گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

استاندار کرمانشاه از رئیس مجلس درخواست کرد که منطقه آزاد تجاری قصرشیرین زودتر تصویب شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، ابراهیم رضایی در نشست نخبگان و اعضاء شورای اداری استان کرمانشاه با رییس مجلس شورای اسلامی که عصر امروز (چهارشنبه، 26 فروردین ماه) در سالن جلسات شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهارکرد: مردم استان کرمانشاه در ابعاد مختلفی همواره در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و هستند.

           لاریجانی: لازمه توافق ایران و1+5 برداشته شدن تمامی تحریم هاست

 

 وی افزود: مردم کرمانشاه هم امنیت استان را تامین کرده‌اند، هم به استانهای مجاور امنیت داده‌اند و هم در جنگ تحمیلی حضوری جانانه داشته‌اند و از کیان ایران اسلامی دفاع کرده‌اند.

 استاندار کرمانشاه یادآور شد: روزی که مراسم معارفه من بود، امام جمعه کرمانشاه اعلام کردند که این استان نرخ بیکاری‌اش 35 درصد است و این درحالیست که این آمار در حال حاضر کاهش یافته، ولی معضلات و مشکلات ما کم نیستند.

 رضایی ادامه داد: استان کرمانشاه هم در سطح منطقه و هم در کشور دارای موقعیت ممتازی است، بگونه ای که توانایی تامین حداقل 10 درصد مواد غذایی کشور را دارد.

وی افزود: در مهر ماه سال 1390 مردم استان کرمانشاه شاهد سفر مقام معظم رهبری بودند که این سفر مصوبات بسیار خوبی برای توسعه استان به همراه داشت، اما متاسفانه این مصوبات مورد بی‌توجهی قرار گرفت تا اینکه سال گذشته یک حرکت خوبی در راستای اجرایی کردن این مصوبات صورت گرفت و امروز هم از شما (رییس مجلس شورای اسلامی) می خواهیم که به ما کمک کنید تا شاهد اجرایی شدن تمامی این مصوبات در استان کرمانشاه باشیم.

رضایی خاطرنشان کرد: اختصاص رقمی برابر با 3000 میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در استان کرمانشاه یکی از مصوبات سفر رهبری به استان کرمانشاه است که به دلیل نداشتن ردیف بودجه‌ای در بودجه سال 94 قرار نگرفت که از شما (رییس مجلس شورای اسلامی) انتظار داریم این رقم را در قالب یک ردیف بودجه‌ای مشخص در بودجه سال 95 لحاظ کنید.

 استاندار کرمانشاه گفت: یکی از طرح‌های حائز اهمیت استان کرمانشاه، طرح بزرگ سامانه گرمسیری است که این طرح در حال اجراست، اما انتظار ما از مجلس شورای اسلامی این است که توجه جدی تر به اجرای کامل این طرح داشته باشند چراکه با اجرای آن بخش قابل توجهی از اراضی دیم و بایر بخش گرمسیری این استان آبی می‌شود.

وی افزود: سال گذشته با همت مدیران استان شاهد افزایش 300 درصدی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری در استان بودیم که در همین زمینه موفق به کسب مقام پنجم کشور هم شدیم، اما نکته این است که استان کرمانشاه برای توسعه بیشتر به سرمایه گذاری‌های بیشتر و کلان‌تری نیاز دارد.

 

رضایی تصریح کرد: استعداد، نیروی انسانی، فضای کار و از همه مهمتر آرامش در این استان وجود دارد که می طلبد با کمک مجلس شورای اسلامی زمینه های مناسبی برای ایجاد اشتغال جوانان این استان به وجود آید.

استاندار کرمانشاه گفت: یکی دیگر از مشکلات این استان وجود ریزگردهاست و کرمانشاه دومین استانی است که در معرض شدید این ریزگردها قرار دارد و همین موضوع می تواند به عاملی برای گریز دادن نیروهای متخصص از استان شود.

 وی همچنین از رییس مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیر جدی در خصوص تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین شد.

رضایی همچنین اجرایی شدن پروژه راه‌آهن غرب کشور، پالایشگاه آناهیتا و پتروشیمی اسلام آبادغرب را از دیگر خواست‌های اصلی استان عنوان کرد که نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی است.

 

استاندار کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان کرمانشاه همدلی و همزبانی خاصی میان مردم و مسئولین وجود دارد و همین عامل باعث ایجاد آرامش در استان شده است.

