گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

معاون استاندار ایلام: هم اکنون بیش از 70 درصد ترددزائران عتبات عالیات از مرز مهران انجام می شود

معاون سیاسی ، امنیتی استاندار ایلام گفت: بازار عراق در زمینه صدور انواع کالا، خدمات فنی مهندسی، توسعه زیرساخت ها، صنایع دستی، مواد غذایی و مکانیزه کردن کشاورزی سنتی به شدت تشنه حضور تجار، بازرگانان و پتانسیل های ایران است،

 
                    
                          

   به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری ایلام حسین کلانتری در جریان دیدار با سرکنسول ایران در کربلا اظهار کرد: کشور عراق به لحاظ داشتن اشتراکات قومی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی ، تاریخی و باستانی با ایران از جایگاهی ویژه برخوردار است.


وی افزود: تحولات داخلی و منطقه ای عراق، اشتراکات فرهنگی و تاریخی با ایران، مرز مشترک و سهولت در دسترسی به بازارهای جهانی از طریق ایران دو کشور، ایران و عراق را در مسیر توسعه و گسترش مناسبات قرار می دهد. 

وی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت های استانی در دستور کار دولت قرار دارد، تاکید کرد: ساماندهی مسیر مرز تا کربلا، توسعه زیرساخت ها و نصب علائم راهنمایی و رانندگی و ارتقای امنیت جاده ها ، هدفمند کردن و کاهش کرایه ها در عراق از جمله اقداماتی است که باید به آن اهتمام داشت. 

معاون استاندار گفت: هم اکنون بیش از 70 درصد ترددها از مرز مهران انجام می شود که باید متناسب با آن به توسعه زیرساخت های استان اقدام کنیم.

کلانتری نزدیکی ایلام به مرکز، جنوب و شمال عراق را یک فرصت ویژه دانست و یادآور شد: استان ایلام پل ارتباطی بین دو کشور ایران و عراق است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی آن می تواند موجبات سهولت در تردد زوار ، گردشگران و توسعه حمل و نقل دو طرف را فراهم آورد.

وی امضای تفاهم نامه های دوجانبه را مثبت ارزیابی کرد و اضافه کرد: استانداری ایلام تاکنون تفاهم نامه های خوبی با استان های واسط و میسان داشته که تفاهم نامه با استان بابل برای توسعه ارتباطات فرهنگی و گردشگری در دست اقدام و امروز نیز هم در پی هماهنگی لازم برای انعقاد تفاهم نامه با استان کربلا هستیم.

کلانتری ادامه داد: برنامه دولت توسعه مناسبات اقتصادی استفاده از فرصت های استان های مرزی با استان های عراق با هدف دسترسی به بازار عراق و رقابت اقتصادی با دیگر کشورهای منطقه بکر عراق است.

وی در بخش دیگری از بیاناتش با تاکید بر راه اندازی و ایجاد کنسولگری عراق در ایلام و گرفتن ویزاهای مانیفستی گفت: حذف روادید برای تجار، توریست ها و گردشگران برای سهولت در تردد بازرگانان، تجار و گردشگران می تواند به توسعه مناسبات دو کشور کمک نماید.

وی اضافه کرد: توسعه روابط و همکاری های دوجانبه در حوزه های مختلف می تواند به شکوفایی و رونق دو طرف مرز کمک کند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا نیز در این دیدار امنیت بالای مرزی، سهولت در تردد زوار، نزدیکی به مرکز و استان های عراق، وجود اشتراکات قومی، مذهبی و فرهنگی و رضایتمندی زائران را از جمله مولفه های استان ایلام در مرزهای غربی عنوان کرد و گفت: بازار عراق بکر و دست نخورده است که در صورت فعال شدن بخش خصوصی و حضور شرکت های ایرانی این ظرفیت بالقوه بالفعل می شود. 

وی اظهار کرد: ایلام پل ارتباطی بین استان های دو کشور برای گسترش مناسبات و مبادلات تجاری، اقتصادی و فرهنگی است.

شکراله طاهری استفاده از پتانسیل ها و اشتراکات فرهنگی دو طرف برای تسهیل روابط دوجانبه را مهم ارزیابی کرد و گفت: مراودات تجاری ایلام و استان های هم جوار در عراق با توجه به اشتراکات قومی و زبانی می تواند وضعیت استان های هم جوار را متحول کند.

وی افزود: هدف وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور بر اساس مولفه ها و فرصت های استان های مرزی و رقابت با کشورهای خارجی در عراق است که در این میان مرز بین المللی مهران موقعیت ویژه ای دارد که با راه اندازی منطقه آزاد بسیاری از گره های دو سوی مرز باز می شود.

استان ایلام دارای بیشترین اشتراکات تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی با استان های روبرو در عراق است که این مولفه می تواند در توسعه سرمایه گذاری ها و مناسبات اقتصادی و فرهنگی دو کشور نقش موثری داشته باشد. احداث بیمارستان فوق تخصصی بین المللی در مهران، توسعه فرودگاه و فراهم نمودن زیرساخت های لازم در استان ایلام می تواند وضعیت مرزهای دو طرف را دگرگون سازد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.