گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

صادرات به عراق را جدی تر بگیریم

عضو هیات مدیره انجمن فنی - مهندسی ایران گفت: اگر آیین‌نامه مصوب صدور خدمات فنی ـ مهندسی تسهیل شود، می‌توانیم صادرات را به 25 میلیون دلار افزایش دهیم.

  محمد امیرزاده در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ظرفیت خدمات فنی ـ مهندسی در کشورهای منطقه بسیار زیاد است، اظهار کرد: کشورهای عراق، امارات، قطر، عربستان، هند و قزاقستان پتانسیل بسیار زیادی دارند. در این کشورها پروژه‌های میلیارد دلاری وجود دارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های ایرانی به دلیل مسائل و محدودیت‌هایی که هست، ناچارند در حد ظرفیت‌هایی که در زمینه ارائه ضمانت‌نامه و تدارکات و تجهیزات کارگاه‌ها دارند، در این کشورها سرمایه‌گذاری کنند. متاسفانه ما برای ارائه ضمانت‌نامه مشکل داریم. در برخی کشورها مانند الجزایر مجبور شدیم ضمانت‌نامه نقدی بگذاریم. شرکت‌های فنی - مهندسی بسیاری از کشورها دو درصد به عنوان ضمانت‌نامه می‌پردازند، اما ما ناچار هستیم که در برخی مواقع 100 درصد تضمین بدهیم. این مشکل فضا را به نفع شرکت‌های چینی، ترکیه‌ای و لهستانی پیش می‌برد.

عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی یادآور شد: معتقدم ایران ظرفیت بسیار زیادی در زمینه خدمات فنی - مهندسی دارد و می‌تواند پروژه‌های بزرگی را در دنیا به نتیجه برساند. برای رسیدن به توسعه پایدار باید ساماندهی اقتصادی صورت بگیرد و همه بخش‌ها متوازن با یکدیگر کار کنند. متاسفانه در برخی موارد از جمله حمل و نقل هوایی ما امکان پرواز مستقیم به برخی از کشورهای هدف را نداریم، اما رقبای ما می‌توانند به راحتی به کشورهای موردنظر پرواز داشته باشند.

مدیر عامل شرکت فنی ـ مهندسی دیداس اضافه کرد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، امیدواری زیادی برای صادرات خدمات فنی - مهندسی وجود دارد. با صدور این خدمات، سایر بخش‌ها هم رشد می‌کنند و پویا می‌شوند، در نتیجه وضعیت اشتغال هم بهبود خواهد یافت.

عضو هیات مدیره انجمن خدمات فنی - مهندسی درباره بازار عراق تاکید کرد: بازار عراق به تنهایی می‌تواند ظرفیت مهندسی ایران را جذب کند. بنابراین باید به آن نگاه جدی‌تری داشته باشیم. عراق نیاز زیادی به پروژه‌های عمرانی دارد. به دلیل نزدیکی بُعد مسافت، شرکت‌های ایرانی می‌توانند از مصالح داخلی استفاده کنند؛ بنابراین شاهد تکاپو در صنایع مختلف خواهیم بود.

وی ادامه داد: با این‌که از نظر سیاسی ایران و عراق روابط نزدیکی دارند اما عراقی‌ها ضمانت‌نامه ما را نمی‌پذیرند. در کردستان عراق وضعیت پرداختی‌ها با مشکل مواجه است. از آن‌جایی که پروژه‌های عمرانی به دلیل کمبود منابع مالی پیش نرفتند، طرح‌های عمرانی هم کاهش یافته است و بیکاری به سراغ شرکت‌های ایرانی آمده است. باید تلاش کنیم فضای کسب و کار و صدور خدمات فنی - مهندسی از خلأ خارج شود.

امیرزاده با بیان این‌که کاهش صادرات خدمات فنی - مهندسی به عوامل گوناگونی مربوط است، یادآور شد: متاسفانه شرکت‌های ایرانی با دو، سه درصد اختلاف به رقبایش می‌بازند و پروژه‌ها را از دست می‌دهند. چینی‌ها منابع مالی ارزان در اختیار دارند و وام‌های بدون بهره می‌گیرند. ترک‌ها جایزه صادراتی دارند. اگر بشود با اختصاص جایزه صادراتی تا حدودی مشکلات را حل کرد، ایرانیان می‌توانند حضور بهتری داشته باشند. قطعا اگر مسئله تعاملات بانکی حل شود، جهش بزرگی خواهیم داشت.

وی با اشاره به لغو پرداخت جایزه صادراتی در دولت قبل تاکید کرد: این اشتباهی بود که در دولت گذشته اتفاق افتاد و ما پشتیبانی دولت را از دست دادیم. امیدوارم با نظر مساعد دولت و با توجه به قول معاون اول رئیس جمهوری و با پیگیری وزیر صنعت، معدن و تجارت این مشکل حل شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.