گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

در سال 93 حجم صادرات و واردات منطقه آزاد چابهار 843 میلیون دلار اعلام شد

سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به عنوان کانون محور توسعه شرق کشور در سال گذشته نقش فعالی در اقتصاد منطقه ای به ویژه در حوزه صادرات و واردات در سواحل مکران داشت.

                                           843 میلیون دلار صادرات و واردات حجم عملکرد تجاری منطقه آزادچابهار

  گرچه 843 میلیون دلار صادرات و واردات حجم عملکرد تجاری منطقه آزاد چابهار در سال 1393 عملکرد قابل قبول و متناسب با اهداف تعیین شده نمی تواند تلقی شود اما با توجه به آماده نبودن زیرساخت های تاسیساتی، فرودگاهی، بندری و از این جهت که این منطقه آزاد تقریبا هیچ دسترسی مستقل به اینگونه زیرساخت ها ندارد تا حدودی این عملکرد قابل دفاع است.


بویژه اینکه بر اساس آمار ارایه شده متاسفانه تراز منفی در صادرات و واردات به قدری منفی است که نمی تواند نکته مثبتی در این مدت شمرده شود اما از سوی دیگر باید توجه داشت که عدم ایجاد واحدهای بزرگ تولیدی در حوزه های مختلف در دوره های مدیریتی گذشته خود پاشنه آشیل مدیریت های جدید در این مناطق است.

از این رو است که برای رسیدن به اهداف آرمانی تعیین شده فاصله ها بسیار عمیق است که تنها با ایجاد صنایع و واحدهای کلان تولیدی می توان به چشم انداز مناسب دست یافت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص عملکرد این سازمان در سال 93 با اشاره به اینکه از ابتدای سال 93 از سوی رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده بود مدیران و همکاران منطقه عزم خود را جزم کرده که به عنوان بخشی از اقتصاد در تحقق شعار سال کوشا باشند و عملکرد سال گذشته نشان از آن دارد که این منطقه به اهداف پیش بینی شده خود رسیده و وظیفه خود را در تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب به خوبی ایفا کرده است. 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهار مهندس مبارکی با بیان اینکه در سال 93 عملکرد تجاری (صادرات و واردات) منطقه آزاد چابهار بالغ بر 843 میلیون دلار بوده است، که واردات کالای تجاری موضوع مصوبه هیات وزیران 425 میلیون دلار، واردات کالای تجاری غیر مصوبه 212 میلیون دلار، واردات کالای مسافری 149 میلیون دلار، واردات خودرو به منطقه 10 میلیون دلار، واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی مستقر در منطقه 23 میلیون دلار، صادرات به سرزمین اصلی 10 میلیون دلار، صادرات به خارج از کشور 5 میلیون دلار، ترانزیت خارجی 3 میلیون دلار و بقیه مربوط به شاخص های دیگر از جمله کالاهای مرجوعی، ورود موقت، مسافری متفرقه و صادرات مجدد بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین تصریح کرد: مقایسه شاخص های عملکردی در سال 93 با سال 92 نشان دهنده آن است که واردات کالای تجاری بیشترین رشد را در این مدت تجربه کرده است.

وی افزود: در سال 93 تعداد 27079 TEU کانتینر وارد این منطقه شده است که نسبت به سال 92 بیانگر افزایش رشد ورود کانتیتنرهای حامل کالا است.

در مدت یادشده 1020 فروند شناور حامل کالا نیز وارد این منطقه شده است.

به گفته وی عمده کالاهای صادره از منطقه آزاد چابهار کالاهایی نظیر چای بسته بندی شده، پتو، کنتور برق، لوازم آرایشی، برنج بسته بندی شده و دستگاه فتوکپی از محل تولیدات واحدهای تولیدی فعال در منطقه به سرزمین اصلی و مواد شیمیایی، پتو، آرد سبوس گرفته شده، ضایعات مواد پلاستیکی(فوم) و بال کوسه به خارج از کشور صادر شده است و کالاهایی که به صورت تجاری از طریق منطقه آزاد چابهار به سرزمین اصلی وارد شده اند عبارتند از لاستیک، پارچه، لوازم برقی خانگی، برنج، گوشی تلفن همراه، دستگاه خودپرداز و ظروف بوده است.

مبارکی از کالاهایی که به صورت مسافری از منطقه خارج شده است را موادغذایی، لاستیک، پارچه، برنج، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم برقی خانگی، پتو و ظروف عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: در سال 94 که به نام سال ملت و دولت، همدلی و همزبانی مزین شده است از طرف منطقه آزاد چابهار برنامه ریزی های لازم صورت پذیرفته تا باهمدلی و همزبانی و تلاش و کوشش مضاعف مدیران ارشد و کارکنان با همراهی بخش دولتی و خصوصی بتواند به اهداف تعریف شده برای سال جاری دست یابد.

وی ابراز امیدواری کرد: سال 94 سال شکوفایی منطقه آزاد چابهار است و بایستی این منطقه الگویی برای سرزمین اصلی باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.