کرمانشاه از بیکاری رنج می‌برد

امام جمعه کرمانشاه گفت: امروز استان کرمانشاه از بیکاری رنج می‌برد.

آیت الله مصطفی علماء در این نشست با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال همدلی و همزبانی دولت و مجلس، گفت: این همان وحدت است که امام(ره) از سال 1342 روی آن تاکید داشتند و همه برکات انقلاب نیز بواسطه همین وحدت بدست آمده است.

 

وی افزود: امروز نیز ملت و دولت باید دست در دست هم داده و هم مقابل قدرت‌های بزرگ بایستیم و هم مشکلات را حل کنیم.

آیت الله علماء با بیان اینکه امروز هیچ کشوری جرات ندارد به ایران کج نگاه کند، گفت: امروز اقتدار ایران بگونه ای است که 1+5 یک طرف میز مذاکره و ایران به تنهایی در طرف دیگر می‌نشیند و همین دلیل بر اقتدار کشور ماست.

 

امام جمعه کرمانشاه افزود: امروز در منطقه ابرقدرت هستیم و این به برکت هدایت‌های رهبری حاصل شده که در تمام مراحل با قدرت از کیان کشور محافظت کرده‌اند.

وی همچنین خواستار توجه مجلس به طرح‌هایی جهت حمایت از امر به معروف و حجاب و عفاف شد.

 وی در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه از بیکاری رنج می‌برد، گفت: گفت: رفع مشکل بیکاری راه دارد. بعنوان نمونه ما در استان 800 هزار هکتار زمین کشاورزی داریم که تنها 200 هزار هکتار آن آبی است و اگر بخش دیگری از این اراضی را آبی کنیم بسیاری از جوانهای جویای کار صاحب شغل می شوند. از سوی دیگر سالانه دو میلیون تن واردات گندم داریم که با این کارها می توان از هدررفت منابع ارزی کشور نیز جلوگیری کرد.

آیت الله علماء همچنین بر لزوم چاره اندیشی برای ازدواج نسل جوان تاکید کرد.

 

مشکل شماره یک کرمانشاه "بیکاری" است

 

رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: مشکل شماره یک استان کرمانشاه، بیکاری است.

 

به گزارش ایسنا، علی جلیلیان در این نشست اظهارکرد: استان کرمانشاه که هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بوده، امروز مشکلات فراوانی دارد که مشکل شماره یک آن بیکاری است.

وی ادامه داد: ما هرچه صبر می کنیم اما گویا امیدی به علاج درد بیکاری در استان کرمانشاه نیست.

نماینده مردم اسلام‌آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: مشکل دوم استان کرمانشاه مهاجرت روستاییان به شهرهاست، به گونه ای که در حال حاضر بخش قابل توجهی از روستاهای این استان خالی از سکنه شده و بخش دیگری از روستاها دارای جمعیت اندکی است.

جلیلیان افزود: یکی از اصلی ترین دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها، ادامه تحصیل فرزندانشان در دانشگاه هاست که متاسفانه پس از فارغ التحصیلی نیز باید بیکاری فرزندانشان را ببینند.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه گفت: از دیگر مشکلات این استان وجود پروژه های نیمه تمام در حوزه راه‌ است، به گونه ای که راه‌های اصلی و بزرگراه‌های این استان سالهاست نیمه تمام مانده اند و هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده‌اند.

وی یادآور شد: سالهای سال می گذرد و هنوز خبری از پروژه راه‌آهن غرب کشور نیست و خود این پروژه به اثری باستانی برای مردم استان کرمانشاه تبدیل شده است.

نماینده مردم اسلام‌آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از یکسال است که پیگیر احداث پتروشیمی اسلام‌آبادغرب هستیم، اما در عمل چیزی را مشاهده نکرده‌ایم.

جلیلیان خاطرنشان کرد: با وجود تمامی این مشکلات و پشت سر گذراندن هشت سال جنگ تحمیلی مردم این استان همچنان پایبند نظام جمهوری اسلامی بوده و تمام تلاش خود را در راستای حفاظت از این انقلاب به کار می گیرند و ما نیز وظیفه خود می دانیم که پشت سر مقام معظم رهبری نه یک قدم جلوتر و نه یک قدم عقب‌تر جرکت کنیم.

 وی افزود: مردم استان کرمانشاه با وجود تنوع قومی و مذهبی در طول تاریخ همواره نشان داده اند که چگونه برادرانه پشت سر هم و متحد ایستاده‌اند و هرگز هیچ گونه اختلاف و تفرقه‌ای را در میان خود راه نداده‌اند.

 رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با اشاره به نامگذاری سال 94 به نام سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی توسط مقام معظم رهبری، گفت: امسال دو انتخابات را در پیش داریم و از سوی دیگر دولت تمرکز خود را بر روی مذاکرات هسته ای قرار داده که انتظار می رود مردم و مسئولین همدل و متحد در راستای عزت و افتخار ایران اسلامی قدم بردارند.

تمام اشتغال‌ صنعتی کرمانشاه برابر با نیمی از اشتغال ذوب‌آهن ‌اصفهان است

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌کرمانشاه گفت: جمعیت تمامی افرادی که در بخش صنعت استان کرمانشاه مشغول به‌کار هستند برابر با نیمی از جمعیت شاغلین در کارخانه ذوب ‌آهن اصفهان است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، رضا رحیمی نیز در این نشست اظهار کرد: بر اساس مطالعات و بررسی‌هایی که صورت گرفته اولویت اول توسعه استان کرمانشاه بحث تجارت است.

 

وی ادامه داد: استان کرمانشاه از قدیم‌الایام شاهراه تجارت ایران بوده و امروزه نیز با داشتن پنج بازارچه مرزی و دو مرز رسمی با کشور عراق جایگاه ویژه ای در امر تجارت ایران دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌کرمانشاه گفت: در سال 92 بیش از سه میلیارد دلار صادرات از مرزهای استان داشتیم که سال گذشته به دلیل مشکلات امنیتی کشور عراق این آمار کاهش یافت، اما نکته حائز اهمیت آن است که شاید حدود 20 تا 30 درصد این میزان صادرات مربوط به تولیدات استان است و مابقی به دیگر استانهای کشور تعلق دارد که تنها از طریق مرزهای کرمانشاه صادر شده‌اند.

 

رحیمی تصریح کرد: امروز وضعیتی که در بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه وجود دارد در شان مردم این استان و کشور ایران اسلامی نیست. بازارچه های مرزی به شدت نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: بازارچه سومار را اخیرا راه‌اندازی کرده‌ایم، اما راه‌های دسترسی به این بازارچه و همچنین امکانات زیرساختی در آن بسیار کم است.

 

این مقام مسئول در استان کرمانشاه عنوان کرد: برای ایجاد زیرساخت‌ها در بازارچه های مرزی استان به 200 تا 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌کرمانشاه در ادامه گفت: نرخ بالای بیکاری استان کرمانشاه که زمانی مرکز تجارت غرب کشور بود، در شان مردم و جایگاه این استان نیست.

وی خاطرنشان کرد: در این استان حدود 900 واحد صنعتی داریم که نرخ اشتغال آنها باید 28 هزار و 500 نفر باشد، اما به علت غیرفعال بودن برخی از آنها در حال حاضر تنها حدود 18 هزار نفر در بخش صنعت استان مشغول به کار هستند که این رقم برابر با نصف شاغلین در کارخانه ذوب آهن اصفهان است.

 

 

 

رحیمی تصریح کرد: سال 93 استان کرمانشاه از نظر جذب سرمایه گذار جزء پنج استان برتر کشور قرار گرفت، اما اینها کفایت نمی‌کند، چراکه با نرخ سود بانکی بیش از 30 درصد کسی راغب نیست که دست به سرمایه‌گذاری رد این استان بزند.

 

وی خاطرنشان کرد: در سفر مقام معظم رهبری به این استان یکی از مصوبات اختصاص کمک های فنی اعتباری به مبلغ 100 میلیارد تومان بود که تاکنون حتی یک ریال آن هم تخصیص نیافته است، درحالیکه 100 میلیارد تومان سه سال پیش برابر با 300 میلیارد تومان امروز است.

 این مقام مسئول در استان کرمانشاه گفت: اما اگر آن اعتبار 100 میلیارد تومانی به دست ما برسد قول می‌دهیم آن را به 1000 میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان تبدیل کنیم.


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ‌کرمانشاه در ادامه همچنین به مشکلات حوزه معدن و عدم اکتشافات معدنی مناسب در این استان اشاره کرد و گفت: این درحالیست که 75 درصد قیرطبیعی کشور در این استان است و معادن سنگ‌ خوبی نیز در استان داریم.

وی یادآور شد: مردم کرمانشاه شایسته یک زندگی خوب هستند و انتظار ما از مجلس شورای اسلامی عنایت بیشتر و ویژه‌تر به این استان برای رفع مشکلاتش است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.