گمرک پرویزخان
گمرک پرویزخان

گمرک پرویزخان

صادرات گاز ایران به عراق از امسال شروع می شود

                                                                          13931129000799 PhotoA
                                                                    معاون وزیر نفت گفت: صادرات گاز به عراق با ارسال روزانه پنج تا هفت میلیون مترمکعب آغاز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به نقل از فارس، حمیدرضا عراقی در نشست خبری با اشاره به مهمترین برنامه‌های صنعت گاز ایران در سال 94، گفت: پیش بینی می‌کنیم، در سال جاری رکورد سرمایه‌گذاری در صنعت گاز با تخصیص 10 میلیارد دلاری منابع دولتی و بخش خصوصی شکسته شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری 4.7 میلیارد دلاری به منظور احداث شبکه‌های گازرسانی به شهرها و روستاها در سال جاری، تصریح کرد: امسال یک و نیم میلیون نفر از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین از سرمایه گذاری 1.8 میلیارد دلاری به منظور توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان و گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌های برق در سال جاری خبر داد و افزود: علاوه بر این، به منظور تکمیل خط لوله ششم سراسری و انتقال گاز به عراق، سرمایه گذاری 2.5 میلیارد دلاری در اولویت قرار گرفته است.

وی، اختصاص معادل 1.3 میلیارد دلار منابع اعتباری به شرکت مهندسی توسعه گاز به منظور تکمیل خطوط لوله و برخی از تاسیسات تقویت فشار را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: در مجموع امسال رکورد جدیدی به منظور سرمایه گذاری در صنعت گاز به ثبت می رسد.

عراقی در ادامه با یادآوری اینکه سال گذشته تولید گاز ایران بیش از 20 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است، گفت: سال گذشته با احتساب واردات گاز از ترکمنستان در مجموع 210 میلیارد متر مکعب گاز در کشور تولید، انتقال و عرضه شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر 50 میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه‌های برق تحویل شده، اظهار داشت: بر این اساس حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها سال گذشته در مقایسه با سال 92 افزایشی حدود 15 میلیارد متر مکعبی پیدا کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به تدوین نسل جدید قراردادهای گازی در کشور، تصریح کرد: از این رو قراردادهای جدید BOO و BOT به منظور واگذاری برخی از پروژه های گازی به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

این عضو هیات مدیره شرکت گاز با اشاره به واگذاری پروژه های ذخیره سازی گاز و واگذاری مدیریت گازرسانی به شهرها و روستاها به بخش خصوصی در قالب قراردادهای BOOوBOT، خاطرنشان کرد: تدوین برنامه ششم توسعه در صنعت گاز به پایان رسیده و پیش بینی می کنیم در صورت اجرای این برنامه بلندمدت، تولید گاز ایران با افزایشی 2 برابری به 400 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.