81506513-627580312  به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به نقل از مهر، یاسین رحیم فرج  در جلسه جمع بندی مباحث و مصوبات مطرح شده در6کمیته تشکیل شده با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی کردستان و سلیمانیه که در سالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد، در پاسخ به درخواست مسئولان کردستان ایران مبنی بر تسهیل ثبت شرکت های ایرانی در سلیمانیه گفت: داشتن مدارک، امتیاز و مجوزهای لازم ترجمه شده یکی از شرایط فعالیت و ثبت شرکت های ایرانی در سلیمانیه  است.

وی عنوان کرد: هر شرکتی که تاییدیه  از وزارت خانه های ایران را داشته باشد در صورت ارائه آن می تواند اقدام به ایجاد دفتر نمایندگی و فعالیت در سلیمانیه کند.

وی اظهارداشت: بهترین تسهیلات و امکانات برای طرف ایرانی در سلیمانیه به پیشنهاد مام جلال ایجاد شد ولی متاسفانه ایرانی ها از این موقعیت نتوانستند به صورت مطلوب استفاده کنند.

معاون عمرانی و بازرگانی سلیمانیه عراق ادامه داد: از هر فردی که قصد فعالیت در سلیمانیه را برمبنای قوانین و مقررات موجود در آن را دارد حمایت می کنیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان و رییس کمیته سرمایه گذاری و کشاورزی کردستان و سلیمانیه هم در این جلسه به مصوبات این کمیته اشاره کرد و گفت: لغو ممنوعیت واردات کالا و محصولات کشاورزی از طرف سلیمانیه و اعمال تعرفه ی مربوط در جهت حمایت از تولیدات داخلی و جایگزین کردن تعرفه به جای ممنوعیت از جمله مصوبات این کمیته بوده است.

کریم ذوالفقاری ادامه داد: از دیگر مصوبات این کمیته هم شامل صادرات گوشت مرغ تازه و گرم به اقلیم کردستان عراق مشروط به داشتن گواهی تایید از دامپزشکی آزاد است.

وی آزاد شدن صادرات انواع تخم مرغ خوراکی به سلیمانیه را از دیگر مصوبات این کمیته خواند و بیان کرد: صادرات انواع نهال، قارچ، کمپوست و سیب زمینی به کردستان عراق به شرط داشتن گواهی بهداشتی آزاد است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه گفت: اطلاع رسانی طرفین در مورد توانمندی های دو طرف، آمادگی برای حضور سرمایه گذاران و تسهیل در ثبت شرکت ها و اقامت طرفین از جمله مصوبات کمیته صنعت کردستان ایران و سلیمانیه است.

محمد دره وزمی اظهارداشت: پیگیری انتقال برق از مریوان به سلیمانیه به میزان 200 مگاوات با همکاری دولت های طرفین، استقرار شعبه ی بیمه ایران در سلیمانیه، تشکیل کمیته مشترک برق بین دو استان، رفع ممنوعیت استفاده از مصالح ساختمانی ایرانی دارای نشان استاندارد و به رسمیت شناختن استاندارد ایران از دیگر مصوبات این کمیته است.

وی به درخواست های طرف سلیمانیه از کردستان ایران اشاره کرد و افزود: مسئولان سلیمانیه خواستار راه اندازی کارخانه خوراک دام، کشتارگاه صنعتی دام و ساخت بیمارستان توسط سرمایه گذاران ایرانی در سلیمانیه شدند.

وی عنوان کرد:  دو طرف برای انجام عملیات اکتشاف معدن در سلیمانیه توسط بخش خصوصی کردستان ایران توافق کردند


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.